معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان یزد: منطقی‌سازی حل اختلاف از طریق مصالحه از اهداف محاکم صلح است

13:42 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان یزد: منطقی‌سازی حل اختلاف از طریق مصالحه از اهداف محاکم صلح است
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان یزد با بیان اینکه اطاله دادرسی از مهمترین چالش‌های پیشروی سیستم قضایی است گفت: یکی از مهمترین اهداف راه اندازی محاکم صلح منطقی سازی حل اختلاف با استفاده از ظرفیت مصالحه است.

خبرگزاری میزان- حسین دهقانی فیروزآبادی در آیین افتتاح محاکم صلح در شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: طبقه‌بندی دعاوی و خدمات قضایی با نگاه به چابک‌سازی روند رسیدگی و کاهش اطاله‌دادرسی از کارکرد‌های محاکم صلح است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این محاکم دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال در صلاحیت این محاکم است، افزود: رای صادره در خصوص دعاوی تا ۵۰۰ میلیون ریال در این محاکم قطعی و برای طرفین لازم الاجراست.

دهقانی تصریح کرد: انتظار می‌رود با شروع کار این محاکم پس از مدتی تسریع در رسیدگی برای مردم ملموس بوده و شاهد کاهش اطاله‌دادرسی در محاکم باشیم.

وی با بیان اینکه در این محاکم رسیدگی به پرونده در کنار تلاش برای صلح صورت می‌گیرد، بیان کرد: در این راستا از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در کنار این محاکم استفاده می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان یزد بر لزوم مشارکت قضات در راه‌اندازی این محاکم تاکید کرد و گفت: این محاکم تیغه دولبه‌ای است که نیازمند دقت قضات جهت صدور آرای قوی و مستدل است.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی محاکم صلح به عبارتی نوعی غربالگری در پرونده‌ها صورت می‌گیرد تا هم از اطاله‌دادرسی دعاوی زیر یک میلیارد جلوگیری و هم فرصتی برای رسیدگی به دعاوی مهمتر ایجاد شود.

دهقانی فیروز آبادی یادآوری شد: در محاکم صلح قضات به صورت همزمان دو جنبه حقوقی و کیفری پرونده را بررسی و نسبت به صدور رای قطعی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته دادگستری تنها مرجع رسیدگی به دعاوی نیست، گفت: دادگاه‌های صلح اقدامی در جهت حذف بروکراسی‌های اداری در پرونده‌های با شرایط خاص است.

شایان ذکر است؛ در این مراسم که با حضور امام جمعه شهرستان، معاون فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد ضمن افتتاح دادگاه صلح شهرستان احکام قضات و کارکنان این شعبه اهدا شد.

انتهای پیام/

 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *