گفت‌وگو|

راهکار‌هایی برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌؛ از تغییر محتویات کتاب‌های درسی تا حذف برخی از رشته‌ها و اضافه شدن رشته‌های جدید

8:57 - 22 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۵۸
راهکار‌هایی برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌؛ از تغییر محتویات کتاب‌های درسی تا حذف برخی از رشته‌ها و اضافه شدن رشته‌های جدید
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان راهکار‌هایی برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان پرداخت و گفت: لازم است محتویات کتاب‌های درسی تغییر کند و تعدادی از رشته‌های سنتی که کاربردی ندارند از رشته‌های فعال دانشگاه حذف شوند و یک‌سری رشته جدید که نیاز روز کشور است به رشته‌های فعال دانشگاهی اضافه شود.

خبرگزاری میزان - چندی پیش روزنامه خراسان با انتشار مطلبی عنوان کرد که ۷۱.۴ درصد از رشته‌های وزارت علوم و ۵۹.۴ درصد رشته‌های وزارت بهداشت بدون تقاضای شغل دولتی است. همچنین ۹۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلیشان اشتغال دارند.

در همین رابطه محمدرضا احمدی سنگر،عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: نگاه ما این است که آموزش باید خروجی داشته باشد و از این رو در مجلس یازدهم پیگیری قانون جهش تولید دانش بنیان را آغاز کردیم و یکی از دیدگاهایمان در تصویب این قانون این بود که بتوانیم به آموزش جهش دهیم.  

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوبی که برخی از دانشگاه‌ها انجام می‌دهند این است که برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ نیازمندی‌هایشان را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند و دانشگاه‌ها بر همان اساس اقدام به جذب دانشجو می‌کنند، افزود: با انجام این کار شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که نیازمندیشان را به دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند از زمان شروع به تحصیل از دانشجویان مصاحبه اولیه می‌گیرند و آن‌ها را بورس و هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنند و دانشجویان پس از پایان تحصیل وارد این شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌شوند.

نماینده مردم رشت با اشاره به اینکه اگر چه انجام این کار کم است اما شروع بسیار خوبی است، افزود: انجام این اقدام توسط دانشگاه‌ها چند مزیت دارد از جمله اینکه نیازمندی‌های کشور را برطرف می‌کند و دوم اینکه برای دانشجویان در حال تحصیل ایجاد انگیزه می‌کند و دانشجو دیگر دغدغه پیدا کردن شغل را پس از پایان دوره تحصلیش ندارد و با انگیزه بیشتری درس می‌خواند. همچنین در ساعت‌هایی که کلاس ندارد نیز به صورت عملی در این شرکت‌ها و کارخانه‌ها فعالیت می‌کند و می‌تواند همزمان هم به صورت علمی و هم به صورت عملیاتی رشد کند.

در کمیسیون آموزش به دنبال افزایش مهارت آموزی و مهارت افزایی هستیم

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیز در کمیسیون آموزش به دنبال افزایش مهارت آموزی و مهارت افزایی هستیم، توضیح داد: این امر مستلزم ایجاد زیر ساخت‌هایی است. از جمله اینکه لازم است محتویات کتاب‌های درسی تغییر کند و تعدادی از رشته‌های سنتی که کاربردی ندارند از رشته‌های فعال دانشگاه حذف شوند و یک‌سری رشته جدید که نیاز روز کشور است به رشته‌های فعال دانشگاهی اضافه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با حذف برخی از رشته‌ها و اضافه شدن تعدادی از رشته‌های دیگر با وزیر علوم صحبت کردیم. در بسیاری از جلسات دوره یازدهم مجلس که تعدادی را روسای دانشگاه‌ها و وزیر علوم وقت حضور داشتند برخی از رشته‌های کم متقاضی و بدون کاربرد حذف شدند و برخی از دانشگاه‌ها نیز تعدادی از واحدهای بدون کاربرد نیز را حذف کردند تا بیشتر به رشته‌های پرکاربرد بپردازند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانشگاه اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *