اخراج پناهجویان به رواندا؛ حرکت آلمان در مسیر شکست‌خورده انگلیس

9:58 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اخراج پناهجویان به رواندا؛ حرکت آلمان در مسیر شکست‌خورده انگلیس
دولت آلمان طی سال‌های گذشته به‌طور مداوم سیاست‌های ضدمهاجرتی خود را تشدید کرده و این موضوع باعث نگرانی مهاجران شده است.

خبرگزاری میزان - دولت آلمان در حال بررسی اخراج پناهجویان به رواندا، تنها چند هفته پس از آن است که انگلیس طرح خود را کنار گذاشته است. 

یواخیم استمپ، وزیر مهاجرت آلمان پیشنهاد کرد، افرادی که از آلمان اخراج می‌شوند می‌توانند به همان محلی فرستاده شوند که در ابتدا از سوی دولت انگلیس برای اخراج مهاجران در نظر گرفته شده بود.

با این حال، میگل برگر، سفیر آلمان در انگلیس مدعی شد که پناهجویان تنها برای رسیدگی به درخواست پناهدگی‌شان به این کشور آفریقایی فرستاده می‌شوند. 

تمایل برلین به اجرای طرح رواندا

دولت آلمان با افزایش فشار‌ها از سوی جناح راست افراطی برای اخراج مهاجران از این کشور مواجه شده است. 

علاوه بر این، یک حزب راست افراطی برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم در انتخابات منطقه‌ای آلمان پیروز شده است. 

طرح انگلیس برای اخراج مهاجران به کیگالی، پایتخت رواندا که از سوی دولت محافظه‌کار قبلی انگلیس ارائه شد، با هدف جلوگیری از عبور مهاجران از کانال مانش با قایق‌های کوچک تدوین شده بود. 

کر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلیس از حزب کارگر، به‌محض به قدرت رسیدن حزبش در اوایل جولای (تیر ۱۴۰۳)، این طرح را کنار گذاشت.

اما وزیر مهاجرت آلمان گفته که رواندا مایل است این ایده را با آلمان ادامه دهد.

اخراج پناهجویان به رواندا؛ حرکت آلمان در مسیر شکست‌خورده انگلیس

او گفت: ما در حال حاضر هیچ کشور ثالثی، به استثنای رواندا، نداریم که در این موضوع وارد عمل شده باشد. 

استمپ در ادامه مدعی شد: اجاره دهید واضح بگویم، هیچ برنامه‌ای از سوی دولت آلمان برای اخراج پناهجویان به رواندا وجود ندارد؛ بحث درمورد رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در کشور‌های ثالث تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و با حمایت سازمان ملل است.

براساس گزارش‌ها، کسانی که از مرز‌های شرقی اتحادیه اروپا عبور می‌کنند با بیشترین احتمال اخراج به کشور‌های ثالث آفریقایی مواجه هستند.

تخمین زده می‌شود که سالیانه ۱۰ هزار نفر از افرادی که از مرز‌های شرقی اتحادیه اروپا عبور می‌کنند با اخراج به کشور‌هایی مانند رواندا مواجه شوند.

طرح رواندا کارآمد نیست

دام آنجلا ایگل، وزیر کشور انگلیس، به آلمان نسبت به کپی‌برداری از طرح اخراج معرفی‌شده محافظه‌کاران هشدار داد و گفت: این طرح کارآمد نیست.

ایگل گفت: این طرح یک فریب بود؛ دولت قبلی ۷۰۰ میلیون پوند هزینه کرد تا ۴ نفر به رواندا منتقل شوند؛ آن‌ها آماده می‌شدند تا میلیارد‌ها پوند دیگر خرج کنند.

از اظهارات وزیر کشور انگلیس می‌توان دریافت که مشکل لندن درمورد این طرح، به هیچ وجه پیامد‌های حقوق بشری آن نبوده و مشکل اصلی موضوع هزینه آن بوده است؛ در همین حال، دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر سابق انگلیس با یک‌سری چالش‌های قانونی برای طرح رواندا مواجه شد و حتی یک پرواز هم انجام نشد.

بهانه‌جویی آلمان برای تشدید محدودیت علیه پناهجویان

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به‌تازگی در واکنش به حمله با چاقو در شهر سولینگن، وعده اجرای سریع‌تر قوانین اخراج مهاجران را داده است.

به‌نظر می‌رسد که دولت آلمان در حال استفاده از حادثه شهر سولینگن به‌عنوان توجیهی برای پیاده کردن سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی و همچنین اخراج مهاجران از این کشور است. 

اخراج پناهجویان به رواندا؛ حرکت آلمان در مسیر شکست‌خورده انگلیس

از زمان وقوع این حادثه، دولت آلمان با پیشنهاد‌هایی برای اعمال تدابیر سخت‌گیرانه‌تر با هدف کاهش تعداد پناهجویان مواجه است.

دولت آلمان برای آسان‌تر کردن اخراج پناهجویان که به ادعای آن، مرتکب «جنایات جدی» می‌شوند، تحت فشار قرار گرفته است. 

بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران آلمانی مدعی هستند که «جنایت خارجی» یک مشکل روبه‌رشد است؛ در اوایل سال جاری، هم نانسی فزر، وزیر کشور و هم هربرت رئول، نخست‌وزیر ایالتی که حمله با چاقو در آن اتفاق افتاد، همین را گفتند: ما باید در مورد جنایت خارجی صحبت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *