مراسم تقدیر از مدیران برتر قوه قضاییه برگزار شد/معاون اول قوه قضاییه: برای افزایش انگیزه‌ها باید از نیروها تقدیر کرد

13:09 - 21 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۶۵۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مراسم تقدیر از مدیران برتر قوه قضاییه برگزار شد/معاون اول قوه قضاییه: برای افزایش انگیزه‌ها باید از نیروها تقدیر کرد
معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز در این مراسم از کسانی ستایش، تجلیل و تعریف می‌کنم که خالق یک نیکی و خالق یک خدمتی شده‌اند که این خدمت هزینه‌های ملت و مردم را کمتر کرده است اگر چنین تعاریف و تمجیدی نداشته باشیم انسان طبیعتاً بی‌انگیزه خواهد شد و عدم تعریف و تمجید با فطرت درونی ما سازگار نیست.

خبرگزاری میزان _ مراسم تقدیر از مدیران برتر قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه، سید محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه، مسئولان و مدیران قضایی در سالن شهدای هفتم تیر ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه در این مراسم درباره چرایی برگزاری این جلسات و چگونگی و شیوه تجلیل، گفت:  به مراتب در منابع دینی و قرآن مشاهده می‌کنیم که خداوند تبارک و تعالی می‌خواهد که ستایش و حمد شود به همین منظور در نهان انسان‌ها فطرتی قرار داده است که براساس این فطرت مخلوقات نسبت به نعمت‌های فراوانی که در اختیار دارند همواره سپاسگزار خداوند منان هستند.
 
وی افزود: بنابراین وقتی انسان خلافت خدای بزرگ را برعهده دارد باید بتواند نمایاننده این صفات اسما خداوند باشد. انسانی که تابنده صفات خداوند بوده و خالق نیکی است باید تعریف، تمجید و ستایش شود.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: ما مکلف هستیم خلق خدایی که در مسیر خدا قرار گرفته و خالق نیکی همچنین خالق یک جریان بزرگ اداری و سازمانی شده است را تعریف و به این تعریف افتخار کنیم؛ بنابراین برگزاری این جلسات در جایگاه اداری و تشکیلات به لحاظ سفارش دینی و فکر و اندیشه است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی بیان کرد: امروز در این مراسم از کسانی ستایش، تجلیل و تعریف می‌کنم که خالق یک نیکی و خالق یک خدمتی شده‌اند که این خدمت هزینه‌های ملت و مردم را کمتر کرده است اگر چنین تعاریف و تمجیدی نداشته باشیم انسان طبیعتاً بی‌انگیزه خواهد شد و عدم تعریف و تمجید با فطرت درونی ما سازگار نیست.
 
وی ادامه داد: برای فراوان کردن انگیزه‌ها قطعاً باید این مراسم‌ها را چند وقت یکبار برای کسانی که در سازمان‌ها و ادارات خالق یک کار بزرگ سازمانی هستند داشته باشیم و از نیروها تقدیر کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی ضمن تشکر و قدردانی از معاون راهبردی قوه قضاییه جهت برگزاری این مراسم برای تجلیل و تمجید همکاران بزرگی که در اقصا نقاط این کشور در درون تشکیلات یا نظام قضایی خالق یک خدمت هستند، گفت: اگر پذیرفتید که چنین جلساتی با طبیعت انسان سازگاری دارد و خداوند چنین جلساتی را می‌پسندد باید به سمت چگونگی برگزاری این جلسات حرکت کنیم. در وجود انسان دو قدرت بزرگ قدرت عقل و عواطف و احساسات وجود دارد که برای برخی ناشناخته است و باید این دو قدرت را خوب شناسایی کنیم و پس از شناسایی در حرکت سازمانی این دو قدرت را به کارگیرید.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: قدرت عقل باعث تمیز میان انسان و حیوان بوده و این قدرت تسخیر کننده طبیعت و حتی حیوانات است یعنی به نوعی اگر به سمت یک تمدن بزرگ و تحول حرکت می‌کنیم از این قدرت نباید غفلت کنیم. آنچه که شاخص یک مدیریت برای حرکت نوآفرین در تحول خواهد بود این قدرتی است که هر از چند گاهی  در سازمان به غفلت گرفته می‌شود. قدرت عقل در جامعه تحول بزرگ و در سازمان نوآفرینی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود به سمت توسعه و پیشرفت حرکت خود را شتاب دهیم.
 
وی ادامه داد: قدرت دوم که عواطف و احساسات است اگر این عاطفه‌ها و احساسات را خوب به کار بگیریم می‌توانیم در جهت پیشرفت و یک تحول سازمانی قدم بزرگی را برداریم لذا اگر می‌خواهیم به سمت یک تحولی حرکت کنیم مدیر انتخاب کنید که بتواند این شاخصه عقلانیت و عواطف و احساسات را در کادر سازمانی مورد لحاظ قرار دهد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی گفت: مدیری موفق است که رهبری را به کمال می‌رساند که از این دو قدرت غافل نباشد این دو قدرت تحول ساز را باید در سازمان در نظر بگیریم. مدیران ابتدا باید این دو قدرتی که در وجود یک نیروی انسانی قرار دارد را خوب شناسایی کنند و این قدرت پنهان جریان‌ساز در نظامات تشکیلاتی و ماموریتی هر از چند گاهی نادیده گرفته می‌شود.
 
وی افزود: امروز مدیری را تشویق کردیم که در مقام سازمانی از این عقل خدادادی برای یک خدمت بزرگ بیشتر استفاده کرده بود و این اولین چیزی بود که در فرایند ارزیابی رخ داد دوم عواطف و احساسات انسانی بود لذا ما آن کسانی که بیشترین احساسات و عواطف انسانی را در مواجهه یک خدمت دارند به عنوان یک امتیاز برتر می‌دانیم احساس انسان با خدمت گره می‌خورد.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز از عقل و احساس و عواطف انسانی شما تجلیل می‌کنیم و می‌خواهیم که این حس دوستی، مردم‌خواهی و دردمندی بیشتر شود تا خدمت‌های بی‌شماری زاییده شود. خداوند می‌گوید مخلوقی که به خلق یک نیکی و خدمتی در جامعه نشاندار شد او را تمجید و تعریف کنید.امروز ما در مسیری هستیم که این مسیر راه روشنی را با خود همراه دارد آنچه که در برنامه آتی مدنظر داریم این است که شناسایی استعداد کنیم و دوره‌های مدیریتی برای این استعداد‌ها در نظر بگیریم تا بتوانند مسئولیت‌های سنگین را برعهده بگیرند.

سید محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه در این مراسم اظهار کرد: در نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول یک بند بسیار مهمی وجود دارد که طبق آن ارزیابی و رتبه بندی واحد‌های ستادی قوه قضاییه و دادگستری استان‌ها در اجرای برنامه‌های ابلاغی و تقدیر سالانه از مدیران برتر بوده بنابراین مدیر برتر مدیری است که بتواند برنامه ابلاغی را بهتر اجرا کند.

وی درباره سطوح مدیریتی و افراد مشمول افزود: در دو سطح مدیر برتر ملی (روسای کل، دادستان‌های مرکز استان، مدیران ستادی: واحد‌های قضایی ملی، معاونت ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه) و مدیر برتر استانی (مدیران استانی واحد‌های متناظر ستادی، اعضای شورای مدیران دادگستری استان) را انتخاب کرده‌ایم.

معاون راهبردی قوه قضاییه درباره ملاک ارزیابی مدیران گفت: ملاک‌های ارزیابی مدیران سه مورد بود، یک مورد برنامه ابلاغی به دادگستری استان‌ها است که طبق آن برنامه سال ۱۴۰۲ را ابلاغ و بازخورد دریافت کرده بودیم، مورد دوم سند تحول قضایی که مبنای بالادستی ما است و مورد سوم ابتکارات ویژه تحولی بود که هر کدام از این‌ها مشخص شده که به چه نحوی امتیازبندی شده است.

صاحبکار درباره نحوی امتیازدهی اقدامات و ابتکارات اظهار کرد: امتیاز عالی (۵ امتیاز) برای اقدامات و ابتکارات ویژه که باعث تحول در انجام ماموریت‌های سازمان شود امتیاز خیلی خوب (۴امتیاز) برای شرح وظیفه مصوب که همراه با نوآوری‌هایی بوده است و امتیاز خوب (۲امتیاز) شرح وظیفه مصوب که به درجه عالی با تشخیص مقام و مافوق اجرا شده است.

وی ادامه داد: فرایند انتخاب مدیران برتر بدین صورت بوده است که استان‌ها افراد را انتخاب می‌کردند و ما رزومه‌ها، خود اظهاری‌ها و مستندات لازم را دریافت می‌کردیم. اعضایی که در کارگروه ملی ارزیابی و انتخاب مدیران برتر قوه قضاییه حضور داشتند رئیس حوزه ریاست، معاون راهبردی، نماینده معاونت اول، نماینده حفاظت و اطلاعات، نماینده دادستانی کل کشور، نماینده دادسرای انتظامی قضات بودند و ۶ جلسه چند ساعته تمام این فرایند‌ها طول کشید.

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت:نقش دادستانی کل کشور در انتخاب دادستان برتر منتخب از دادستانی‌های مراکز استان‌ها خیلی مهم بود در معاون معاونت راهبردی ارزیابی‌هایی را داشتیم به طوری که تعداد دادستان‌های معرفی شده ۵ نفر و تعداد دادستان‌های برتر منتخب ۳ نفر بودند.

وی افزود: برای انتخاب مدیران برتر معاونت‌های ستاد مرکزی، سازمان‌ها، مراکز تابعه و مراجع قضایی ملی از ۵۹ مدیر معرفی شده کل کشور و ۲۴ نفر به عنوان مدیران برتر منتخب انتخاب شدند. برای انتخاب مدیران برتر استانی متناظر معاونت‌های ستاد مرکزی، مراکز و سازمان‌های تابع و مراجع قضایی ملی از ۳۹ مدیر معرفی شده ۱۲ نفر مدیر برتر را انتخاب کردیم.

صاحبکار بیان کرد: مدیران برتر شورای مدیران استان توسط ریاست کل دادگستری استان‌ها معرفی شدند به طوری که ۱۳۰ نفر معرفی و ۴۲ نفر انتخاب شدند. تعداد مدیران برتر قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ در سطوح مدیریتی مدیران برتر ملی (کشوری) ۳۰ نفر و مدیران برتر استانی ۵۴ نفر بوده است.

وی ادامه‌داد: در استان‌های مختلف ظرفیت‌های متفاوتی را داریم، زیرا برخی از استان‌ها کوچک و برخی از آن‌ها بزرگ هستند و شورای مدیران آن‌ها متفاوت بودند نظام برخی از استان‌ها و برخی دیگر یک سهمیه دادیم.

گفتنی است در پایان این مراسم معاون اول قوه قضاییه و معاون راهبردی قوه قضاییه با اهدای لوح‌هایی از مدیران برتر قوه قضاییه تقدیر کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *