مهم‌ترین معضل حوزه دارو نقدینگی است/ نمی‌شود پول جای دیگری باشد و پاسخگویی در سازمان غذا و دارو‌

13:31 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۵۸
مهم‌ترین معضل حوزه دارو نقدینگی است/ نمی‌شود پول جای دیگری باشد و پاسخگویی در سازمان غذا و دارو‌
مدیرکل اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مهم‌ترین معضل حوزه دارو نقدینگی است گفت: وزیر بهداشت موضوع دارو را اولویت وزارتخانه اعلام کرده است.

خبرگزاری میزان - مراسم گرامیداشت روز داروساز امروز سه‌شنبه ششم شهریور ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

غلامحسین صادقیان، مدیرکل اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این مراسم گفت: پنج شهریور روزی است که داروسازان در گردهمایی‌های مختلف جمع و مشکلات این حوزه را مطرح و از مسئولان حمایت طلبی دارند.

وی افزود: تاکنون در حوزه‌های مختلف ارتباطات خوبی برقرار و مباحث پیگیری شده است. مشکلات حوزه داروسازی به نحوی است که نیاز دارد همه دست به دست هم بدهیم و ضمن تبیین مشکلات کمک‌خواهی کنیم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین معضل حوزه دارو نقدینگی است و اگر کمکی در راستای مرتفع کردن مشکلات صورت نگیرد، همه حلقه‌های زنجیره تامین دچار مشکل می‌شوند.

صادقیان با اشاره به اینکه ظفرقندی، موضوع دارو را اولویت وزارت بهداشت اعلام کرده است، گفت: امیدواریم سایر بخش‌ها نیز به مباحث دارو توجه کنند. مهم‌ترین سرمایه سازمان غذا و دارو‌های نیرو‌های متعهدی است که علی‌رغم مشکلات، فرایند‌های تولید و تامین را دنبال می‌کنند.

در ادامه مراسم سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره اینکه وزیر بهداشت علاقه‌مند به حضور در این مراسم بودند، اما به دلیل مراسم تودیع و معارفه وزرای بهداشت امکان‌پذیر نشد، گفت: اقدامات خوبی در حوزه دارویی انجام شده است. اکنون مطالب زیادی در حوزه باید‌ها و نباید‌های این بخش مطرح می‌شود. اختلاف زیادی بین آنچه منتقدان می‌گویند و آنچه واقعا امکان‌پذیر است وجود دارد.

وی کار در حوزه دارو را بسیار سخت دانست و عنوان کرد: حوزه دارو پیچیدگی‌های خاصی دارد و از بحث نقدینگی و ارزی تا سایر بخش‌ها مشکل وجود دارد.

محمدی افزود: یکی از چالش‌های بزرگ چند دهه اخیر پرداخت حق فنی بود که چند دهه تلاش شد حق فنی داروخانه‌ها پرداخت نشود. این حق پایین‌ترین حقی است که افراد متخصص در کشور دریافت می‌کنند. خدا را شکر در بودجه ۱۴۰۳ این حق نهادینه شد و در برنامه پنج ساله پیشرفت نیز نهایی شد و نوید خوبی برای همکاران داروساز است.

وی از ورود چهار محصول دانش‌بنیان بر مبنای سلول و بافت به فارماکوپه دارویی خبر داد و گفت: ما سال‌هاست بر روی سلول‌درمانی و ژن درمانی کار می‌کنیم، ولی دارو‌های تولیدی وارد فارماکوپه دارویی نشده بود که چهار دارو پس از اخذ مجوز‌ها وارد فارماکوپه دارویی کشور می‌شود.

محمدی تصریح کرد: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که سلول و بافت را به دارو تبدیل کرده‌ایم. جذب نیروی انسانی ما نیز به سمت جذب نخبگان رفته و ساختمان جدید غذا و دارو نیز خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ دانشکده با ۱۳ هزار دانشجو در حال فعالیت و تحصیل هستند، گفت: این دانشکده‌ها ۳۳ هزار داروساز تقدیم کشور کرده‌اند.

در مراسم اربعین به هیچ عنوان کمبود دارو نداشتیم 

در ادامه نیز امیرحسین جمشیدی به نمایندگی از انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فراورده‌ها و طب سنتی ایران به بیان مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: باید NGOها را درگیر کرد و راه برای صادرات را باز کنیم. 

ابراهیم هاشمی، رئیس هیئت مدیره صنعت پخش نیز گفت: در دو هفته اخیر بیش از سه و نیم میلیون نفر به مراسم اربعین رفتند. امسال بی‌سابقه‌ترین گرما را داشتیم اما یک گزارش از کمبود دارو نداشتیم. حتی یک گزارش از نبود سرم وجود نداشت. تا زمانی که سیستم کارش را می‌کند هیچ کس حتی تشکر هم نمی‌کند و نمی‌دانند ما چه کار می‌کنیم اما وقتی کمبودی پیش می‌آید همه انتقاد می‌کنند.

وی ادامه داد: پاسخگویی در سازمان غذا و دارو است اما پول جای دیگری است، مشکل گمرک جای دیگری است. بزرگ‌ترین وظیفه ما در پخش دارو حمایت از سازمان غذا و دارو و تامین عدالت توزیع دارو است. وظیفه خود را قبول داریم اما از بهمن تا مرداد ۴۲ همت به وزارتخانه داده شده که باید ۴۰ درصد به دارو داده میشد اما هیچ چیز به ما داده نشد. ابتدای ۱۴۰۲ ده همت باید به ما پرداخت می‌شد اما داده نشد تا اینکه این رقم به ۱۷ همت رسید البته مقداری پرداخت شد اما همچنان بودجه داده نشده است.

هاشمی ضمن انتقاد شدید از درگیری وزارت بهداشت و رفاه در خصوص پول بیمه‌ها گفت: اگر حواسمان نباشد امسال یکی از سخت‌ترین سال‌ها خواهد بود‌. نیاز داریم کنار هم باشیم و یک صدا از مجموعه دارو بلند باشد و تا جایی که می‌توانیم باید شانمان را حفظ کنیم. نمی‌شود پول جای دیگری باشد و پاسخگویی در غذا و دارو‌. در شرایط تحریم آیا منطقی است که تعداد داروخانه‌ها ۴۵ درصد افزایش پیدا کند در حالی که تولید دارو ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته است؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *