بهانه‌جویی آلمان برای تشدید محدودیت علیه پناهجویان

11:37 - 09 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۸۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بهانه‌جویی آلمان برای تشدید محدودیت علیه پناهجویان
دولت آلمان با مطرح کردن اتهام و ادعا‌های بی‌اساس، سعی در اعمال محدودیت و فشار بیشتر به پناهجویان در این کشور دارد.

خبرگزاری میزان - کشته شدن ۳ نفر در شهر سولینگن طی هفته گذشته به شعله‌ور شدن ادعا‌های پوپولیست‌ها دامن زد و کسانی را تشویق کرد که ادعا می‌کنند مهاجرت بیش از حد عامل افزایش جرم و جنایت در آلمان است.

از زمان وقوع این حادثه، دولت آلمان با پیشنهاد‌هایی برای اعمال تدابیر سخت‌گیرانه‌تر با هدف کاهش تعداد پناهجویان از جمله پناهجویان سوریه و افغانستان  که اجازه ورود به آلمان دارند، مواجه است.

دولت آلمان برای آسان‌تر کردن اخراج پناهجویان سوریه و افغانستان که مرتکب «جنایات جدی» می‌شوند، تحت فشار قرار گرفته است.

این درخواست‌ها بر این ادعا استوار است که پناهجویان سوریه و افغانستان بیشتر مرتکب جنایات خشونت‌آمیز می‌شوند. اما واقعیت‌ها چه می‌گویند؟ آیا ارتباطی بین مهاجرت و میزان جرم و جنایت وجود دارد؟

بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران آلمانی مدعی هستند که «جنایت خارجی» یک مشکل روبه‌رشد است؛ در اوایل سال جاری، هم نانسی فزر، وزیر کشور و هم هربرت رئول، نخست‌وزیر ایالتی که حمله با چاقو در آن اتفاق افتاد، همین را گفتند: «ما باید در مورد جنایت خارجی صحبت کنیم.»

فزر همچنین مدعی شد که که افزایش مهاجرت منجر به جنایت بیشتر شده است.

این امر پس از انتشار ارقامی از سوی آژانس تحقیقات جنایی فدرال در ماه آوریل (اردیبهشت ماه) بود که منجر به گزارش‌های رسانه‌ها از افزایش بزرگ و تکان‌دهنده در آمار مظنونان خارجی شد.

به‌طور کلی در سال ۲۰۲۳، پلیس آلمان ۲.۳ میلیون مظنون جنایی را ثبت کرد که بیش از هر زمان دیگری از سال ۲۰۱۶ است و شامل بیش از ۹۲۰ هزار پرونده مربوط به مظنونین غیرآلمانی است.

اما این ارقام در مورد تعداد محکومان چیزی نمی‌گویند، آن‌ها همچنین انواع خاصی از جرایم جنایی مانند فرار مالیاتی را پوشش نمی‌دهند؛ با این حال آن‌ها شامل نقض قوانین مهاجرت، مانند ورود و اقامت غیرقانونی هستند که تنها خارجی‌ها مرتکب می‌شوند.

مقایسه تعداد مظنونان خارجی آلمان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲

تعداد شهروندان آلمانی و غیرآلمانی ثبت شده به عنوان مظنون در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت؛ از مجموع ۲.۳ میلیون نفر، ۱.۳ میلیون مظنون شهروند آلمان بودند. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود یک درصد بیشتر بود.

با بیش از ۹۲۰ هزار نفر، تعداد مظنونان غیرآلمانی ۱۷.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت؛ اما این افزایش تا حدی با یک اثر آماری توضیح داده شده است.

 تعداد کل افراد در آلمان که تابعیت آلمانی ندارند چند سالی است که چه به‌صورت مطلق و چه نسبت به کل جمعیت در حال افزایش است.

در میان مظنونان شناسایی شده در سال ۲۰۲۳، نسبت خارجی‌ها کمی بیش از ۴۱ درصد بود و پس از کسر نقض قوانین مهاجرت، این رقم ۳۴.۴ درصد بود.

اما این بدان معنا نیست که پناهجویان خارجی از شهروندان آلمانی بیشتر جنایتکار هستند؛ شرایط زندگی، تحصیل و شرایط اقتصادی نیز در این امر نقش دارند.

جرم و جنایت عموما در مناطق فقیر و آسیب‌دیده اجتماعی، جایی که خارجی‌های بیشتری در آن زندگی می‌کنند، بیشتر است.

همان‌طور که جرم‌شناسان اشاره می‌کنند، عوامل دیگری نیز وجود دارد که نحوه تفسیر ارقام را پیچیده می‌کند؛ به عنوان مثال، این آمار تنها شامل جرایمی است که گزارش شده است.

برخی از جرایم، مانند سرقت از مغازه که قربانی، بیمه است، بیشتر از آزار خانگی گزارش می‌شود؛ پلیس عموما به جنایاتی فراخوانده می‌شود که در مکان‌ها و مؤسسات عمومی -از جمله مراکز پناهجویان- و کمتر در مکان‌های خصوصی صورت می‌گیرد.

تعریف گسترده خارجی نیز اثر تحریف‌کننده‌ای ایجاد می‌کند؛ غیرآلمانی نه‌تنها به پناهجویان و پناهندگان اطلاق می‌شود، بلکه شامل افرادی است که از طریق آلمان منتقل می‌شوند، افرادی که به‌طور غیرقانونی در این کشور اقامت می‌کنند یا به‌طور خاص برای ارتکاب جرم به آنجا رفته‌اند، مانند قاچاقچیان یا اعضای باند‌های جنایتکار.

از سوی دیگر براساس آمار، به‌طور نسبی خارجی‌ها در آلمان بیشتر در معرض خطر قربانی شدن جرم هستند؛ سال گذشته ۲۵ درصد قربانیان خارجی بودند که به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سهم آن‌ها از کل جمعیت آلمان یعنی ۱۵.۵ درصد است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آلمان پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *