بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی

10:00 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی
دستور‌های تخلیه مناطق مختلف غزه در حالی از سوی رژیم صهیونیستی صادر می‌شود که این موضوع تاثیر کاملا آشکار و مخربی بر بحران بشردوستانه در این منطقه دارد.

خبرگزاری میزان – وضعیت غزه پس از گذشت ۱۰ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه در میانه بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به بدترین بحران بشردوستانه جهان، تبدیل به شماری آمار و ارقام و ویدیو عکس شده است.

شمار قربانیان استراتژی هدفمند نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه از رقم ۴۰ هزار نفر گذشت که بیش از نیمی از آن‌ها زن و کودک هستند؛ آمار‌ها شمار مجروحان را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام می‌کنند؛ ده‌ها هزار تن زباله و آوار غزه را مدفون کرده است؛ پیکر ۱۰ هزار نفر زیر آوار‌ها مانده‌اند؛ بیماری‌های همه‌گیر در غزه شیوع پیدا کرده‌اند و نخستین مورد ابتلا به فلج اطفال در غزه شناسایی شده‌ است؛ بیش از ۹۰ درصد جمعیت غزه آواره شده‌اند و طی این روند چندین بار آوارگی را تجربه کرده‌اند.

 

بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی

با وجود این، یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه حال حاضر در غزه آوارگی حدود ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه است؛ سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت فاجعه‌بار غزه در بحبوحه امواج مکرر آوارگی، همراه با ازدحام بیش از حد جمعیت در برخی از مناطق، ناامنی گسترده، زیرساخت‌های در حال فروپاشی، درگیری‌های فعال و خدمات‌دهی و کمک‌رسانی محدود در حال بدتر شدن است.

اداره هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل OCHA هشدار داد که صدور دستور‌های تخلیه مداوم و کمبود شدید تدارکات ضروری دسترسی خانواده‌های آواره غزه را به خدمات اولیه دشوار می‌کند.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲)، حدود ۸۶ درصد از نوار غزه حدود ۳۱۴ کیلومتر مربع، تحت دستور تخلیه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

 

بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی

سخنگوی سازمان ملل با اشاره به موج‌های مکرر آوارگی در غزه، اعلام کرد: آخرین دستور تخلیه صادر شده از سوی اسرائیل روز شنبه صادر شد و بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ آواره فلسطینی در ۱۸ مکان تاثیر گذاشته است؛ دستور تخلیه یادشده شامل کل اردوگاه آوارگان المغازی و چند منطقه در دیرالبلح در مرکز غزه است.

دوجاریک همچنین تصریح کرد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که مناطقی که جدیدا تحت دستور تخلیه قرار گرفته‌اند، شامل پنج مدرسه، ۱۴ مرکز بهداشتی، ۱۰ تاسیسات مربوط به آب و پنج مرکز پزشکی است.

صدور مکرر دستورهای تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی، سبب شد تا مناطق بشردوستانه در غزه کاهش یابد و همین موضوع جان شمار بیشتری از ساکنان این منطقه را زیر بمباران‌های رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار می‌دهد.

بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی

در حال حاضر در هر کیلومتر مربع از مساحت غزه ۳۴ هزار نفر ساکن هستند؛ این در حالی است که پیش از جنگ هزار و ۲۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع از مساحت غزه زندگی می‌کردند.

صدور دستور‌های تخلیه مکرر و متعدد از سوی رژیم صهیونیستی با تشدید بحران‌های بشردوستانه در غزه ارتباط نزدیکی دارد؛ به‌عنوان مثال، دستور تخلیه صادرشده برای دیرالبلح سبب تشدید بحران آب آشامیدنی در این منطقه خواهد شد، زیرا شماری از چاه‌های آب در نقشه دستور تخلیه یادشده قرار دارند.

شهرداری دیرالبلح به‌تازگی اعلام کرد: دستورهای جدید تخلیه اسرائیل برای مناطقی در شرق غزه منجر به بسته شدن ۱۰ حلقه چاه آب شده و فقط ۹ حلقه چاه باقی مانده‌اند که دسترسی به سه حلقه از آن‌ها بسیار خطرناک است.

 

بحران بشردوستانه غزه زیر فشار دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی

این در حالی است که دیرالبلح در حال حاضر محل زندگی صد‌ها هزار فلسطینی آواره به‌ویژه در مرکز شهر و مناطق غربی آن است.

براساس اعلام دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت ۳ میلیون نفری این منطقه را آواره کرده است.

صدور دستورهای تخلیه و متعاقب آن محاصره مناطق مختلف در غزه، ضمن تشدید موج‌های آوارگی، حداقل امکانات موجود را از زندگی ساکنان غزه حذف می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *