رئیس کل دادگستری اصفهان: قضات در تعیین تکلیف پرونده‌های مسن اقدام جهادی داشتند

8:49 - 31 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۸۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری اصفهان: قضات در تعیین تکلیف پرونده‌های مسن اقدام جهادی داشتند
رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به رصد مستمر عملکرد تمامی حوزه‌های قضایی استان در حوزه تعیین تکلیف پرونده‌های مسن گفت: کاهش ۸۰۷ فقره‌ای پرونده در سطح استان رقم خورده که نشان از کاهش حدود ۲۲ درصدی این پرونده‌ها تا پایان تیرماه نسبت به فروردین دارد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان در تعیین تکلیف پرونده‌های مسن گفت: نظر به ضرورت رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و در راستای اجرای سیاست‌های سند تحول قوه قضاییه و موافقت نامه اجرایی برنامه‌های سال ۱۴۰۲ دادگستری اصفهان، شیوه نامه رسیدگی به پرونده‌های مسن در مرحله دوم اجرای طرح تدوین شد.

وی ادامه داد: به پرونده‌ای مسن اطلاق می‌شود که بیش از یک سال شمسی از تاریخ آخرین ورود آن به شعبه گذشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان کمبود نیروی قضایی، تأخیر در ارائه نظریه کارشناس یا نیابت یا منوط بودن اتخاذ تصمیم در پرونده دیگر یا مطالبه پرونده از شعب دیگر یا سایر موارد مشابه در استان و خارج از استان را از جمله دلایل اطاله رسیدگی به یک پرونده و مسن شدن آن دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به عزم جدی دستگاه قضایی استان در تعیین تکلیف پرونده‌های مسن در سال جاری در قالب اجرای طرحی با همین عنوان، افزود: تعداد پرونده‌های مسن مربوط به سال ۱۳۹۹ و قبل از آن در ابتدای سال جاری ۳هزار و ۶۸۵ فقره در کل استان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا کنون در اجرای این طرح شاهد عملکرد مثبت کلیه واحد‌های قضایی استان هستیم؛ به طوری که کاهش ۸۰۷ فقره‌ای پرونده در سطح استان رقم خورده که نشان از کاهش حدود ۲۲ درصدی این پرونده‌ها تا پایان تیرماه نسبت به فروردین دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به رصد مستمر عملکرد تمامی حوزه‌های قضایی استان در حوزه تعیین تکلیف پرونده‌های مسن گفت: معاونت ویژه نظارت رئیس کل دادگستری استان ضمن بررسی موانع و معضلات، اقدامات لازم را در جهت تسریع و تسهیل اجرای این طرح در دستور کار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌های ترسیم شده در این رابطه انتظار می‌رود با همکاری و تلاش مضاعف همکاران قضایی و اداری تا پایان سال کلیه پرونده‌های مسن ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تعیین تکلیف نهایی شود و سن پرونده‌های مانده و اطاله دادرسی از ۲۵ سال به ۴ سال کاهش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری گفت: در مرحله اول اجرای این طرح که از ۱ تیر ۴۰۱ تا ۲۹اسفند ۴۰۲ اجرا شد کلیه پرونده‌های مانده از سال ۱۳۷۵ تا پایان ۱۳۹۶ که مجموعاً ۱۴۳۶ فقره بود، به طور کامل رسیدگی شد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در پایان یادآور شد: ضمناً مرحله سوم از فروردین ۱۴۰۴، آغاز و برنامه ریزی شده تا پایان سال مذکور کلیه پرونده‌های وارده سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رسیدگی شود که در صورت تحقق این برنامه موضوع اطاله دادرسی در استان اصفهان تقریباً رفع خواهد شد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *