گفت‌وگو|

مجموعه کتاب‌هایی که هر زائر کربلا باید آن را بخواند

8:01 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۴۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مجموعه کتاب‌هایی که هر زائر کربلا باید آن را بخواند
نویسنده کتاب «عراق شناسی و عتبه مقدسه» معتقد است که این کتاب علاوه بر معرفی زندگی شش معصوم(ع)، آداب زیارت، جغرافیای سرزمین عراق و نقشه راه اربعین را برای زائران بیان می‌کند.

خبرگزاری میزان - مجموعه ۶ جلدی با عنوان «عراقی شناسی و آداب سفر به عتبه مقدسه» کلیاتی درباره کشور عراق و نکات مقدماتی درباره عزیمت به عراق به قصد زیارت را بازگو کرده است.

محمدجواد مهری در گفت‌وگو با میزان درباره این مجموعه گفت: مجموعه شش جلدی کتاب «عراق شناسی و عتبه مقدسه» دایره المعارفی موجز و مختصر و در عین حال جامع و کامل با رویکرد آموزشی - تربیتی، در سه حوزه تاریخ، جغرافیا و رجال و تبارشناسی برای زائران کربلا و پیاده‌روی اربعین تدوین شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تاریخی به پیشینه تاریخی شهر‌ها و اماکن زیارتی عراق و حوادثی که در زمان شش امام معصوم مدفون در کشور عراق اتفاق افتاده، پرداخته شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حوزه جغرافیایی با توجه به اینکه کشور عراق دارای ۱۹ استان و ۱۳۱ شهرستان است و ما با یک تحقیقات میدانی و حضوری در این استان‌ها و شهرستان‌ها، اطلاعات جامع و مفیدی درباره تمام اماکن زیارتی قابل اعتنا و مستند تاریخی از جهت سند و شجره‌نامه را به صورت تفصیلی بیان کردیم تا جایی که زائرین عزیز با ورود به هر شهر و مکان زیارتی با مطالعه این کتاب آگاهی تازه و قابل استفاده‌ای پیدا می‌کند و مستغنی از دیگر کتب تاریخی خواهد شد.

مهری تصریح کرد: در حوزه رجال و تبار‌شناسی نیز علاوه بر تبیین زندگانی شش امام معصوم مدفون در عراق، به بیان زندگانی بیش از ۶۰ نفر از امام‌زادگان، فرزندان، همسران، اصحاب و مرتبطین ائمه معصوم (ع) پرداخته شده است و همچنین به بیان زندگانی و احوالات بیش از ۵۰ نفر از دانشمندان و عالمان دین مدفون در عتبات عالیات اشاره شده است.

این نویسنده در بخش دیگر از سخنانش گفت: علاوه بر این سه حوزه‌ تاریخی، جغرافیایی و رجال و تراجم که اشاره شد، یک موضوع مهم و پر کاربرد دیگری که برای زائرین لازم و ضروریست، در این شش جلد بیان شده و آن دانستنی‌های زیارت است که شامل نقشه‌های حرم‌های مطهر و علائم راهنمای اماکن زیارتی، واژگان عربی پرکاربرد و مورد نیاز زائرین در محاوره به زبان عراقی، دانستنی‌های قبل سفر، حین سفر و بعد سفر، قصه اربعین، اهمیت آن، چگونگی و چرایی پیاده‌روی به صورت مفصل توضیح داده شده است.

وی ضمن برشمردن ویژگی‌های مجموعه شش جلدی کتاب «عراق شناسی و عتبه مقدسه» تاکید کرد: تا به حال درباره عتبات عالیات کتاب‌های متعددی نوشته شده است، ولی این اثر با سایر آثار تولید شده، تفاوت‌های شکلی و ماهوی مشخص و معین دارد، چرا که در این مجموعه سعی شده تا مطالب با تکیه بر منابع کهن و معتبر استخراج شود و حتی بخشی از ناگفته‌های تاریخی جذاب و مفید در پاورقی‌ها به ثبت رسیده که تاکنون در کمتر جایی ثبت شده که خود می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

مهری در ادامه افزود: ذکر زیارت نامه‌ها، نقشه‌ها و فواصل داخلی شهر‌های زیارتی نسبت به همدیگر و همین‌طور نسبت به چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و ترسیم مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا و تعداد عمود‌های نصب شده در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف - کربلا از دیگر ویژگی‌های مجموعه مذکور است.

نویسنده این مجموعه شش جلدی، علت نگارش کتاب «عراق شناسی و عتبه مقدسه» را مورد بررسی قرار داد و افزود: از آنجا که در اواخر دهه ۷۰ کتابی با عنوان «سرزمین آرزوها» نوشته بودم و این کتاب متعلق به زمان حضور صدام در عراق بود و نیاز داشت تا بار دیگر بروزرسانی شود و اطلاعات میدانی بیشتر و گسترده‌تری تنظیم شود، از این رو اقدام به نگارش این مجموعه شش جلدی کردم که بحمدالله امسال به زیور طبع آراسته و در دسترس همگان قرار گرفت.

وی در مورد مخاطبان کتاب «عراق‌شناسی و عتبه مقدسه» گفت: اگرچه این کتاب به تازگی منتشر شده است، اما در همین مدت کم مورد استقبال مدیران کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات و روحانیان کاروان‌ها و همچنین زائرین عزیز قرار گرفت.

مهری در پایان تاکید کردند: توجه به ذکر یا کاشف‌الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین در حرم باب الحوایج حضرت ابوالفضل العباس (ع) و دعا در حائر حسینی و نکات ارزشمندی که حاصل سال‌ها زحمت این حقیر است و در پاورقی‌های این مجموعه ذکر شده مورد تاکید است و فراموش نشود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *