گفت‌وگو|

اسنادی که خبر از یک توطئه می‌دهند/ مدارک معتبر از مشارکت عباس افندی در فروش زمین‌های مسلمانان به صهیونیست‌ها و همکاری اطلاعاتی با بریتانیا

9:59 - 20 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۰۴۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
اسنادی که خبر از یک توطئه می‌دهند/ مدارک معتبر از مشارکت عباس افندی در فروش زمین‌های مسلمانان به صهیونیست‌ها و همکاری اطلاعاتی با بریتانیا
یک پژوهشگر ارتباط عباس افندی با مقامات بریتانیای استعماری و فروش زمین مسلمانان به یهودیان را بر اساس اسناد، قابل توجه خواند و مطالعه مستندات را عاملی برای کسب اطلاعات درست دانست.

حمید فرناق پژوهشگر و نویسنده، در گفت‌وگو با میزان درباره ریشه شکل‌گیری اسرائیل و نقش بهائیت گفت: پس از بررسی کتاب‌های فراوان و کسب اطلاعات از منابع دانشگاهی غربی و منابع معتبر بهائی، تالیف شده است. عباس افندی ملقب به عبدالبهاء (رهبر بهائیان در سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۲۲) در دوران ریاستش در جامعه بهایی در فلسطین، همکاری وسیع اطلاعاتی با نیرو‌های بریتانیایی برای ضربه زدن به حکومت متبوع خود (عثمانی) و همدستی قابل توجهی با صهیونیست‌ها برای خرید غیرقانونی املاک و اراضی فلسطینیان و فروش آن‌ها به صهیونیست‌ها داشته است.

فرناق با اشاره به خرید زمین فلسطینی‌ها توسط عباس افندی و همکاری اطلاعاتی او و برخی بهائیان همدستش با نهاد‌های جاسوسی و نظامی بریتانیا (در سال‌های منجر به جنگ جهانی اول) تاکید کرد: منابع موجود در آرشیو عثمانی، کتب معتبر و مورد قبول تشکیلات بهائی و منابع و پایان‌نامه‌های پژوهشی در غرب نشان می‌دهد که اقدامات و همکاری عباس افندی با صهیونیست‌های اروپایی برای خرید زمین از روستاییان مسلمان در منطقه فلسطین، آن هم با قیمت‌های بسیار پایین و فروش آن به قیمت بالا به صهیونیست‌ها نقشی موثر در ایجاد اسرائیل داشته است. البته در این میان یک سری از مقامات محلی فاسد عثمانی نیز در سندسازی دستی فعالیت داشتند و این اسناد جعلی را تهیه کردند.

این پژوهشگر بیان کرد: مستندات قابل توجهی جمع‌آوری شده است که نشان می‌دهد در خرید و فروش زمین‌های فلسطین، عباس افندی با ظاهری مسلمان مآب و معتقد، اقداماتی غیرقانونی را رقم زده و از این معاملات نیز منافع بسیاری را کسب کرده است. حتی برخی از زمین‌ها را ۲۰ برابر قیمت به صهیونیست‌ها فروخته و رابطه تنگاتنگی با مقامات نظامی و اطلاعاتی بریتانیا داشته است.

وی مطالعه در مورد بهائیت را مهم خواند و تاکید کرد: اطلاعات منتشر شده در مقالات پژوهشگاه بهائی‌شناسی این فرصت را برای مخاطبان فراهم می‌کند که دید درست و مناسبی نسبت به تحولات تاریخی و نوع همکاری بهائیان و سران اروپا با مقامات بعدی اسرائیل و صهیونیست‌ها داشته باشند. در آخرین مقاله‌ام در فصلنامه بهائی‌شناسی، شماره ۲۹ که در بهار ۱۴۰۳ منتشر شده است، به این دو موضوع بطور دقیق و مستند پرداخته شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *