رئیس کل دادگستری استان سمنان از حوزه قضایی شاهرود بازدید کرد

13:50 - 18 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۱۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان سمنان از حوزه قضایی شاهرود بازدید کرد
رئیس کل دادگستری استان سمنان به همراه جمعی از مسئولان قضایی استان از حوزه قضایی شاهرود باردید کرد و ضمن نظارت بر فعالیت دادگستری این شهرستان در جریان امور جاری در آن قرار گرفت.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری در ادامه سفر به شرق استان سمنان، به همراه معاونین دادگستری، دادستان مرکز استان و برخی از مقامات قضایی مرکز استان از حوزه قضایی شهرستان شاهرود بازدید و نحوه ارائه خدمات قضایی به مراجعین در شعب دادگاه، دادسرای عمومی و انقلاب و شورا‌های حل اختلاف را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ابتدای ورود به شهرستان شاهرود با حضور در گلزارشهدا، به مقام شامخ شهدای گلگون کفن ادای احترام کرد و سپس در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شهرستان شاهرود، با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی صلح و سازش در جامعه، اظهار کرد: صلح و سازش در جامعه مطالبه مقام عظمای ولایت و یکی از اهداف قوه قضاییه است که ضرورت دارد این امر در تمام ارکان دستگاه عدلیه و درمیان نخبگان، افرادصاحبان نفوذ به ویژه ائمه جمعه و جماعات مساجد مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

با اجرای سند تحول قضایی، مردم طعم شیرین عدالت را می‌چشند

وی با اشاره به برنامه عملیاتی سال جاری و اجرای سیاست‌های عام‌المنفعه قوه قضاییه، افزود: سند تحول و تعالی قضایی سرلوحه کار دستگاه عدلیه قرار گرفته است و نویدبخش آن است که تا پایان زمان تحقق تکالیف و مأموریت‌ها و با محقق شدن اهداف آن بخش زیادی از انتظارات و توقعات مردم از دستگاه قضایی به درستی محقق گردد و مردم طعم شیرین اجرای عدالت در جامعه اسلامی را به خوبی احساس کنند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی رسالت و مسئولیت بسیار خطیر برای اجرای عدالت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، بیان کرد: پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از جایگزین‌های رسیدگی قضایی با هدف افزایش صلح و سازش، میانجیگری و داوری و اجرای مأموریت‌های پیش‌بینی شده در سند تحول و تعالی از سیاست‌های قوه قضاییه بوده، و وقتی با تعامل سازنده، همدلی، اتحاد و همبستگی تمامی مسئولان همراه باشد آثار و برکات ارزشمند و مفید آن در جامعه مشهود و آشکار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری سپس به بازدید از شعب دادگاه، دادسرای عمومی و انقلاب و شورا‌های حل اختلاف، شاهرود پرداخت و از نزدیک در جریان وضعیت رسیدگی به پرونده‌ها و نحوه خدمات رسانی به مردم قرار گرفت.

وی در این بازدید بر تشکیل الکترونیکی و بدون فیزیک کاغذی پرونده‌ها و رسیدگی الکترونیکی و تشکیل دادگاه‌ها به صورت برخط در شعب دادگاه، کنترل میزان ورودی و موجودی و عملکردشعب، افزایش روزانه تعیین اوقات نظارت و رسیدگی، اجرای به موقع احکام کیفری و مدنی، افزایش صلح و سازش و فصل خصومت ها، استقرار شعب صلح و سازش شورا در معیت واحد‌های اجرای احکام، رعایت حقوق عامه، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ... تاکید ویژه داشت.

تاکید بر خدمات‌رسانی رایگان به مراجعان بی‌بضاعت در واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی

رئیس کل دادگستری استان سمنان همچنین بر فعالیت مضاعف واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی مستقر در دستگاه قضایی و خدمات‌رسانی رایگان و صحیح و منطبق با قوانین در این واحد‌ها به مراجعین و به خصوص افرادی که تمکن مالی کافی ندارند، تاکید فراوان داشت و در این زمینه با توصیه به همکاران مستقر در این واحد، عنوان کرد: شما باید در واحد ارشاد و معاضدت قضایی زبان بی زبانان، قلم بی قلمان و حامی بی بضاعتان باشید تا طعم شیرین اجرای عدالت را به معنای واقعی احساس کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری سپس در نشست صمیمی با کارکنان قضایی و اداری گفت: هدف اول از این بازدید، هم عرض خدا قوت و تقدیر و تشکر از همه همکاران زحمتکش این حوزه قضایی است و در ادامه، بررسی وضعیت واحد‌های قضایی در حوزه خدمت‌رسانی به مردم و بررسی عملکرد بر مدار برنامه عملیاتی و تحقق اهداف سند تحول و تعالی قضایی است.

وی با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی افزود: قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت بوده و این عدالت همه جانبه به همت کارکنان قضایی و اداری در همه امور و شئون جامعه جاری و ساری می‌شود.

سرعت و دقت در رسیدگی‌ها موجب افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی می‌شود

رئیس کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: در برابر خدمات قضایی که در دستگاه عدلیه برای رسیدگی به دعاوی ارائه می‌شود باید با تعیین تکلیف قانونی، سریع، متقن و با دقت پرونده‌ها، سرمایه اجتماعی که همان اعتماد مردم است را بیش از پیش در جامعه حفظ و افزایش داد.

در این جلسه افرادی به نمایندگی از همکاران قضایی و اداری با اختصاص زمان کافی و بدون دغدغه و با طیب خاطر توانستند به بیان نقطه نظرات خویش و مشکلات حوزه کاری خود بپردازند و در نهایت رئیس کل دادگستری استان سمنان پس از استماع مسائل و مشکلات آنان، دستور لازم را برای رفع مشکلاتی که در حیطه اختیارات مرکز استان است صادر کرد و قول مساعد برای پیگیری مابقی مشکلات از طریق قوه قضائیه کشور را به همکاران داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *