کرانه باختری؛ کانون تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان

8:00 - 11 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۰۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کرانه باختری؛ کانون تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان
رژیم صهیونیستی با وجود حکم صادرشده ازسوی دیوان بین‌المللی دادگستری، مبنی بر اینکه اشغال سرزمین فلسطینی‌ها باید فورا متوقف شود، اما همچنان به جنایت‌های خود در کرانه باختری ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - دفتر حقوق بشر سازمان ملل عملیا‌ت‌های نظامی فزاینده ارتش رژیم صهیونیستی را در کرانه باختری اشغالی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، محکوم کرده است. 

براساس آمارها، از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تا ۲۷ آگوست (۶ شهیور)، ۶۲۸ فلسطینی در کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی به شهادت رسیده‌اند؛ از این تعداد، ۶۰۹ فلسطینی ازسوی نظامیان صهیونیست، ۱۱ فلسطینی ازسوی شهرک‌نشینان و ۸ فلسطینی ازسوی نظامیان یا شهرک‌نشینان در حمله‌های مشترک به شهادت رسیده‌اند. 

با این حال، ۱۵۹ نفر از شهدا، ازجمله ۲۹ پسربچه و ۳ زن، در نتیجه حمله‌های هوایی به شهادت رسیده‌اند. 

قوانین بین‌المللی و بشردوستانه

براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، استفاده از زور در کرانه باختری باید با هنجار‌های حقوق بشر و استاندارد‌های قابل اجرا برای اجرای قانون مطابقت داشته باشد؛ استفاده از حمله‌های هوایی و سایر تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی، این استاندارد‌ها را نقض می‌کند و به کشتار‌های غیرقانونی و تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌های فلسطینی‌ها منجر می‌شود.

فلسطینی‌ها همچنان با انواع دیگر خشونت هدف قرار می‌گیرند؛ ده‌ها شهرک‌نشین مسلح صهیونیست در ۲۶ آگوست (۵ شهریور) به روستای وادی راهال در بیت‌لحم حمله کردند؛ شهرک‌نشینان مسلح یا نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی خلیل سالم خلوی ۳۷ ساله را به شهادت رساندند.

 

تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری؛ اشغالگران به قوانین عمل نمی‌کنند

 

براساس گزارش‌ها، شهرک‌نشینان ۳ مرد فلسطینی دیگر را با شلیک گلوله مجروح کرده و از رسیدن آمبولانس‌های فلسطینی به مجروحان جلوگیری کردند.

به‌گفته برخی منابع، نظامیان صهیونیست تا زمان شهادت خلیل سالم خلوی در حال تماشا بودند و پس از آن شهرک‌نشینان را بدون این که کسی را بازداشت کنند، متفرق کردند. 

شهادت خلوی یک حادثه نادر نبوده و پیامد مستقیم سیاست رژیم صهیونیستی در شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی، برخلاف قوانین بین‌المللی، همراه با همدستی نظامیان صهیونیست و فضای حاکم بر معافیت از مجازات است.

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه، اعلام کرد که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، ۲۵۹ خانواده فلسطینی متشکل از هزار و ۵۴۷ نفر، از جمله ۷۵۳ کودک، به‌اجبار آواره شده‌اند. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل برای سال‌ها گزارش کرده که شهرک‌نشینان بدون مجازات به جوامع فلسطینی در سرزمین‌هایشان در کرانه باختری حمله می‌کنند؛ این روند طولانی‌مدت از ۷ اکتبر به‌طور چشمگیری تشدید شده است.

تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری؛ اشغالگران به قوانین عمل نمی‌کنند

شهرک‌نشینان با کسب حمایت سیاسی ازسوی بالاترین سطوح کابینه رژیم صهیونیستی، از فرصت استفاده کرده و حمله‌ها علیه فلسطینیان را تشدید و آن‌ها را مجبور به ترک سرزمین‌های خود کرده‌اند؛ این وضعیت گسترش شهرک‌سازی و کنترل رژیم صهیونیستی را بر کرانه باختری درپی داشته است. 

باوجود اعلام آغاز تحقیقات، به‌دنبال برخی مصادیق خشونت شهرک‌نشینان، و بازداشت پراکنده عاملان مظنون، از ۷ اکتبر تاکنون هیچ شهرک‌نشینی به اتهام خشونت علیه فلسطینی‌ها متهم نشده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نگران است که وضعیت در کرانه باختری اشغالی، که از ۷ اکتبر به‌سرعت روبه وخامت گذاشته است، در صورت ادامه استفاده سیستماتیک از نیروی کشنده غیرقانونی و نادیده گرفتن خشونت شهرک‌نشینان، ممکن است به‌شدت بدتر شود.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که به تعهد‌های خود براساس قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به پروژه شهرک‌سازی غیرقانونی، برقراری نظم و حفاظت از فلسطینی‌ها، از جمله از طریق تخلیه همه شهرک‌نشینان براساس درخواست دیوان بین‌المللی دادگستری، عمل کند.

تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری؛ اشغالگران به قوانین عمل نمی‌کنند

 

خشونت در کرانه باختری ده‌ها سال است که ادامه دارد

کرانه باختری در شرق اراضی اشغالی قرار دارد و با اردن و ساحل غربی بحرالمیت هم‌مرز است؛ اردن پیش از سال ۱۹۶۷ کنترل منطقه را دردست داشت؛ سپس رژیم صهیونیستی این سرزمین را تصرف کرد و تا زمان توافق‌نامه اسلو در سال ۱۹۹۳ تحت اشغال نظامی قرار داد. 

پایگاه ووکس در گزارشی نوشت که باوجود توافق اسلو، اسکان شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه سرعت گرفت و ارتش این رژیم نیز برای محافظت از آن‌ها وارد عمل شد.

غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری تحت قوانین بین‌المللی به‌عنوان سرزمین‌های اشغالی به‌رسمیت شناخته شده‌اند و بنابراین رژیم صهیونیستی موظف است از مردم ساکن در آنجا محافظت کند؛ رژیم صهیونیستی اشغال سرزمین‌های فلسطینی را رد می‌کند.

اما دیوان بین‌المللی دادگستری ماه گذشته رای داد که این رژیم در حال اشغال سرزمین‌های فلسطینی بوده و باید فورا به این اشغال پایان دهد.

اریکا گوارا روزاس، مدیر ارشد عفو بین‌الملل در امور تحقیقات، حمایت، سیاست‌گذاری و کمپین‌ها در بیانیه‌ای، گفت: براساس این فرمان، که ازسوی شورای امنیت سازمان ملل قابل اجرا است، اسرائیل باید نیرو‌های خود را از تمام نقاط سرزمین‌های اشغالی از جمله نوار غزه خارج کند و همه شهرک‌نشینان را از کرانه باختری، از جمله از قدس شرقی که به‌طور غیرقانونی ضمیمه شده، خارج کند. 

متحدان رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، از جمله آمریکا، هیچ نشانه‌ای از اجرای تصمیم دادگاه بروز نداده‌اند؛ این به رژیم صهیونیستی اجازه داده تا به جنگ خود در غزه ادامه دهد و فلسطینیان ساکن کرانه باختری را در چرخه خشونت گرفتار کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *