دستور رئیس سازمان ثبت برای صدور اسناد به نام متصرفین اراضی کشاورزی مربوط به بنیاد علوی استان گلستان

18:11 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۲۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دستور رئیس سازمان ثبت برای صدور اسناد به نام متصرفین اراضی کشاورزی مربوط به بنیاد علوی استان گلستان
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سند «دیوار دفاعی گرگان» یک عنوان یک میراث کهن تا هفته آینده صادر می‌شود.

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دومین حضور میدانی و پایش حدنگاری و اجرای گام اول قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در دور جدید این بازدیدها، در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان گلستان حضور یافت.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان که با حضور استاندار و رئیس کل دادگستری برگزار شد با اشاره به گزارش مسئولین استان و رشد چشمگیر تثبیت مالکیت‌های اراضی کشاورزی و صدور ۵۳ درصدی اسناد این اراضی در چند ماهه اخیر و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی این استان گفت: برخی معضلات ثبتی در این استان وجود دارد که لازم بود در این خصوص اتخاذ تصمیم شود که از جمله آن‌ها مشکلات مربوط به جزیره آشوراده پلاک ثبتی ۷ اصلی و ۲۱۵ فرعی در محدوده جغرافیای سیاسی استان گلستان است که اسناد مالکیت آن به درخواست دستگاه مربوطه در استان مجاور صادر شده که در این جلسه مقرر می‌شود تا پایان وقت اداری روز شنبه هفته آینده، معاونت املاک و کاداستر سازمان ثبت نسبت به انتقال این اسناد به استان گلستان اقدام کند.

وی افزود: سازمان ثبت در این زمینه از قانون تبعیت و بر اساس مرز‌های سیاسی و تقسیمات کشوری اقدام می‌کند و وجاهتی ندارد برخی دستگا‌های اداری در کار قضایی دخالت کنند.

لزوم تغییر بهره‌بردار در تثبیت مالکیت تالاب‌ها

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سازمان ثبت بحث تغییر بهره‌بردار در خصوص تالاب‌های کشور را در دستور کار قرار داده است، گفت: تالاب‌هایی که سند مالکیت آن‌ها به نام دولت و بهره‌بردار آن منابع طبیعی اعلام شده، بر اساس مصوبه هیئت دولت، بهره‌بردار آن‌ها به نام سازمان حفاظت از محیط زیست تغییر پیدا می‌کند.

تشکیل تیم ویژه‌ای جهت اتمام تثبیت مالکیت و صدور اسناد شهرک‌های صنعتی استان گلستان

رئیس سازمان ثبت در خصوص اهمیت تثبیت مالکیت و صدور اسناد صنایع و تولیدی‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی فرصت بسیار خوب ایجاد شده با صدور اسناد برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران جهت بهره‌گیری از مزایای سند رسمی به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات افزود: در چند شهرستان این استان هنوز این اسناد به طور کامل صادر نشده و مقرر می‌شود با تشکیل تیم ویژه‌ای نسبت به تهیه نقشه و مستندسازی و صدور این اسناد ظرف سه ماه آینده اقدام شود.

دستور رئیس سازمان ثبت جهت رفع مشکلات مالکیتی و صدور اسناد به نام متصرفین اراضی کشاورزی مربوط به بنیاد علوی استان گلستان ظرف سه ماه آینده

وی در خصوص حدنگاری اراضی کشاورزی و میانگین کشوری ۶۹ درصدی این حوزه در صدور اسناد نیز اظهار داشت: این میزان در استان گلستان ۵۳ درصد است که به دلیل مسائل حقوقی و مالکیتی متصرفین این اراضی با بنیاد علوی، در این زمینه نیز با همکاری این بنیاد و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده فی مابین سازمان ثبت و بنیاد مستضعفان و حمایت استاندار و دستگاه قضایی می‌بایست تا سه ماه آینده این آمار نیز ارتقا یابد و گام‌های مهمی برای صدور اسناد اراضی متصرفی به نام مردم برداشته شود.

رئیس سازمان ثبت افزود: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان گلستان درگیر این مشکل هستند که با قول مساعد رئیس بنیاد مستضعفان، امتیازات خوبی برای زارعین در نظر گرفته شده و امیدواریم بعد از سال‌ها این موضوع هم مرتفع شود.

میراث کهن دیوار دفاعی گرگان تا ۳ ماه آینده سنددار می‌شود

 بابایی همچنین با استماع گزارش رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گلستان، «دیوار دفاعی گرگان» را یک میراث کهن عنوان کرد و طی دستوری از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خواست ظرف ۳ ماه آینده نسبت به انجام اقدامات لازم و صدور سند این اثر تاریخی اقدام کند.

تمهیدات لازم برای اجرای کامل قانون الزام به ثبت رسمی در حال انجام است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمادگی قریب ۹ هزار دفتر اسناد رسمی، ۱۸۰ هزار مشاور املاک دارای مجوز و ایجاد دسترسی برای آن‌ها به سامانه «کاتب»، زمینه اجرای کامل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در حال فراهم شدن است و دفترخانه‌ها و مشاورین املاک آمادگی لازم را جهت تنظیم پیش نویس و متعاقب آن صدور اسناد رسمی از سوی سازمان ثبت دارند و امیدواریم بتوانیم با این همکاری‌ها و حضور جدی دستگاه‌های متولی دیگر در اجرای این قانون بتوانیم با قدرت در راستای آن که با تأکیدات مقام معظم رهبری و برای دفع فساد از این حوزه تصویب و ابلاغ شد گام برداریم.

وی از رؤسای کل دادگستری استان‌ها خواست تا با پیش‌بینی نظارت‌های دقیق بر مشاورین املاک و برخورد‌های قانونی با برخی عوامل اجرایی متخلف، به هرچه بهتر اجرا شدن این قانون مهم کمک کنند تا بتوان اسناد عادی مردم را در یک بستر امن و قانونی و بر اساس گام بندی‌ها و فرصت‌های مناسب اختصاص داده شده به آن‌ها به سند رسمی تبدیل کرد.

بابایی اظهار داشت: دارندگان اسناد عادی نگرانی نداشته باشند و با راه‌اندازی سامانه‌ها و اطلاع‌رسانی لازم، راهنمایی کافی جهت اقدام آن‌ها انجام می‌گیرد.

اختصاص اعتبار لازم از سوی سازمان ثبت جهت تکمیل ساختمان‌های واحد‌های ثبتی مینودشت و رامیان و اداره کل ثبت استان با حمایت‌های استانداری و اختصاص ۲۰ نقشه بردار ظرف دو ماه آینده به ثبت استان گلستان از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان ثبت اعلام کرد.

همکاری دستگاه قضایی و اجرایی استان گلستان نمونه موفقی از تعامل بین دو قوه استان‌هاست

معاون رئیس قوه قضاییه در این جلسه با اشاره به تعامل خوب استانداری و دادگستری کل استان گلستان در رفع مشکلات مردم بویژه تثبیت مالکیت‌های استان، مصوبات و پیگیری‌های شورای قضایی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال این استان را الگوی خوبی برای بهره‌برداری در سایر استان‌ها عنوان کرد و گفت: در چند ماه آینده مجددا در بازدید میدانی از این استان، میزان اجرایی شدن مصوبات جلسه امروز پیگیری خواهد شد.

در این جلسه دادستان و شهردار مرکز استان و رؤسای سازمان امور اراضی، بنیاد علوی، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای استان نیز به بیان گزارش اقدامات و برخی موانع و مشکلات در تثبیت مالکیت‌ها پرداختند.

تشریح مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال از سوی رئیس کل دادگستری استان گلستان

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان در این جلسه با تقدیر از سفر‌های میدانی رئیس سازمان ثبت جهت تحقق برنامه‌ها و اطمینان از اجرای آن‌ها که موجب قوت قلب و انگیزه مدیران و کارکنان می‌شود، گفت: شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان ظرف سه سال اخیر ۱۶ جلسه برگزار کرده که ۸ جلسه و ۱۶ مصوبه مربوط به تثبیت مالکیت‌ها و اجرای قانون جامع حدنگار بوده است.

توقف ساخت و ساز‌های غیرمجاز در روستای زیارت با ممنوعیت ورود مصالح ساختمانی و برپایی ایست و بازرسی و قطع روند ساخت و ساز‌های غیرمجاز با تشکیل کارگروه فراقوه ای، تعیین تکلیف ۱۵ هزار مسکن روستایی در ۳۰۰ روستا با اعمال تخفیف ۹۰ درصدی در قیمت کارشناسی و موظف شدن بنیاد مسکن برای تعیین تکلیف این مسئله، انجام اقدام علمی و دانشگاهی منجر به ممنوعیت ورود خودرو‌ها به پارک النگدره جهت حراست از این میراث طبیعی، صدور سند پارک جنگلی آزادشهر و جلوگیری از روند زمین خواری با حمایت‌های قضایی و ثبتی و تعیین تکلیف آب بند‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب از مسیر گرگان رود از دیگر مواردی بود که آسیابی به آن‌ها اشاره کرد.

استاندار گلستان: فرمانداران و بخشداران با قدرت در اجرای حدنگاری اقدام می‌کنند

زنگانه استاندار گلستان هم در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال این استان با بیان اینکه صدور سند زمینه پیشرفت استان را فراهم می‌کند، گفت: از مجموعه قضایی و ثبتی استان بایت همکاری‌های مؤثر قدردانی می‌کنم و در این راستا، فرمانداران و بخشداران نیز با قدرت در اجرای حدنگاری و تثبیت مالکیت‌ها همکاری و اقدام می‌کنند.

در این جلسه همچنین رئیس سازمان ثبت با اهدای لوحی از خدمات و همراهی‌های مؤثر استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان، معاون قضایی و مسئولین حفاظت و اطلاعات دادگستر‌ی کل و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان گلستان تقدیر کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ثبت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *