یونیسف: ۷۷ میلیون کودک در خاورمیانه دچار سوءتغذیه هستند

12:50 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یونیسف: ۷۷ میلیون کودک در خاورمیانه دچار سوءتغذیه هستند
صندوق کودکان سازمان ملل درباره وضعیت سوءتغذیه کودکان در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا هشدار داد.

خبرگزاری میزان – صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد که دست‌کم ۷۷ میلیون کودک در غرب آسیا و شمال آفریقا به نوعی سوءتغذیه دچار هستند.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، براساس جدیدترین دستورالعمل استراتژیک تغذیه منطقه‌ای یونیسف برای غرب آسیا و شمال آفریقا، دست‌کم ۷۷ میلیون کودک معادل یک کودک از هر سه نفر در غرب آسیا و شمال آفریقا به نوعی سوءتغذیه مبتلا هستند.

از این تعداد ۵۵ میلیون کودک در ۲۰ کشور منطقه دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و ۲۴ میلیون کودک دیگر از سوءتغذیه در اشکال کوتاهی قد، وزن پایین و لاغری رنج می‌برند.

شیوع منطقه‌ای کوتاهی قد که نشان‌دهنده سوءتغذیه مزمن در کودکان زیر ۵ سال است، با وجود انجام برخی اقدام‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا همچنان وجود دارد؛ براساس آمارها، ۱۰ میلیون کودک زیر ۵ سال در منطقه تحت تاثیر شیوع این مشکل قرار می‌دهد.

مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با بار سه‌گانه پیچیده و فزاینده‌ای از سوء تغذیه مواجه است که رشد، توسعه و پتانسیل آینده فرزندانش را تضعیف می‌کند.

به گفته وی، فقط یک سوم کودکان خردسال غذا‌های مغذی مورد نیاز برای رشد را دریافت می‌کنند؛ این یک آمار تکان‌دهنده در سال ۲۰۲۴ است و با تداوم درگیری‌ها، بحران‌ها و دیگر چالش‌ها در منطقه خطر بدتر شدن وضعیت را نیز در پی دارد.

بحران عمیق سوءتغذیه در این منطقه ناشی از نحوه و میزان تغذیه کودکان، دسترسی ضعیف به غذا‌های مغذی، آب سالم، مراقبت‌های پزشکی و دیگر خدمات ضروری و گسترش استفاده از غذا‌های ارزان غیرمغذی، ناسالم و سرشار از نمک، شکر و چربی در شرایط پیچیده‌ای از درگیری‌های مداوم، بی‌ثباتی سیاسی، شوک‌های اقلیمی و افزایش قیمت مواد غذایی رخ می‌دهد؛ این عوامل در کنار هم، حق کودکان را برای داشتن غذای مغذی محروم می‌کند و دسترسی بشردوستانه به جوامع آسیب‌پذیر را محدود می‌کند.

از بحران گرسنگی و مرگ کودکان ناشی از جنگ در سودان و یمن، تا بار مضاعف کوتاه‌قدی و اضافه وزن کودکان در مصر یا لیبی نیازمند پاسخی متناسب است که بر اشکال سوءتغذیه در آن زمینه خاص و علل زمینه‌ای پشت سر آن‌ها تمرکز دارد.

بسیاری از چالش‌های مشابه زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به طوری که ۹ میلیون یا ۵ درصد از زنان در غرب آسیا و شمال آفریقا دارای کمبود وزن هستند و ۱۱۴ میلیون یا ۶۸ درصد دیگر با اضافه وزن و چاقی زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *