۳۰۰ روز جنگ در غزه؛ جنایت‌هایی که ادامه دارد

9:58 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۲۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
۳۰۰ روز جنگ در غزه؛ جنایت‌هایی که ادامه دارد
رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ علیه مردم غزه تاکنون همواره قوانین بین‌المللی را نقض کرده و همچنان در این باریکه مرتکب جنایت‌های گسترده می‌شود.

خبرگزاری میزان - جمعیت غزه در اوایل اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) حدود ۲.۳ میلیون نفر بود که حدود ۵۰ درصد آن‌ها کودک بودند.

مردم غزه با وجود مشکل‌هایی فراوان در آنچه که «بزرگ‌ترین زندان روباز جهان» نامیده می‌شود، زندگی کرده و رویای آینده‌ای بهتر را در سر می‌پروراندند، رویایی که در آن حقوق انسانی‌شان به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت قرار گیرد. 

از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) این رویا‌ها از بین رفت. خانواده‌های فلسطینی در طول ۳۰۰ روز ویرانی و آوارگی بی‌سابقه مجبور به تحمل بمباران و محاصره از سوی رژیم صهیونیستی در مقیاسی غیرقابل تصور شده‌اند. 

با حمله‌های مستمر به غیرنظامیان، مراکز بهداشتی، خانه‌ها، پناهگاه‌ها و بازارها، و محدودیت‌های شدید برای ورود کمک‌های بشردوستانه، جهان شاهد بی‌توجهی کامل اشغالگران به قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده است. 

تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی در حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. دست‌کم یک سوم از شهیدان کودک هستند و همچنین ده‌ها هزار کودک هم بتیم شده‌اند. 

برخی دیگر جراحت‌های جانی متحمل شده یا مفقود شده‌اند؛ این افراد احتمالا در زیر آوار خانه‌ها و پناهگاه‌های ویران شده مفقود شده‌اند.

کودکان غزه تقریبا یک سال کامل از تحصیل را از دست داده و با آینده‌ای پر از عدم اطمینان و ترس روبرو هستند. 

خانواده‌های فلسطینی در مناطق مختلف پراکنده شده و همواره در جست‌وجوی امنیت به مناطق دیگر فرار می‌کنند، اما همچنان با بمباران از سوی رژیم صهیونیستی مواجه بوده و نمی‌توانند منطقه‌ای امن بیایند. 

به مردم دستور داده می‌شود که یک منطقه را ترک کرده و در منطقه‌ای دیگر مستقر شوند؛ و این در حالی است که در ادامه همان منطقه‌ای که امن خوانده شده، بمباران می‌شود. 

هدف قرار گرفتن مناطق امن

یکی از تاکتیک‌های مقام‌های صهیونیست در برنامه کنترل غزه و شهر‌های آن، مفهوم مناطق امن است. در حالی که هدف ادعا شده حفاظت از غیرنظامیان بود، اما این مناطق اغلب به‌عنوان ابزاری برای محو کردن فلسطینیان از طریق ابزار‌های خشونت‌آمیز است.

چندین آژانس کمک‌رسانی در مورد دسترسی بشردوستانه در غزه هشدار داده و گفتند: تشدید حمله‌های هوایی اسرائیل در مناطقی از غزه که در آن سازمان‌های امدادی خدمات ارائه می‌کنند، از جمله مناطق بشردوستانه تعیین‌شده از سوی خود اسرائیل، و همچنین مرز‌های بسته و ناکارآمد، به‌شدت مانع از ارسال تدارکات نجات‌دهنده شده است.

۳۰۰ روز جنگ در غزه؛ جنایت‌هایی که ادامه دارد

با گذشت بیش از ۳۰۰ روز از جنگ در غزه، غیرنظامیان به‌طور دائم تحت دستور جابجایی از مناطقی هستند که پیش‌تر امن تلقی می‌شدند و زمان کافی برای تخلیه وجود ندارد.

قتل‌عام خبرنگاران

قتل‌عام اهالی رسانه در غزه به‌عنوان بخشی از استراتژی‌های نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که سازمان‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی مربوط، اقدامی جز محکوم کردن این جنایت انجام نمی‌دهند.

در ۳۱ جولای (۱۰ مرداد) اسماعیل الغول، خبرنگار ۲۷ ساله الجزیره و رامی الریفی، تصویربردار ۲۷ ساله این شبکه بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویشان در نزدیکی مجتمع پزشکی الشفاء در شمال غزه به شهادت رسیدند.

اهالی رسانه فلسطین نقش مهمی در اطلاع‌رسانی وضعیت غزه برای جهان دارند؛ چراکه رژیم صهیونیستی به خبرنگاران بین‌المللی اجازه ورود به غزه را جهت پوشش تحولات این باریکه نداده است. 

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مقام‌های فلسطینی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۱۶۵ خبرنگار فلسطینی بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

شکنجه اسیران فلسطینی

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اسیران فلسطینی در حبس رژیم صهیونیستی با شکنجه و بدرفتاری مواجه شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه، دهم مرداد در گزارشی ۲۳ صفحه‌ای درباره وضعیت اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که اسیران فلسطینی که از زمان حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در غزه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شدند، با محرومیت از آب و خواب، شوک الکتریکی و دیگر شکنجه‌ها و بدرفتاری‌ها مواجه شده‌اند.

۳۰۰ روز جنگ در غزه؛ جنایت‌هایی که ادامه دارد

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی درباره آزار و شکنجه اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر منتشر شده بود.

به‌عنوان مثال، واشنگتن پست طی گزارشی اعلام کرد که شمار نامعلومی از اسیران فلسطینی اهل نوار غزه در زندان ها‌ی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

حمله به بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی

بیمارستان‌ها، تاسیسات و کارکنان بخش بهداشت در غزه همواره از اهداف ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

پزشکان و پرستاران، می‌گویند که ارتش رژیم صهیونیستی در حال تخریب تاسیسات پزشکی و ضعیف کردن سیستم مراقبت‌های بهداشتی در نوار غزه است، کارزاری که به گفته آن‌ها شامل بازداشت و کشتن کارکنان بخش پزشکی در محل کار و خانه‌هایشان است.

۳۰۰ روز جنگ در غزه؛ جنایت‌هایی که ادامه دارد

سازمان بهداشت جهانی از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۴۴۰ حمله به مراکز بهداشتی در غزه را ثبت کرده است. 

همچنین وزارت بهداشت غزه گزارش داد که حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *