گفت‌وگو|

خواص شیر مادر برای نوزاد؛ از میکروب‌کشی تا مبارزه با آلرژی، آسم و دیابت

8:45 - 11 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۶۶۰
خواص شیر مادر برای نوزاد؛ از میکروب‌کشی تا مبارزه با آلرژی، آسم و دیابت
یک فوق تخصص نوزادان و عضو کمیته علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ضمن اشاره به اینکه علاوه بر اینکه شیر مادر بهترین و مناسب‌ترین غذا برای نوزاد است موجب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن کودک نیز می‌شود، گفت: احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر آلرژی، آسم، دیابت و تعدادی از بیماری‌های دیگر در کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، بیشتر است.

محمد کاظمیان در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: علاوه بر اینکه شیر مادر بهترین و مناسب‌ترین غذا برای نوزاد است موجب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن کودک نیز می‌شود که اهمیت ویژه‌ای دارد و بسیار به سلامت نوزاد کمک می‌کند. در دنیا هیچ دارویی برای نوزادان وجود ندارد که بتواند سیستم ایمنی و دفاعیشان را تقویت کند، قطرات شیر مادر که توصیه می‌شود حتما در ساعات اولیه تولد به نوزاد داده شود همچون پانسمانی است که همه دستگاه گوارش کودک را می‌پوشاند و ایمنی کامل ایجاد می‌کند.

خاصیت میکروب کشی و ایجاد ایمنی شیر مادر برای نوزاد

وی ضمن اشاره به اینکه شیر مادر حاوی سلول‌هایی شامل گلبول‌های سفید و سلول‌های ایمنی بخش است و هنگامی که وارد بدن نوزاد می‌شود، دارای خاصیت میکروب‌کشی و ایجاد ایمنی است، ادامه داد: نوزادانی که شیر مادر می‌خورند پروتئین و چربی که وارد بدنشان می‌شود از جنس بدن خودشان و پروتئین و چربی انسانی است، اما نوزادانی که به هر دلیل از شیر مادر محروم هستند و از شیر خشک استفاده می‌کنند پروتئین و چربی حیوانی دریافت می‌کنند.

ورود پروتئین و چربی با منشا انسانی به بدن نوزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه ورود پروتئین و چربی با منشا انسانی به بدن نوزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا سیستم ایمنی درگیر نشود، افزود: سیستم دفاعی که داخل بدن وجود دارد هنگام ورود عامل خارجی واکنش نشان می‌دهد و اگر ماده غذایی غیر از شیر مادر وارد بدن نوزاد شود بدن واکنش نشان می‌دهد که هم می‌تواند زودرس باشد و همان موقع ایجاد شود و هم اینکه ممکن است در سال‌های بعد بروز پیدا کند. مشاهده شده که یکسری از بیماری‌ها تا ۲ سال در نوزادانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، بیشتر است.

نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند رشد متناسبی دارند

عضو کمیته علمی ترویج تغذیه باشیر مادر با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر آلرژی، آسم، دیابت و تعدادی از بیماری‌های دیگر در کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، بیشتر است، بیان کرد: خاصیت دیگری که در شیر مادر وجود دارد این است که هنگامی که رشد کودک زیاد و بیش از حد باشد آن را کم می‌کند و در شرایطی که رشدش کم باشد آن را زیاد می‌کند و وجود این خاصیت در شیر مادر معجره است؛ بنابراین نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند رشد متناسبی دارند و بر خلاف آنچه تصور می‌شود که شیر خشک موجب رشد بهتر می‌شود، منحنی رشد کودکانی که شیر مادر می‌خورند در ۳ ماهه اول بالاتر از نوزادانی است که از شیر خشک استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *