گزارش|

سفر‌های استانی مسئله‌محور رئیس قوه قضاییه برای رفع مشکلات/ چگونه مشکل ۷۰ ساله مردم آب‌پخش حل شد؟

9:41 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۵۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سفر‌های استانی مسئله‌محور رئیس قوه قضاییه برای رفع مشکلات/ چگونه مشکل ۷۰ ساله مردم آب‌پخش حل شد؟
در جریان سفر غیررسمی ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر مشکلات و موانع صدور اسناد مالکیت برای اراضی شهر آب‌پخش از توابع شهرستان دشتستان این استان مرتفع و کار صدور اسناد مالکیت برای مالکان این اراضی حالا پس از ۷۰ سال سردرگمی مردم آغاز شده است.

خبرگزاری میزان- ۱۱ شهریور ماه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جریان یک سفر غیررسمی راهی استان بوشهر شد. سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی با هدف رفع مشکلات مردم به صورت مستمر انجام می‌شود. 

در جریان سفر رئیس عدلیه به استان بوشهر، مشکل ۷۰ ساله اسناد مالکیت اراضی شهر آب‌پخش از توابع شهرستان دشتستان این استان رفع و تعدادی از مردم این شهر اسناد مالکیت خود را از دست ریاست قوه قضاییه دریافت کردند.

بر پایه این گزارش؛ ایرادی که برای اسناد شهر آبپخش وجود داشت به ۷۰ سال قبل و زمانی که طبق قانون اراضی خالصه در دهه ۱۳۳۰ اراضی به مردم واگذار شد برمی‌گردد؛ در واقع به لحاظ مشکلی که در حوزه منابع طبیعی وجود داشت، فرایند صدور سند برای مردم شهر آبپخش فراهم نبود و همین امر مشکلات و نارضایتی‌های فراوانی برای مردم ایجاد کرده بود.

با ورود دستگاه قضایی به این مشکل، صدور سند برای اراضی و املاک مردم این بخش آغاز شده و مردم این بخش به زودی سند مالکیت املاک خود را دریافت خواهند کرد.

رئیس قوه قضاییه از مردم منطقه آب‌پخش بوشهر عذرخواهی کرد

رئیس دستگاه قضا در جریان این سفر و در آیین واگذاری اسناد رسمی اراضی شهر آب‌پخش، گفت: لازم است به سهم خود از مردم شهر آب‌پخش پوزش بطلبم چرا که رفع مشکل صدور اسناد اراضی آن‌ها باید زودتر از این انجام می‌گرفت. بوشهر پایتخت انرژی ایران است و به لحاظ سرمایه انسانی و سوابق تاریخی و مواهب طبیعی و زیرزمینی بسیار غنی و سرشار می‌باشد، فلذا سزاوار نیست که در این استان مشکلات ناشی از فقر و بیکاری وجود داشته باشد.

استاندار بوشهر: در سفر قبلی رئیس قوه قضاییه مشکل تاریخی عسلویه حل شد و در این سفر مشکل ۷۰ ساله مردم آب‌پخش

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز طی سخنانی اظهار کرد: رئیس دستگاه قضا طی این سه سفری که طی سه سال گذشته به استان بوشهر داشته‌اند، به خوبی مدیریت جهادی، انقلابی و مردمی را معنا کردند؛ حقیقتاً هر یک از این سفرها، منشأ خیرات و برکات فراوان برای مردم استان بوشهر بوده است. 

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور و اداره ثبت استان بوشهر طی سه سال اخیر، یک نهضت عظیم را برای صدور اسناد املاک دولتی و مردمی استان بوشهر به وجود آوردند.

امام جمعه بوشهر: سفر رئیس قوه قضاییه به استان مشکل ۷۰ ساله مالکیت در منطقه آب‌پخش را برطرف کرد

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته و در مصلای این شهر، با قدردانی از سفر رئیس قوه قضاییه به این استان، گفت: سفر رئیس قوه قضاییه به بوشهر مشکل ۷۰ ساله سند مالکیت منطقه آبپخش استان و مسائل بسیاری از فضاهای دیگر را برطرف کرد.

سفر ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر مشکل ۷۰ ساله صدور اسناد مالکیت برای مردم شهر آب‌پخش را حل کرد

شهردار آبپخش: حل مشکل اسناد مالکیت آب‌پخش ناباورانه به نظر می‌رسید

محمد جامعی شهردار آبپخش شهرستان دشتستان استان بوشهر در همین رابطه و در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات و مطالبات مردم آب‌پخش، بحث صدور اسناد مالکیت برای اراضی این شهرستان است که زمینه وقوع اختلافات و مشکلات بسیاری را برای مردم فراهم کرده بود.

وی افزود: حل این مشکل ۷۰ ساله در شهر آب‌پخش بسیار ناباورانه به نظر می‌رسید و مردم امیدی به رفع این مشکل نداشتند، اما با ورود دستگاه قضایی به این مشکل و با توجه به سفر ریاست قوه قضاییه به این شهرستان صدور اسناد مالکیت برای اهالی این منطقه آغاز شده که موجب رضایت و خشنودی مردم شده است.

شهردار آب‌پخش با بیان اینکه در سفر اخیر ریاست قوه قضاییه به آب‌پخش تعداد ۱۴ فقره سند مالکیت به صاحبان آن‌ها تحویل شد، گفت: امیداریم این روند با سرعت و جدیت ادامه یابد و مردم بتوانند به راحتی اسناد مالکیت اراضی و املاک خود را دریافت کنند.

دایر شدن واحد ثبتی در شهر آبپخش پس از سفر پیشین ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر

وی ادامه داد: پس از سفر قبلی ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر برای حل مشکل صدور این اسناد یک واحد ثبتی در این شهر آب‌پخش دایر شد. در حال حاضر این واحد ثبتی ۳ روز در هفته فعالیت دارد و با توجه به آغاز فرایند صدور اسناد برای اراضی این شهر اگر فعالیت این واحد در تمام روز‌های هفته برقرار باشد می‌تواند به شتاب گرفتن این فرایند کمک کند.

جامعی با تاکید بر اینکه شهرداری آب‌پخش از تمام توان و ظرفیت خود برای سرعت گرفتن روند صدور اسناد مالکیت در این شهرستان استفاده خواهد کرد، یادآور شد: شهرداری آب‌پخش تاکنون استعلام‌های لازم برای ۶۰۰ درخواست صدور سند را پاسخ داده است که امیدواریم به زودی برای این تعداد از متقاضیان اسناد مالکیت صادر شود.

سفر ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر مشکل ۷۰ ساله صدور اسناد مالکیت برای مردم شهر آب‌پخش را حل کرد

رئیس شورای شهر آب‌پخش: کار صدور اسناد مالکیت برای مردم آب‌پخش آغاز شده است

جلیل رضایی رئیس شورای شهر آب‌پخش شهرستان دشتستان استان بوشهر نیز در گفتگو با میزان اظهار کرد: در جریان سفر اخیر ریاست قوه قضاییه به شهر آب‌پخش کار صدور اسناد مالکیت برای اراضی این بخش که بیش از ۷۰ سال به عنوان یکی از مشکلات اصلی مردم مطرح بود آغاز شد.

وی با اشاره به وجود اختلافات و مشکلات فراوان مالکیتی در بخش آب‌پخش، عنوان کرد: به دلیل عدم صدور اسناد رسمی و معتبر برای اراضی این شهر، مردم با مشکلات فراوانی مواجه بودند و با وجود اینکه مالک زمینی بودند که از پدران خود به ارث برده بودند، اما حق ساخت و ساز در این اراضی را نداشتند.

رضایی ادامه داد: اداره مسکن و شهرسازی قصد دارد ۲۵ هکتار از اراضی این شهر که متعلق به مردم است را در قالب طرح ملی مسکن به واجدین شرایط واگذار کند در حالی که این اراضی جز املاک شهروندان است و مالک حقیقی دارد.

رئیس شورای شهر آب‌پخش در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس دادگستری استان بوشهر، بیان کرد: دستگاه قضایی استان به ویژه آقای مهرانگیز رئیس دادگستری استان همکاری و همراهی خوبی با مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط دارد و در تلاش است تا از راه‌های قانونی مردم را به حق و حقوق خود برساند.

گفتنی است؛ در جریان سفر ریاست قوه قضاییه به استان بوشهر صدور سند مالکیت و حدنگاری اراضی شهرک‌های صنعتی و همچنین اجرای عملیات تفکیک قطعات این اراضی جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به میزان هزار و ۴۳۴ سند و به مساحت هزار و ۲۰۰ هکتار انجام شد؛ همچنین اسناد اوقاف به مساحت ۱۵ هکتار و اسناد نیروگاه اتمی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع نیز صادر شد. 
در همین راستا اسناد مالکیت دفترچه‌ای و حدنگاری اراضی محیط زیست به مساحت ۷۱ هکتار تعویض و صادر و اسناد جزیره نگین به عنوان یکی از نقاط کانونی واردات و صادرات استان بوشهر به مساحت ۱۳۶ هکتار نیز صادر شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *