یازدهمین دوره کارآموزی قضایی در دادگستری خوزستان برگزار شد

13:27 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۲۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
یازدهمین دوره کارآموزی قضایی در دادگستری خوزستان برگزار شد
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: یازدهمین دوره کارآموزی قضایی خوزستان برگزار و ۲۵ نفر از پذیرفته‌شدگان در این دوره آموزشی شرکت کردند.

خبرگزاری میزان-علی دهقانی در مراسم یازدهمین دوره کارآموزی قضایی استان ضمن تسلیت ایام سوگواری اربعین شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین و یارانش، گفت: تذکر و تنبه به آداب القضا، یکی از مهم‌ترین شئون جامعه قضاوت و داوری است که آرامش بخش، امنیت آفرین و پشتوانه امنی برای مردم و جامعه است.

وی با بیان این که بارزترین جلوه عدالت در قضا و داوری نمایان می‌شود، گفت: کسانی که متقاضی ورود به این منصب هستند، همواره باید خود را مورد تنبه و تذکر قرار دهند.

دهقانی افزود: رعایت احکام، اخلاق و آداب القضا در منصب قضاوت الزامی، ضروری و مستمر است و همانگونه که شأن و منزلت قضاوت بالا، والا و عالی است، خطرات و آسیب‌های این منصب نیز به مراتب نزدیکتر است.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: آشنایی با آیین رسیدگی و علوم و فنون و دانش‌هایی که قضات باید به آن معرفت پیدا کنند و در کنار آن رعایت اخلاق و آداب القضا، برای قاضی امری حتمی و ضروری است.

دهقانی با اشاره به دو وصف ویژه «علم و تقوا» برای تحقق عدالت، گفت: اگر قاضی به این دو موضوع معرفت پیدا نکند و یا همواره آن را تقویت نکند، نمی‌تواند در آن جایگاه به درستی عمل کند و قسط و عدالت در جامعه استقرار نمی‌یابد مگر اینکه قضات متعهد با داشتن علم و دانش کافی و رعایت آداب القضا و اخلاق در این منصب قرار گیرند.

وی ادامه داد: گسترش عدالت مستلزم این است که افراد سالم و متعهد، مودب به آداب دینی متخلق به اخلاق الهی در این منصب قرار گیرند.

دهقانی با بیان اینکه قوانین نیز منطبق با شرع و اساس کار قاضی است، اظهارکرد: در خصوص قسط و عدل نیز در آیات متعدد برای رسیدن به کمال انسانی قوام در توازن و به تعبیری قوام به عمل آمده است و این قوام به عدل و قسط برای عموم مسلمانان و به ویژه قضات توصیه شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: زمانی می‌توان قوام به عدل و قسط کرد که استلزامات مربوط به عدالت از جمله علم، تعهد، آداب القضا و اخلاق را در خود تقویت کنیم و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: طرق دیگر رسیدن به اوصاف متعالی نیز مستلزم سه شرطی است که فرد را از لغزش دور نگه دارد که شامل مشارطه به معنای کار برای رضای خدا، مراقبت از نفس خود و محاسبه مستمر رفتار خود است.

دهقانی با بیان این که دوره‌های کارآموزی بهترین فرصت برای پذیرش این شرایط و آموختن علوم و فنون لازم برای قضاوت است، اظهار امیدواری کرد که قضات جوان با تاکید بر سازش و اجرای عدالت در عرصه قضا و قضاوت به مردم استان خدمت کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: باتوجه به شرایط خاص و ویژه اقلیمی استان قضات غیربومی تمایل چندانی به ماندن در استان ندارند و با عنایت به اینکه از ۶۳۸ قاضی استان خوزستان ۲۴۰ نفر غیربومی هستند، مجوز جذب کارآموزان قضایی بومی از استان اخذ شد که در یکی از این موارد جذب از میان روحانیون و طلاب استان با شرایط ویژه صورت گرفت و ۴۳ نفر از متقاضیان پذیرفته شدند که در این دوره ۲۵ نفر از پذیرفته‌شدگان در دوره آموزشی کارآموزی قضایی شرکت دارند.

در ادامه نماینده، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با ذکر اوصافی از منصب قضا، گفت: هیچ چیز مانند یاد معاد رفتار انسان را اصلاح نمی‌کند و یاد خداوند در اصلاح رفتار انسان بسیار اثرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی فرد با بیان این که امروز مردم به روحانیت به ویژه در دستگاه قضا، امید بسته‌اند، تصریح کرد: انسان باید همواره آماده شرایط مختلف در زندگی شخصی و شغلی خود باشد و فریب مطامع دنیوی را نخورد چرا که آنچه مهم است پایان راه انسان است.

وی با تاکید بر رعایت حسن خلق در امر قضاوت، گفت: در قضاوت همیشه حق به یک طرف داده می‌شود و چنانچه حسن خلق در برخورد با طرفین رعایت شود، هر دو طرف از نتیجه راضی خواهند بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: کارآموزی قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *