گفت‌وگو|

راهکاری برای گسترش امکانات پایتخت به سراسر کشور؛ نابرابری آموزشی چگونه مهار می‌شود؟

8:00 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۱۰۵
راهکاری برای گسترش امکانات پایتخت به سراسر کشور؛ نابرابری آموزشی چگونه مهار می‌شود؟
یک کارشناس مسائل آموزشی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مدارسی در شهر تهران وجود دارد که شهریه‌شان برای پایه دوازدهم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است و نابرابری آموزشی بیداد می‌کند، گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده است که مدارس آنلاین می‌توانند جای مدارس حضوری را بگیرند و دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور می‌توانند با بهترین اساتید در تهران کلاس داشته باشند و آموزش ببینند.

خبرگزاری میزان - نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۳ عصر روز جمعه نهم شهریور ماه اعلام شد، با توجه به این نتایج تهران و شهر‌های بزرگ سهم بسزایی در نفرات برتر کنکور داشتند. در گروه آزمایشی علوم ریاضی سهم تهران از ۱۰ رتبه نخست ۴ نفر، در گروه آزمایشی علوم تجربی از بین ۱۰ رتبه برتر سهم تهران یک نفر و در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز نیمی از رتبه‌های رتبه برتر این گروه آزمایشی یعنی ۵ داوطلب از ۱۰ رتبه برتر تهرانی بودند. همچنین از بین ۵ رتبه برتر گروه آزمایشی زبا‌ن‌های خارجی یک نفر تهرانی است. به طور کلی از بین ۴۰ رتبه برتر اعلام شده از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور سهم تهران ۱۱ نفر  است یعنی بیش از ۲۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال تنها به تهران اختصاص داشته است.

در همین رابطه فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: بر خلاف شعاری که در سند تحول مطرح شده و همچنین بر خلاف سیاست‌های کلی نظام و آموزش و پرورش در جامعه امروز شاهد برقراری عدالت آموزشی نیستیم. در حال حاضر مدارس غیرانتفاعی در شهر تهران وجود دارد که شهریه‌شان برای پایه دوازدهم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است و همچنین هزینه کتاب‌های کمک آموزشی، انتخاب رشته و مشاوره‌های تحصیلی خصوصی برای برخی از خانواده‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد و این در حالیست که عدالت آموزشی زمانی محقق می‌شود که همه دانش‌آموزان از شرایط یکسانی برخوردار باشند.

نابرابری آموزشی بیداد می‌کند

وی ضمن اشاره به اینکه در برخی از مدارس غیرانتفاعی در تهران امکانات آموزشی تا حدی زیاد است که دانش‌آموز را به سمت درس خواندن می‌برد، ادامه داد: در این مدارس دانش‌آموزان پس از پایان کلاس‌هایشان تا ساعت ۱۰ شب در مدرسه زیر نظر مشاور درس می‌خوانند، هر جمعه آزمون می‌دهند و در روز‌های تعطیل و عید نوروز اردو‌های مطالعاتی دارند و این در حالیست که برخی از مدارس در سطح کشور و یا حتی در خود شهر تهران از امکانات مناسبی برخوردار نیستند و نابرابری آموزشی بیداد می‌کند.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه در شرایطی که تعدادی از مشاوران تحصیلی برای انتخاب رشته مبلغ ۶ تا ۱۲ میلیون دریافت می‌کنند خانواده‌ها چگونه باید چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند؟! ادامه داد: به طور کلی شهر تهران بهترین امکانات آموزشی را دارد و حتی اگر دانش‌آموزی توان خرید کتاب کمک آموزشی را نداشته باشد می‌تواند در خیابان انقلاب کتاب دست دوم تهیه کند و اگر دانش‌آموزی در تهران تلاش کافی داشته باشد راحت‌تر از سایر دانش‌آموزان می‌تواند موفق شود و این در حالیست که دانش‌آموزان در مناطق دور افتاده توانایی تهیه کتاب‌های کمک آموزشی را ندارند، اما با این وجود بسیاری از آن‌ها در این مناطق انگیزه فراوانی برای درس خواندن دارند.

بهره‌گیری از آموزش آنلاین می‌تواند تاثیرگذار باشد

تیموریان گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده است که مدارس آنلاین می‌توانند جای مدارس حضوری را بگیرند و دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور می‌توانند با بهترین اساتید در تهران کلاس داشته باشند و آموزش ببینند. اگر از امکانات آموزشی تهران برای همه نقاط کشور بهره برداری درستی صورت گیرد، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *