دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی؛ تشدید بحران در غزه با ادعای محافظت از غیرنظامیان

8:59 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۲۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی؛ تشدید بحران در غزه با ادعای محافظت از غیرنظامیان
کارشناسان می‌گویند که دستور‌های تخلیه اجباری از سوی ارتش رژیم صهیونیستی باعث توقف فعالیت گروه‌های امدادی و بشردوستانه شده و این موضوع بحران در منطقه را تشدید می‌کند.

خبرگزاری میزان - مقام ارشد سازمان ملل گفت، پس از آن‌که رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه، ۲۵ آگوست (۴ شهریور) دستور تخلیه دیرالبلح در مرکز نوار غزه را صادر کرد، عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل متوقف شد؛ مرکز عملیات سازمان ملل در دیرالبلح واقع شده بود.

دستور تخلیه و کارزار واکسیناسیونی که عملی نشد

دستور تخلیه اجباری در حالی صادر شد که سازمان ملل در حال آماده کردن کارزاری برای واکسینه کردن حدود ۶۴۰ هزار کودک در غزه است.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده که یک نوزاد ۱۰ ماهه در پی ابتلا به ویروس فلج اطفال نوع ۲ فلج شده است؛ این نخستین مورد از ابتلا به این قبیل ویروس در نوار غزه در ۲۵ سال گذشته است.

این مقام ارشد سازمان ملل، گفت: ما نمی‌توانیم امروز این کار را با شرایطی که داریم انجام دهیم؛ فعالیت ما در غزه متوقف نشده است. 

تاثیر دستور‌های تخلیه بر عملیات گروه‌های امدادی در نوار غزه

پس از آن‌که رژیم صهیونیستی چندین ماه قبل دستور تخلیه اجباری رفح را در جنوب غزه صادر کرد، سازمان ملل مرکز اصلی عملیات خود را برای نوار غزه به دیرالبلح منتقل کرد.

این مقام همچنین گفت که کارکنان این نهاد بین‌المللی به دلیل دستور تخلیه فوری بسیاری از لوازم و ابزار خود را رها کردند. 

وی اظهار کرد: ما (غزه) را ترک نمی‌کنیم، زیرا مردم آن‌جا به ما نیاز دارند؛ ما در تلاش هستیم تا نیاز مردم را با نیاز به ایمنی و امنیت پرسنل سازمان ملل متعادل کنیم.

موانع برای سازمان‌های امدادی

سام رز، مدیر ارشد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا)، گفت که آنروا همچنان در حال ارائه خدمات بهداشتی و سایر خدمات است؛ رز اشاره کرد در حالی که این آژانس متفاوت از سایر آژانس‌های سازمان ملل عمل می‌کند، اما همچنان با همان چالش‌ها روبرو بود.

او گفت: مناطقی که ما در آن‌ها عملیات انجام می‌دهیم کوچک‌تر می‌شود؛ منطقه انسانی اعلام شده از سوی اسرائیل کاهش یافته و اکنون حدود ۱۱ درصد از کل نوار غزه را تشکیل می‌دهد؛ اما این ۱۱ درصد جایی نیست که برای سکونت، خدمات و زندگی مناسب باشد.

تاثیر دستور‌های تخلیه بر عملیات گروه‌های امدادی در نوار غزه

 

به‌گفته مقام‌های بهداشتی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) بخش‌هایی از این باریکه را با خاک یکسان کرده و تقریبا تمام ۲.۳ میلیون نفر از مردم خود را از خانه‌های خود بیرون کرده است.

براساس آمارها، این جنگ تاکنون به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در نوار غزه منجر شده است. 

بی‌قانونی کامل

لوئیز واتریج، سخنگوی آنروا در غزه گفت: واکنش بشردوستانه در این‌جا کاملا خفه می‌شود و توانایی ما را در انجام کار‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم، محدود می‌کند.

سازمان ملل برای ماه‌ها از موانع موجود برای رساندن کمک‌ها به غزه شکایت می‌کند و می‌گوید در میان «بی‌قانونی کامل» در محدوده ۲.۳ میلیون نفری، برای توزیع کمک‌ها نیز تلاش می‌کند. 

این در حالی است که کارشناسان بار‌ها درباره خطر قحطی شدید در این باریکه هشدار داده‌اند. 

تاثیر دستور‌های تخلیه بر عملیات گروه‌های امدادی در نوار غزه

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) گفت که در ۲ ماه گذشته تنها نیمی از ۲۴ هزار تن کمک غذایی مورد نیاز برای عملیات خدمات‌رسانی به ۱.۱ میلیون نفر را فراهم کرده است.

گروه‌های حقوق بشری و ناظران بین‌المللی دستور تخلیه و رنج جمعی ناشی از آن را به‌شدت محکوم کرده‌اند. 

تجربه‌های فلسطینیان در این ۱۰ ماه نشان می‌دهد که مردم غزه اغلب در مسیر رسیدن به مناطق امن ادعایی تعیین شده از سوی رژیم صهیونیستی و همچنین پس از رسیدن به مقصد مورد حمله این رژیم قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *