گفت‌وگو|

رئیس دانشگاه فرهنگیان: تربیت معلم تمام‌ساحتی بهترین سلاح برای مقابله با تهاجم فرهنگی است

9:58 - 08 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۳۱۴
رئیس دانشگاه فرهنگیان: تربیت معلم تمام‌ساحتی بهترین سلاح برای مقابله با تهاجم فرهنگی است
رئیس دانشگاه فرهنگیان، بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی را تربیت معلمین تمام ساحتی عنوان کرد و گفت: با اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کمتر در مباحث فرهنگی و اعتقادی دچار مشکل می‌شویم.

رجبعلی برزویی در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث مقابله با تهاجم فرهنگی به‌ویژه از زمان آغاز جنگ شناختی، ارتقا سطح اعتقادی و دینی دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان، را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان برای ارتقا سطح علمی و اعتقادی دانشجویان خود که همانا معلمین آینده کشور هستند در دو بخش فعالیت ویژه‌ای خواهد داشت.

برزویی با بیان اینکه در گام نخست برای تربیت دانشجو معلمان که مشغول تحصیل هستند برنامه ویژه‌ای در نظر داریم افزود: در گام بعدی نیز باید روی دیگر معلمان شاغل در مدارس کشور کار ویژه بدیعی اتخاذ کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که صد هزار دانشجو معلمی که قرار است وارد بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور شوند، تمام شایستگی‌های لازم یک معلم تمام ساحتی را دارا باشند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در دولت سیزدهم گام‌های مهمی برای اجرایی‌سازی آن برداشته شده است، تشریح کرد: اگر ما همین سند بالادستی را به‌عنوان یک نقشه راه مشخص دست گرفته تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را عملیاتی کنیم. آن گاه بسیاری از مشکلات اعتقادی ما حل خواهد شد.

وی افزود: به بیان دیگر باید همه توان خود را برای نقشه راهی که اکنون آماده شده است گذاشت تا نهایتا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محقق شود.

برزویی ادامه داد: همین که من بتوانم معلم‌های ۶ ساحتی، تربیت کنم به هدف و چشم‌اندازی که ترسیم کرده‌ایم، رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت معلمان تمام ساحتی گفت: باید موفق به پرورش معلمان تمام ساحتی شویم، یعنی در همه ساحت‌های، عقیدتی، زیباشناسی، تربیتی، اقتصادی و... حتی ساحت‌هایی، چون سلامت بدن شویم چراکه معلم سلامت، سلامت زیست خود را به دانش آموزان منتقل می‌کند.

برزویی در ادامه اظهارات خود گفت: باید بر اساس سند تحول بنیادین تلاش کنیم تا نگاه دقیق علمی نسبت به موضوعات مختلف داشته باشیم. چراکه معتقدیم با آگاهی نسبت به مباحث و مسائل مختلف، هم در برابر آسیب‌ها ایمن خواهیم شد و هم مباحث التقاتی در ما نفوذ نخواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات بودجه‌ای  آموزش و پرورش آیا می‌توان باز هم به اجرای سند تحول بنیادین امید داشت؟ بیان کرد: اجرایی‌سازی بسیاری از این ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین، مستلزم صرف پول و بودجه خاصی نیست، بلکه نیازمند مدیریت خوب و باور و ایمان راسخ است.

وی فعالیت دانشگاه فرهنگیان را در گام بعدی جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی توانمندسازی جامعه معلمان کشور توصیف کرد و ادامه داد: ابتدا سعی داریم تا با تمرکز روی گام اول این مسیر، دانشجو معلمان را در اعتقادات مذهبی و بصیرت اجتماعی سیاسی تقویت کنیم تا فرآیندی بهینه شکل گیرد و تا مادامی که این امر محقق نشود به سراغ گام بعدی نخواهیم رفت.

برزویی ضمن اعلام اینکه برای توانمندسازی معلمان فعلا برنامه‌ای ارائه نخواهم کرد، تاکید کرد: تمام تلاش و تمرکز ما روی این مهم است که خروجی ۲۵ تا ۳۵ هزار نفر دانشجو معلم، فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان، تمام شایستگی‌های لازم، برای شغل معلمی را داشته باشد؛ که مهمترین آن‌ها شایستگی‌های اعتقادی است.

وی تصریح کرد: مثلا معلم تمام مدت زمان یک کلاس درس را به تدریس نمی‌پردازد، به طور معمول معلم، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تدریس کرده و باقی مدت زمان کلاس را به امور دیگری چون حل تمرین و رویت تکالیف و در برخی موارد پاسخ‌گویی به سوالات اجتماعی و اعتقادی دانش آموزان سپری می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر معلم دانش کافی سیاسی، تاریخی، معرفتی، اخلاقی و... را دارا باشد بر کتب آسمانی و اعتقادی، چون قرآن و نهج البلاغه تسلط داشته باشد می‌تواند در پاسخ به پرسش‌های دانش آموزان دقیق‌ترین مباحث را ارائه کند که این مهم هم در رسالت معلمی و هم در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش آموز بسیار اثر گذار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *