نقض مداوم حریم لبنان؛ جلوه‌ای دیگر از بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های بین‌المللی

17:02 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۲۷۳
نقض مداوم حریم لبنان؛ جلوه‌ای دیگر از بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های بین‌المللی
رژیم صهیونیستی از زمان تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت با لبنان، هرگز به این قطعنامه پایبند نبوده و در موارد بسیاری حریم لبنان را نقض کرده است.

خبرگزاری میزان – یونیفل (نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) در سالگرد تاسیس خود در روز ۲۳ مارس (۴ فروردین) خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد.

یونیفل چهل‌وششمین سالگرد تاسیس خود را در حالی جشن گرفت که بار دیگر از همه طرف‌ها خواست تا به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت متعهد شوند و در جهت یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک تلاش کنند.

آرولدو لازارو، رئیس ماموریت و فرمانده نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل، گفت: قطعنامه ۱۷۰۱ با رویداد‌های جاری به چالش کشیده شده، اما همچنان مرتبط و ضروری است؛ ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به اجرای کامل قطعنامه متعهد شوند؛ بیش از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح ما به نظارت حیاتی، کاهش تنش و کار ارتباطی خود ادامه می‌دهند و ما آماده حمایت از راه‌حل مسالمت‎آمیز برای وضعیت فعلی هستیم.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل، نیروی موقت در لبنان یا یونیفل را با قطعنامه‌های ۴۲۵ و ۴۲۶ در ۱۹ مارس ۱۹۷۸ (۲۸ اسفند ۱۳۵۶) تاسیس کرد و ماموریت یونیفل با قطعنامه ۱۷۰۱ پس از جنگ ۲۰۰۶ گسترش یافت.

در ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ (۲۰ مرداد ۱۳۸۵)، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه ۱۷۰۱ را تصویب کرد که خواستار توقف کامل درگیری‌ها بین لبنان و رژیم صهیونیستی است.

این قطعنامه سازمان ملل درپی جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونستی، از این رژیم خواسته تا از پشت خط آبی عقب‌نشینی کند و منطقه بین این خط و رودخانه لیتانی را در لبنان خلع سلاح کند و تنها ارتش لبنان و نیروی موقت سازمان ملل در لبنان بتوانند سلاح و تجهیزات نظامی در این منطقه داشته باشند.

نقض قطعنامه سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی

از سال ۲۰۰۶ تاکنون مرز‌های لبنان و اراضی اشغالی بار‌ها شاهد نقض گسترده حریم از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

اوایل فوریه گذشته (دی ماه ۱۴۰۲) ارتش لبنان با همکاری نزدیک با نیروی موقت سازمان ملل (یونیفل)، به‌طور معمول موارد نقض مرز‌ها را گزارش داد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، گفت که این کشور ۳۵ هزار نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی را ثبت کرده است.

این نقض‌ها شامل تجاوز به حریم هوایی، اراضی و حاکمیت دریایی لبنان می‌شود.

اگرچه میقاتی مدت زمان یا منبع این آمار را مشخص نکرد، اما این رقم با «نزدیک به ۳۰ هزار» تخلف گزارش شده از زمان تصویب قطعنامه در آگوست ۲۰۰۶ (مرداد ۱۳۸۵) مطابقت دارد.

ارتش لبنان و آژانس‌های امنیتی، ارقامی را درمورد تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این کشور ارائه می‌دهند که سپس به سازمان ملل ارسال می‌شود.

علاوه بر این، عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه دولت پپیشبرد امور لبنان، در سفر خود به نیویورک در اواخر ژانویه گذشته (بهمن ۱۴۰۲) به آمار نزدیک به ۳۰ هزار تخلف از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

هزاران مورد نقض حریم لبنان از سوی رژیم صهیونیستی

 الی مزهر، سخنگوی ارتش لبنان، در پاسخ به این پرسش که ارتش این کشور از سال ۲۰۰۶ بیانیه‌هایی را درباره نقض حریم از سوی رژیم صهیونیستی صادر می‌کند، گفت: هرگاه هواپیماها، کشتی‌ها یا پرسنل اسرائیلی را در حال عبور از مرز مشاهده کنیم، بیانیه‌ای صادر می‌کنیم و اطلاعات را به وزارت دفاع مخابره می‌کنیم.

مزهر همچنین توضیح داد که این تخلفات گاهی به‌صورت بصری و همچنین با کمک راداری شناسایی می‌شوند؛ ارتش با یونیفل همکاری می‌کند که از رادار برای شناسایی تخلفات هوایی نیز استفاده می‌کند.

این مقام ارتش لبنان با اشاره به رقم نزدیک به ۳۰ هزار تخلف، تصریح کرد که ارتش لبنان از سال ۲۰۰۶ همه تخلفات را محاسبه نکرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *