عقب‌نشینی نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در مالی به دلیل نگرانی‌های امنیتی

8:33 - 23 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۸۳۶
عقب‌نشینی نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در مالی به دلیل نگرانی‌های امنیتی
در پی درگیری‌های ارتش مالی با گروه‌های تروریستی در این کشور و افزایش نگرانی‌ها از تشدید خشونت، نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل روند عقب‌نشینی از منطقه درگیری را تسریع کردند.

خبرگزاری میزان - گروه ماموریت تثبیت سازمان ملل در مالی می‌گوید که نیرو‌های این سازمان روز گذشته ۲ بار مورد حمله قرار گرفتند و در پی این موضوع عملیاتی شتابزده برای عقب‌نشینی نیرو‌های حافظ صلح از شهر «بِر» در شمال این کشور انجام شد. 

این گروه در پیامی گفت: کاروان گروه ماموریت تثبیت سازمان ملل در مالی که از بر عقب نشینی کرد، ۲ بار مورد حمله قرار گرفت. ۳ نیروی این گروه زخمی شده و برای مراقبت‌های پزشکی به شهر «تیمبوکتو» منتقل شدند. 

این حمله تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که این گروه سازمان ملل اعلام کرد که به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی، خروج نیرو‌های سازمان ملل از این کشور غرب آفریقا را تسریع خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: گروه ماموریت به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در منطقه و خطرات بالای برای ما، عقب‌نشینی خود را از بر تسریع کرده است.

این گروه سازمان ملل از همه طرف‌های ذینفع خواست تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند عملیات خروج را پیچیده کند، خودداری کنند و به مهاجمان هشدار داد که حمله به نیرو‌های حافظ صلح ممکن است طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی دسته‌بندی شود.

در همین حال، ارتش مالی اعلام کرد که کنترل پادگان «پیر» که نیرو‌های بین المللی در آن مستقر بوده‌اند را به دست گرفته است.

ارتش همچنین اعلام کرد که ۲۴ تروریست و شش نظامی ارتش در جریان درگیری‌ها در منطقه «پیر» در نزدیکی تیمبوکتو کشته شدند. 

تنش‌ها در مالی در سال ۲۰۱۲ به دنبال کودتای نافرجام و شورش موسوم به «طوارق» آغاز شد که در نهایت به گروه‌های شبه‌نظامی اجازه داد تا نیمه شمالی کشور را به تصرف خود درآورند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *