گزارش|

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

0:15 - 12 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۲۲۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری
با نگاهی به نفرات دعوت شده به مرحله جدید اردوهای تیم ملی نشانه‌هایی از تحول‌ و جوانگرایی به چشم می‌خورد، هرچند هنوز کافی نیست.

خبرگزاری میزان - تیم ملی فوتبال برای راهیابی به جام جهانی مسیری طولانی را پیش رو دارد و بی‌تردید بازیکنان ملی‌پوش و باتجربه می‌توانند بازوی توانمند کادرفنی برای انجام بازی‌های حساس و کسب موفقیت برای صعود از مرحله نهایی این دوره از مسابقات به جام جهانی ۲۰۲۶ باشند، اما شاید این عقید به نوعی با نفس جوانگرایی در تیم ملی در تضاد باشد.

امیر قلعه‌نویی فهرست ۲۶ نفره تیم ملی برای بازی با قرقیزستان و امارات در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ را در حالی بلافاصله پس از اتمام هفته سوم لیگ برتر اعلام کرد که بازهم مانند سنوات قبل انتقاداتی به اسامی نفرات دعوت شده از سوی کارشناسان و رسانه‌ها صورت گرفت؛ از دعوت از بازیکنان مصدوم گرفته تا حضور نام‌های تکراری، کم‌انگیزه و پا به سن گذاشته؛ البته این فهرست حاوی اتفاقات مثبت نیز است.

تیم ملی را باید در میدان عمل حمایت کرد و برای تقویت آن باید با تمام وجود تلاش نمود، اما این دلیل نمی‌شود که چشم‌ها را روی اشتباهات بست و نادیده گرفت تا مبادا به قول دوستان باعث بروز حواشی در تیم ملی شود چه بسا که شاید این بی‌تفاوتی به خسارت بیشتر در آینده منجر شود و حتی در کوتاه مدت تضعیف تیم ملی را به همراه داشته باشد.

البته باید این موضوع را هم درنظر داشته باشیم که فوتبال ملی ما متأثر از فوتبال باشگاهی مان است؛ باشگاه‌های ما مدت‌هاست جوانگرایی، پوست‌اندازی و تحول‌گرایی را فراموش کرده‌اند، پس نمی‌توان تمام بار را روی دوش کادرفنی تیم ملی انداخت هرچند درهمین حد هم قلعه‌نویی و همکارانش انتظارات را برآورده نکرده‌اند.

کادر‌فعلی تیم ملی با شعار تغییر نسل و جوانگرایی سکان هدایت فوتبال ایران را بر عهده گرفت، اما به بهانه فرصت کوتاه باقیمانده تا جام ملت‌های آسیا عنوان کردند این تغییر نسل و جوانگرایی با توجه به حساسیت این رقابت‌ها بعد از آن به تدریج انجام خواهد شد، اما نشد آنچه وعده داده بودند، چراکه میانگین سنی نفرات دعوت شده به اردوی پیش روی تیم ملی با میانگین سنی اردوی قبلی تفاوت محسوس چندانی نکرده و عملاً در روی همان پاشنه می‌چرخد؛ بازیکنان پا به سن گذاشته، نام‌های تکراری و کمی هم آینده‌نگری.

 

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

 

البته به قول قلعه‌نویی هر فهرستی هم که اعلام می‌شد به هرحال حرف و حدیث پیرامون آن زیاد بود، همانطور که در گذشته بوده و در آینده هم خواهد بود، اما با نگاهی گذرا و سطحی به فهرست تیم ملی می‌توان به چند تناقض رسید که کادرفنی تیم ملی پاسخ آنها را بی‌جواب گذاشته است.

اما به اذعان بسیاری از کارشناسان قلعه‌نویی حداقل می‌توانست در مسابقاتی مانند این ۲ دیدار پیش رو که شاید در مقایسه با بازی با تیم‌های سطح اول آسیا از سختی و دشواری به مراتب کمتری برخوردار است از ترکیب جوان‌تری از بازیکنان برای محک زدن آنها استفاده کند.

دعوت از مصدومان علامت سوال بزرگ منتقدان

یکی از بازیکنانی که قرار گرفتن نامش در لیست جدید قلعه‌نویی، ابهام‌آمیز بوده سعید عزت‌اللهی است. این بازیکن که به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو از خرداد امسال در هیچ دیداری حتی در فهرست نفرات ذخیره تیم شباب الاهلی هم قرار نکرفته، کمتر از یک هفته است که به تمرینات گروهی تیمش اضافه شده، اما با این وجود کادرفنی تیم ملی تصمیم به حضور وی در اردو گرفته است.

هرچند خیلی بعید به نظر می‌رسد عزت‌اللهی در این ۲‌ بازی شانس زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی داشته باشد و احتمال دارد نهایتاً به عنوان یک بازیکن ذخیره فرصت بازی را به دست آورد، اما شاید بهتر بود به جای وی بازیکنان جوان و باانگیزه که در شرایط مسابقه قرار دارند دعوت شوند تا در این ۲ بازی که شاید خیلی هم سنگین نباشد، محک بخورند و برای حضور در میادین بزرگتر کسب تجربه کنند.

از سوی دیگر ابوالفضل جلالی هم در حالی به تیم ملی دعوت شده که وی نیز در ماه‌های اخیر درگیر مصدومیت بوده و نتوانسته در ترکیب اصلی استقلال قرار گیرد و تنها در هفته سوم و دیدار برابر استقلال خوزستان در دقایق پایانی فرصت بازی پیدا کرد.

 

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

بازیکن ۳۱ ساله نه، بازیکن ۳۵ ساله آری

از طرفی برخی به غایبان این فهرست انتقاد دارند. منتقدان معتقدند بازیکنی مانند رامین رضاییان که به اردوی قبلی دعوت نشده بود، باتوجه‌ به درخشش در استقلال این استحقاق را داشته تا برای بازی‌های شهریورماه به تیم ملی فراخوانده شود. در پست دفاع راست قلعه‌نویی دوباره صالح حردانی را دوباره به تیم ملی دعوت کرده هرچند که او در این مدت عملکرد چندان مطلوبی در سپاهان نداشته و نتوانسته جای خالی رضاییان را در این تیم پر کند.

در پست دفاع چپ هم میلاد محمدی که تازه راهی پرسپولیس شده دوباره دعوت شد، اما در سایر خطوط تغییرات چندانی را شاهد نبودیم و قلعه‌نویی تقریباً از ۹۰ درصد بازیکنانی که قبلاً به اردو دعوت کرده بود، باز هم استفاده خواهد کرد.

استقلالی‌ها خیلی امیدوار بودند که رامین رضاییان باتوجه‌ به درخشش در رقابت‌های لیگ برتر به اردوی تیم ملی دعوت شود. از طرفی شایعه شده بود که برای این ۲ بازی (قرقیزستان و امارات) احسان حاج صفی، کاپیتان سابق تیم ملی هم به اردو فراخوانده می‌شود، اما در نهایت هیچ‌کدام از این دو بازیکن دعوت نشدند تا مشخص شود که قلعه‌نویی قصد دارد تا حدی جوان‌گرایی کند. البته بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که رضاییان به‌خاطر آمادگی بدنی بالا حداقل باید برای این اردو دعوت می‌شد، اما سرمربی تیم ملی چنین اعتقادی نداشت.

از استقلال علاوه بر رامین رضاییان، روزبه چشمی که سابقه حضور در تیم ملی و جام‌جهانی را داشت هم به اردو دعوت نشده که عده‌ای می‌گویند به دلیل نمایش ضعیف در بازی‌های اخیر استقلال دعوت نشده است، هرچند چشمی هم ۳۱ سال سن دارد و تا جام جهانی ۳۳ ساله می‌شود، اما اگر استدلال کادر فنی تیم ملی این است پس استدلال آنها برای دعوت از شجاع خلیل‌زاده ۳۵ ساله چیست؟

 

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

 

قلم قرمز روی پا به سن گذاشته‌ها به غیر از نورچشمی‌ها

باتوجه‌به اینکه رقابت‌های جام جهانی ۲ سال دیگر برگزار می‌شود باید گفت نفراتی، چون رامین رضاییان، احسان حاج صفی، روزبه چشمی، شجاع خلیل‌‌زاده، وحید امیری، کنعانی‌زادگان و ... عملاً دیگر شانسی برای حضور در مرحله مقدماتی و خود جام جهانی ندارند مگر آنکه اتفاق عجیبی رخ بدهد و یکی از آن‌ها دعوت شود، اما‌ قلعه‌نویی همچنان نمی‌تواند از برخی از آنها دل بِکَند.

با تمام این تفاسیر اسامی جدید تیم ملی و اعتماد به جوان‌ها را باید ستود. البته جای یکی، دو بازیکن تأثیرگذار مانند محمدجواد حسین‌نژاد، سعید سحرخیزان و امیرحسین حسین‌زاده خالی است که می‌توان در اردو‌های بعد این موضوع را هم پوشش داد.

کنار گذاشتن چند مهره پا به سن گذاشته و رویکرد تازه به جوانگرایی اتفاق خوبی می‌تواند باشد که به ثمر نشستن آن مستلزم زمان است و این تحول گرایی و دوره گذار به صبوری و اعتماد به جوان‌ها نیاز دارد، اما دعوت سلیقه‌ای از بازیکنان پا به سن گذاشته و عبور از جوانان با انگیزه و تازه‌نفس موضوعی است که باعث ایجاد بی‌اعتمادی به نحوه انتخاب بازیکنان از سوی کادرفنی تیم ملی می‌شود. 

 

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

هزار سوال بی‌جواب از فهرست سر تا پا متناقض

بعد از مدت‌ها نفراتی، چون حاج صفی، انصاری فرد، رضاییان و وحید امیری جای خود را به جوان‌تر‌ها داده‌اند. حضور محمد قربانی، حزباوی، آقایی‌پور، آرشا شکوری، صیادمنش، آریا یوسفی و... اقدام خوبی است و باید مورد حمایت قرار گیرد، اما مشخص نیست چرا در این مرحله محمدجواد حسین‌نژاد یا سعید سحرخیزان که در لیگ روسیه می‌درخشند یا امیرحسین حسین‌زاده از تراکتور به اردو دعوت نشدند؟ یا دلیل دعوت از خلیل‌زاده ۳۵ ساله و خط خوردن سامان فلاح جوان چیست؟

به‌زودی نفرات پا به سن گذاشته از جمله شجاع خلیل‌زاده، قدوس، امیری، کنعانی‌زادگان و... باید جای خود را به نفرات جوان بسپارند، اما اگر باشگاه‌ها پدیده‌ها و جوانان مستعدی را شناسایی نکنند و به تیم ملی تزریق نکنند چگونه می‌توان در جایگزینی این نفرات بدرستی عمل کرد؟

به هر حال تمام اینها تناقضات و ابهاماتی است که قلعه‌نویی و همکارانش باید درباره آن روشنگری و شفاف‌سازی کنند تا اذعان علاقمندان به فوتبال از اینهمه سوال بی‌جواب خالی شود.

 

نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *