سرپرست دانشگاه فرهنگیان: دانشجویان برای فارغالتحصیلی باید شش مهارت کسب کنند / گزینش مستمر دانشجویان در طول دوره تحصیل
خبرگزاری میزان -رضا مراد صحرایی در نشست خبری با گرامیداشت هفته دولت گفت: دانشگاه فرهنگیان با قدمت بیش از صد سال به یک درخت تنومند و تناور تبدیل شده است .
وی ادامه داد :امروز به دنبال این هستیم که دانشگاه فرهنگیان را به دانشگاهی آیندهساز، تحول آفرین ، مردمی و مرجع در حوزه تعلیم و تربیت معلم در بیاوریم. اگر قصد تمدنسازی داریم بیتردید یکی از مهمترین اهرمهای آن مربی و معلم است و دانشگاه فرهنگیان همانجایی است که مربیان و معلمان تحول آفرین و تمدنساز را تربیت میکند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: برای نسل آینده معلم تربیت میکنیم بنابراین باید شیوه مورد نظر شیوه آینده محور باشد متن ، محتوا و اصول باید برای خدمت و تربیت معلم برای آینده باشد.
وی گفت: تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی نباید مورد غفلت واقع شود از شیوههای سنتی تربیت معلم باید به شیوههای جدید روی بیاوریم. معلمانی تربیت کنیم که جریانساز و آرمانساز باشند از این رو باید هر معلم یک مربی ورزشی و یک امدادگر نیز گوشهای از کارهای است که در همین سال جدید آنها را آغاز خواهیم کرد اما مطلوب ما تربیت معلمی است که بر اساس سند تحول بنیادین مهارتهای کافی را دریافت کرده باشد و همهجانبه باشد و به تمام معنا مربی، راهنما و راهبر باشد.
وی افزود:دانشگاه فرهنگیان علیرغم اهمیتی که دارد متأسفانه دروضعیت تقریباً بحرانی دارد دانشگاه با 3 میلیون متر مربع عرصه و عیان کاستیهای فراوانی دارد از ابتدای مسئولیتمان 100 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی و مکانی دانشگاه اضافه شده و این نیاز تا یک میلیون متر مربع باید دنبال شود تا بتوانیم مهر را بدون مشکل آغاز کنیم.
وی ادامه داد : در سال 1399 و 1400که فضای کرونایی حاکم بوده تقریبا 50 هزار دانشجو معلم جذب شده در حالی که تدابیر لازم برای خوابگاه و کلاس و امکانات آنها اندیشده نشده بود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: در حالی سال 1401 را آغاز کردیم که دانشگاهها حضوری شدند اما در دانشگاه فرهنگیان فقط دو ورودیاش حضوری شد اما مهرماه آموزش را کاملاً حضوری آغاز خواهیم کرد.
مرادی صحرایی گفت: تحول مهم دیگر بازنگری برنامه کلان تربیت معلم است برنامه کلان تربیت معلم باید ویژگیهای منحصر به فردی داشته باشد به گونهای که چیزی را به آن دانشجومعلم بیاموزد که در جای دیگری نمیتواند بیاموزد.
وی افزود: برنامه درسی جدید انطباقش با سند تحول بنیادین بیش از پیش خواهد بود.کارگروه متخصصی برای این منظور تشکیل شده و امید داریم که تا پایان 1401 برنامه کلان یا معماری کلان تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران را بازنویسی و تصویب کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی دانشگاه در وضعیت بحرانی قرار گرفته این دانشگاه بر اساس شاخصهها و استانداردها به 4هزار و 700 هیئت علمی و به همین تعداد نیروی اداری نیاز دارد. در حالی که تعداد اعضای هیات علمی آن 846 نفر و تعداد کارمندان آن هم کمتر از نیمی از نیازش است.
وی گفت: برای رسیدن به استاندارد کارهای مهمی از جمله جذب سالانه 500 عضو هیئت علمی جدید که به تصویب و تأیید سازمان اداری استخدامی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده انجام شده است.
وی گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه 25 هزار دانشجو جذب میکند شاخصها و استانداردهای جذب در آینده تقویت و البته سختگیرانهتر خواهد شد، گزینش مستمر در دانشگاه فرهنگیان دایر خواهد شد و دانشجویان در طول دوره تحصیل حداقل دوبار گزینش میشوند و هرگاه تشخیص داده شود که این افراد برای معلمی مناسب نیستند امکان تحصیل آنها در دانشگاههای دیگر فراهم میشود و از دانشگاه فرهنگیان خارج میشوند.
مرادی صحرایی گفت : تربیت معلم 6 ساحتی در قالب یک طرح جدید تحت عنوان کارپوشه یا کارنامه تربیتی از 1401 آغاز خواهد شد که مطابق آن هر دانشجو معلم باید در طول دوره تحصیل متناسب با رشته خودش 6 مهارت را کسب کند و فارغالتحصیلی آنها منوط به کسب این 6 مهارت است.
سرپرست دانشگله فرهنگیان گفت: در پایان دوره ،آزمون جامع صلاحیت حرفهای هم خواهند داد که از هر حیث ممطمئن باشیم معلمان مورد نیاز را برای نظام تعلیم و تربیت تأمین میکنیم و معلمان فارغالتحصیل این دانشگاه متفاوت از بقیه هستند.
انتهای پیام/