گفت‌وگو|

هیچ نمونه مثبتی از آبله میمونی و تب دنگی در میان زائران اربعینی مشاهده نشده است

13:14 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۰۴۲
هیچ نمونه مثبتی از آبله میمونی و تب دنگی در میان زائران اربعینی مشاهده نشده است
رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۵۰۰ کارشناس بهداشت به‌صورت ۲۴ ساعته در حال پایش و رصد مسافران هستند، گفت: تاکنون هیچ نمونه‌ی مثبتی مبنی بر بیماری تب دنگی و یا آبله میمونی در مرزها مشاهده نشده است.

محمد دادرس در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه بیماری‌ واگیردار هر از چند گاهی خودش را نمایان می‌کند، گفت: در یک هفته اخیر بحث آبله میمونی شیوع پیدا کرده و در کنار آن تب دنگی نیز مطرح شده است.

وی ضمن اشاره به خودمراقبتی به‌عنوان مهمترین رفتار پیشگیرانه، افزود: هموطنان اصول بهداشت فردی و اصول بهداشت اجتماعی را باید رعایت کنند تا به بیماری‌های واگیردار مبتلا نشوند؛ چرا که بیماری‌های واگیردار از کسی نمی‌پرسند که تو چه کسی هستی و چند سال داری، افراد اگر اصول بهداشتی را رعایت نکنند قطعاً مبتلا خواهند شد .

دادرس افزود: با توجه به اینکه ما در کشور  پاندمی کووید را گذراندیم و قبل از آن نیز پاندمی آنفلوآنزا را داشتیم حتماً باید نکاتی چون شست‌وشوی مداوم دست‌ها یا ضدعفونی کردن آنها و گرفتن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه کردن را رعایت کنیم . 

 رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تهویه مناسب در محل کار و زندگی از دیگر اقدامات مهم پیشگیرانه است زیرا اگر تهویه هوا مناسب نباشد زمینه رشد و ایجاد کلونی ویروس به‌راحتی فراهم می‌شود .

وی افزود: هموطنان هنگام بیماری به هیچ عنوان در تجمعات ظاهر نشوند و حتماً تحت درمان مناسب قرار بگیرند و اگر مجبور به حضور شدند حتماً نکات بهداشتی را رعایت کنیم و از حاضرین فاصله بگیرند.

اعزام چهار هزار و ۵۰۰ کارشناس بهداشت به مرزها

دادرس ضمن تاکید بر تکلیف وزارت بهداشت مبنی بر مراقبت بهداشتی از مردم افزود: هم اکنون ۴۵۰۰ نفر از تیم‌های بهداشتی ما در مرزها مستقر هستند و اقدامات مختلفی انجام می دهند .

وی گفت: پاسخ به خود اظهاری‌های زائران هنگام ورود و خروج از مرز و مورد آزمایش قرار دادن آنها و رصد و پایش بیماری‌ها و خارج کردن افراد دارای علامت بیماری و همچنین آموزش آنها و در نهایت در صورت بروز و احراز بیماری ارجاع به بخش تخصصی جهت بستری، مهمترین اقدامات این گروه اعزامی است.

التور و بیماری‌های گوارشی جزو شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود

دادرس افزود: با توجه به رصد و نمونه گیری‌های صورت گرفته تا کنون هیچ نمونه‌ی مثبتی مبنی بر بیماری تب دنگی و یا آبله میمونی در مرزها مشاهده نشده است.

وی در پایان افزود: بیماری‌های گوارشی مانند التور در سفر شایع است که علت آن عدم رعایت بهداشت فردی و مسمومیت غذایی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *