نشست تخصصی شورای معاونین رئیس کل محاکم تهران برگزار شد

20:27 - 08 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۷۵۵
نشست تخصصی شورای معاونین رئیس کل محاکم تهران برگزار شد
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، در نشست نشست تخصصی شورای معاونین رئیس کل محاکم تهران، گفت که نکته قابل توجه و کلیدی در اجرای سند تحول قضایی، این است که این سند بر روی کاغذ باقی نماند.

خبرگزاری میزان - سومین نشست شورای معاونان رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با حضور رئیس کل، معاونان و مدیران قضایی ستادی و سرپرستان مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ در فضای علمی و تخصصی برگزار شد.

ربیع‌الله قربانی، ضمن تسلیت ایام اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در جمع معاونین قضایی_ستادی محاکم و سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران، گفت: اربعین حسینی فرصتی است تا بار دیگر در دریای آموزه‌های عاشورا تأمل کنیم؛ نه فقط به عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای زندگی روزمره و مسئولیت‌های خطیری که بر دوش داریم.

وی افزود: واقعه عاشورا، جلوه‌ای از عالی‌ترین ارزش‌های انسانی است؛ تجلی فداکاری، ایستادگی در برابر ظلم، و پایبندی به حقیقت در هر شرایط است. امام حسین (علیه‌السلام) با قیام خود نشان داد که عدالت و حقیقت بر هر چیزی ارجحیت دارد، حتی اگر به قیمت جان و خانواده او تمام شود. این پیام برای ما، به عنوان قضات که پاسداران عدالت و حقوق مردم هستیم، بسیار معنادار است.

قربانی ادامه داد: عاشورا به ما می‌آموزد که در هر مقام و جایگاهی که هستیم، نباید اجازه دهیم که منافع فردی یا فشار‌های محیطی ما را از مسیر حق و عدالت منحرف کند. ما وظیفه داریم که در تمامی تصمیمات و احکام خود، به حقیقت و انصاف پایبند باشیم و از حقوق مردم، به ویژه مظلومان، حمایت کنیم.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به ایام اربعین حسینی، بیان کرد: در این روز‌های اربعین، از خداوند می‌خواهیم که ما را در این مسیر دشوار، ولی ارزشمند یاری دهد و دل‌هایمان را به نور عدالت و معنویت منور سازد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت و اهمیت اجرای سند تحول در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوعاتی که امروز در دستگاه قضایی کشور مطرح است، سند تحول قضایی است؛ سندی که با هدایت و تأکید ویژه مقام معظم رهبری و با راهبری ریاست محترم قوه قضاییه تدوین و اجرا شده است. این سند، نقشه راهی جامع و عملیاتی است که هدف آن ارتقاء عدالت، شفافیت، کارآمدی و خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.

وی افزود: عدالت، مهم‌ترین رکن استقرار و پایداری نظام اسلامی است. از این رو، سند تحول قضایی نه تنها پاسخی به نیاز‌های روزافزون جامعه برای عدالت‌طلبی است، بلکه ابزاری برای تحقق کامل‌تر عدالت اسلامی است.

وی در جمع سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران تاکید کرد: نکته قابل توجه و کلیدی در اجرای سند تحول قضایی این است که این سند بر روی کاغذ باقی نماند. 

قربانی افزود: این امر در محاکم تهران مستلزم همکاری و همت همگی سرپرستان و مدیران ستادی و صف در تحقق اهداف این سند است. 

وی تاکید کرد: مجموعه مدیریت محاکم تهران وظیفه دارد با تمام توان و دانش خود، اصول و مفاد سند تحول و تعالی در دستگاه قضایی را در عملکرد روزمره خود پیاده‌سازی، پیگیری و اجرا نماید.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران خطاب به سرپرستان مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ گفت: با اجرای اهداف و برنامه‌های سند تحول قضایی نه تنها در محاکم به خواسته‌های مردم پاسخ می‌دهیم، بلکه می‌توانیم در ارتقای جایگاه نظام قضایی نقش مهم و بسزایی داشته باشیم. این مسئولیت بزرگ بر عهده همه ماست، و ان‌شاءالله با یاری خداوند و همکاری یکدیگر، می‌توانیم به این هدف بزرگ دست یابیم.

وی در ادامه افزود: در راستای اجرای سند تحول و تعالی در مجتمع‌های قضایی تهران کمیته‌های هشت گانه سند تحول قضایی تحت عنوان کمیته نظارت بر پرونده‌های مُعوق و مُسن، کمیته نظارت بر شعب نامتعارف، کمیته نظارت بر کارشناسان، کمیته نظارت بر تسهیل اجرای احکام مدنی، کمیته نظارت بر دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قضایی، کمیته بازشماری پرونده‌ها و کمیته اتقان آرا ایجاد شده است. باید نتیجه تلاش‌های انجام شده در ارتباط با اهداف عملیاتی سند تحول در مجتمع‌های قضایی بصورت مستمر در دستور کار معاونین و مدیران ستادی و سرپرستان مجتمع‌های قضایی در محاکم تهران باشد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مقوله نظارت و نقش و جایگاه آن در محاکم پرداخت و گفت: نظارت بر زیر مجموعه قضایی و اداری از اصول اساسی در ارتقای سلامت و کارآمدی مجتمع‌های قضایی است. این نظارت باید مستمر، دقیق و بر پایه شفافیت باشد تا از هرگونه تخلف، فساد و کم‌کاری جلوگیری شود. همچنین، نظارت مؤثر می‌تواند اعتماد عمومی به محاکم قضایی را افزایش داده و عملکرد بهینه و عدالت‌محور را تضمین کند.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد واحد پالایش دادخواست و کیفرخواست در مجتمع‌های قضایی تهران پرداخت و گفت: این واحد کاربردی در راستای اجرای سند تحول قضایی و برنامه عملیاتی دادگستری استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تأثیر مستقیم بر کارایی و کیفیت رسیدگی قضایی دارد.

رئیس کل محاکم تهران افزود: این واحد مسئول بررسی اولیه و پالایش دادخواست‌ها و کیفرخواست‌ها است تا از نظر قانونی و شکلی صحیح باشند و از ورود پرونده‌های ناقص یا بی‌پایه جلوگیری کند. این فرآیند به تسریع در رسیدگی و جلوگیری از بار اضافه بر روی سیستم قضایی کمک می‌کند.

وی در اهمیت واحد پالایش دادخواست و کیفرخواست در مجتمع‌های قضایی گفت: برای عملکرد مؤثر این واحد، نیروی انسانی باید متخصص و با تجربه باشد تا بتواند به دقت و سرعت بالا کار‌ها را انجام دهد. آموزش‌های منظم و به‌روز نیز ضروری است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این نشست تخصصی بر رسیدگی به دعوای ادعای اعسار زندانیان خارج از نوبت اشاره کرد و بیان داشت: رسیدگی به دعاوی اعسار زندانیان باید به صورت خارج از نوبت و با اولویت انجام شود تا به سرعت به مشکلات مالی زندانیان رسیدگی گردد.

وی گفت: ارائه مشاوره و حمایت حقوقی به زندانیان در خصوص ادعای اعسار و تسهیل فرآیند‌های قانونی برای دستیابی به عدالت و رفع مشکلات مالی یک ضرورت است که سرپرستان مجتمع‌های قضایی باید به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند. 

قربانی در ادامه به نقش و جایگاه دادرسی الکترونیک در محاکم قضایی شهر تهران پرداخت و گفت: دادرسی الکترونیک به تسریع فرآیند‌های قضایی و افزایش شفافیت کمک می‌کند. سرپرستان مجتمع‌های قضایی لازم است نظارت دقیقی بر اجرای سامانه‌ها داشته باشند، و تدبیر کنند که قضات و کارکنان به‌طور مداوم آموزش ببینند و مشکلات فنی پیگیری شود.

وی افزود: سامانه‌های مدیریتی و قضایی برای بهبود کارایی و کاهش اشتباهات ضروری‌اند. مدیران ستادی و صف در محاکم تهران باید بر کارایی این سامانه‌ها نظارت کرده، به‌روزرسانی‌های لازم را انجام دهد و مشکلات عملکردی را بررسی کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه با اشاره به اهمیت صلح و سازش در محاکم شهر تهران گفت: ترویج صلح و سازش به جای دادرسی طولانی، به کاهش بار سیستم قضایی و افزایش رضایت طرفین کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مرتبط با اجرای برنامه عملیاتی دادگستری استان و سیاست‌های تحولی محاکم، توجه ویژه به پرونده‌های معوق و مُسن است که باعث کاهش حجم پرونده‌ها و بهبود عملکرد شعب می‌شود. باید منابع و نیروی کار برای رسیدگی سریع به این پرونده‌ها اختصاص یابد و برنامه‌های حل و فصل به صورت مستمر پیگیری شود.

رئیس کل محاکم تهران یکی دیگر از شاخص‌های کارآمدی و کاهش اطاله دادرسی در مجتمع‌های قضایی تهران را ابلاغ الکترونیک دانست و گفت: ابلاغ الکترونیک به سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. سرپرستان و مدیران دفاتر کل در مجتمع‌های های قضایی باید نظارت دقیقی بر پیاده‌سازی صحیح این سیستم داشته باشند و از دقت و به‌موقع بودن ابلاغ‌ها اطمینان حاصل کنند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بر کاهش میانگین اوقات رسیدگی و بهینه‌سازی فرآیند‌ها و استفاده از فناوری‌های جدید تاکید کرد و ضمن ضرورت پرداختن به این مهم گفت، باید زمان رسیدگی به پرونده‌ها پیگیری و تحلیل شود.

قربانی در این جلسه به ضرورت توجه و استفاده شعب کیفری در استفاده از نهاد‌های ارفاقی و مجازات‌های جایگزین حبس اشاره کرد و گفت: استفاده از نهاد‌های ارفاقی به کاهش جمعیت زندان‌ها و تمرکز بر بازتوانی مددجویان کمک می‌کند. معاونت امور کیفری ستاد محاکم باید با برنامه ریزی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی، آگاهی قضات و کارکنان را درباره این نهاد‌ها افزایش دهد و اجرای آن‌ها را نظارت کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این جلسه در خصوص فصل خصومت با صدور رأی حکمی گفت: صدور رأی حکمی بر اساس مستندات موجب کاهش دعاوی مفتوح و تحقق عدالت می‌شود. سرپرستان مجتمع‌های قضایی باید بر دقت و سرعت در صدور احکام نظارت کند و اصول حقوقی و انصاف را رعایت نماید.

وی در پایان صحبت‌های خود به ضرورت تناسب مجازات‌ها با جرم ارتکابی اشاره کرد و گفت: این تناسب به عدالت و توازن در سیستم قضایی کمک می‌کند. نظارت بر تطابق مجازات‌ها و ارتقاء دانش قضات باید در دستور کار مدیران ستادی و صف در محاکم تهران باشد.

رئیس کل محاکم تهران، افزود: آرا قضایی هرچه از دقت و استحکام و قاطعیت و استدلال لازم برخوردار باشد، عدالت قضایی را تضمین می‌کند و از همه مهم‌تر باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود، پذیرش آرا برای اصحاب پرونده راحت‌تر خواهد بود و قطعاً اگر رای از اتقان لازم یرخودار باشد اصحاب پرونده پذیرش آن را دارند. در نتیجه از اعتراض و تجدید نظرخواهی کاسته خواهد شد. اگر رای قضایی از استحکام بیشتری برخوردار باشد نسبت به یک موضوع واحد رویه‌ی قضایی واحد در محاکم شکل می‌گیرد که این رویه واحد، چون برای اصحاب پرونده قابل پیش‌بینی است قطعاً باعث کاهش ورودی پرونده و آگاهی‌سازی عمومی خواهد شد.

در این جلسه، معاونان و مدیران ستادی محاکم و سرپرستان مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ در حضور ربیع‌اله قربانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، انتقادات و پیشنهاد‌ها خود در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی محاکم و برنامه عملیاتی دادگستری استان پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *