مذاکرات آتش‌بس غزه؛ شروط نتانیاهو چگونه توافق را به شکست کشاند؟

10:59 - 13 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۳۸۹
مذاکرات آتش‌بس غزه؛ شروط نتانیاهو چگونه توافق را به شکست کشاند؟
حدود ۱۱ ماه از جنگ غزه می‌گذرد، چشم‌انداز صلح همچنان تاریک است و مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی هرگونه توافقی را غیرممکن کرده است.

خبرگزاری میزان – جدیدترین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه با چالش‌های مختلفی مواجه شده و بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.

این مذاکرات براساس طرحی بود که از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شده بود و با وجود این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حتی با طرح ارائه شده از سوی واشنگتن نیز مخالفت کرد.

انتقاد علنی بایدن از نتانیاهو درباره آتش‌بس

بایدن به‌تازگی اذعان کرد که نتانیاهو به اندازه کافی برای تضمین توافق با حماس برای افراد بازداشت‌شده تلاش نمی‌کند، اما نتانیاهو توجهی به این انتقاد نتانیاهو نکرد.

این یکی از انتقاد‌های کم‌سابقه رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که به‌صورت علنی صورت گرفته است.

بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید مدعی شد که آمریکا به ارائه یک پیشنهاد نهایی که منجر به آزادی افراد بازداشت‌شده در غزه می‌شود، «بسیار نزدیک» است.

هنگامی که یک خبرنگار از او پرسید که آیا نتانیاهو به اندازه کافی برای تضمین توافق آتش‌بس با حماس تلاش می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا با یک «نه» ساده پاسخ این پرسش را داد.

با وجود تلاش دولت آمریکا برای فاصله انداختن بین خود و نتانیاهو در چند ماه گذشته، در بحبوحه عدم محبوبیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در میان حامیان دموکرات‌ها، این یکی از آشکارترین انتقاد‌های رئیس‌جمهور آمریکاست.

موضع‌گیری جدید حماس در برابر رژیم صهیونیستی

جنبش مقاومت اسلامی حماس در جدیدترین موضع‌گیری خود در برابر ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی در نوار غزه هشدار داد که اصرار این رژیم به ادامه جنگ به معنای کشته شدن افراد بازداشت‌شده است.

در بیانیه‌ای که از سوی ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام درباره پیدا شدن اجساد ۶ صهیونیست بازداشت‌شده، آمده است: در صورت تداوم فشار نظامی اسرائیل، افراد بازداشت‌شده در غزه «در تابوت» به اسرائیل بازخواهند گشت.

پیش از این اتهام‌هایی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه حماس درباره افراد بازداشت‌شده مطرح شده بود.

حماس در پاسخ به این اتهام‌زنی تاکید کرد که بیش از بایدن نگران جان افراد بازداشت‌شده است و به همین دلیل طرح آمریکا برای آتش‌بس را پذیرفته است.

پیدا شدن اجساد ۶ صهیونیست بازداشت‌شده، مذاکرات برای آتش‌بس و توافق آزادسازی بین رژیم صهیونیستی و حماس را به چالش کشاند.

با وجود این مقام‌های آمریکایی بر این عقیده هستند که این موضوع باعث نمی‌شود مذاکرات از مسیر خارج شود؛ آن‌ها مدعی هستند که فوریت جدیدی را برای دستیابی به توافقی ارائه کرده‌اند که به جنگ غزه پایان می‌دهد.

نتانیاهو؛ عانل اصلی بن‌بست در مذاکرات

پایگاه روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به دلیل خرابکاری در توافق آتش‎بس غزه، مسئول کشته شدن صهیونیست‌های بازداشتی است.

این روزنامه عبری گزارش داد که به گفته یک مقام ارشد امنیتی صهیونیست، رژیم صهیونیستی در ماه می (اردیبهشت ماه) پیشنهادی برای یک توافق ارائه کرد؛ پس از اینکه حماس با این طرح موافقت کرد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت از توافق خارج شود.

این مقام امنیتی می‌گوید که شروط جدیدی از سوی نتانیاهو مطرح شد که هدف آن‌ها از بین بردن توافق بود.

شرایط ارائه شده شامل درخواست اجازه دادن به نظامیان صهیونیست برای ادامه اشغال کریدور فیلادلفی، به‌عنوان یک نوار راهبردی، در امتداد مرز غزه و مصر بود.

رژیم صهیونیستی مدعی است که ۶ صهیونیست بازداشتی از سوی حماس کشته شده‌اند، اما حماس با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را رد کرده و یادآور شد که آن‌ها درپی حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته شدند.

پیش‌نویس جدید آمریکا برای آتش‌بس در غزه

آمریکا پیش‌نویس «پیشنهاد نهایی» برای آتش‌بس غزه را ارائه کرد و این در حالی است که مذاکرات یک‌طرفه برای چند هفته بدون حضور حماس ادامه داشت.

روزنامه واشنگتن‌‎پست به‌تازگی گزارش داد که آمریکا با میانجی‌های مصری و قطری در حال کار بر روی یک آتش‎بس نهایی و مبادله پیشنهادی برای غزه است که در هفته‌های آینده به طرف‌های درگیر ارائه خواهد شد.

یک مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن‎پست گفت: اگر هر دو طرف این پیشنهاد را رد کنند، این امر می‌تواند به معنای پایان مذاکرات تحت مدیریت آمریکا باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *