محاکم صلح تمامی بخش‌های خراسان جنوبی آغاز به کار کردند

13:12 - 21 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۶۴۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
محاکم صلح تمامی بخش‌های خراسان جنوبی آغاز به کار کردند
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در آیین افتتاح محکمه صلح بخش سده گفت: محاکم صلح تمامی بخش‌های خراسان جنوبی از امروز آغاز به کار کردند.

خبرگزاری میزان-آئین افتتاح محاکم صلح بخش‌های خراسان جنوبی صبح امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ با حضور رئیس کل دادگستری استان، تعدادی از معاونین رئیس کل و مسئولین بخش سده برگزار شد.

محمدجعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: با تصویب قانون شورای حل اختلاف در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ توسط مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به دعاوی مالی تا نصاب ۱۰۰ میلیون تومان و رسیدگی به برخی دیگر ازدعاوی از قبیل نفقه، مهریه، جهیزیه در حد نصاب پیش گفته و نیز دعاوی امور حسبی از قبیل انحصار وراثت، تحریر ترکه و جرایم کیفری درجه ۷ و ۸ که ۴۵۴ عنوان است به محکمه صلح واگذار می‌شود و در صلاحیت رسیدگی مستقیم این محکمه است.

عبدالهی با بیان اینکه محاکم صلح تمامی بخش‌های خراسان جنوبی از امروز شروع به کار کردند، افزود: شورا‌های حل اختلاف در معیت محکمه صلح به فعالیت خود ادامه می‌دهد و براساس مواد ۱۳ و ۱۵ شورای حل اختلاف، این شورا صلاحیت سازش در جمیع دعاوی حقوقی، مدنی، جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت و جرایم قابل گذشت و جمیع دعاوی خانوادگی را در بین اصحاب دعوا خواهند داشت.

وی بیان کرد: در قانون جدید مصوب شده است چنانچه پرونده‌ای به سازش ختم شود، نیمی از هزینه دادرسی که توسط اصحاب دعوا پرداخت شده است به آن‌ها بازگردانده شود و این از مزیت‌های تصویب قانون شورای حل اختلاف است.

وی ادامه داد: اعضای شورا در صورت رضایت طرفین بدون در نظر گرفتن حد نصاب قانونی می‌توانند مبادرت به گزارش اصلاحی کنند و مردم می‌توانند در صورت استفاده از نهاد شورای حل اختلاف و ارسال پرونده نزد این مرجع برای سازش، از وکیل مدنی استفاده کنند.

عبدالهی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف و همچنین محکمه صلح با رویکرد توجه به حقوق مردم و حل مشکلات و دعاوی آنان تشکیل شده، گفت: درخراسان جنوبی نیز در همین راستا محاکم صلح بخش از امروز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و به تدریج تا نیمه مهر تمامی دادگاه‌های صلح افتتاح خواهند شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه های صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *