پیامدهای نسل‌‎کشی رژیم صهیونیستی در غزه؛ ۱۰ درصد از جمعیت شهید و مجروح شده‌‎اند

12:20 - 05 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۹۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیامدهای نسل‌‎کشی رژیم صهیونیستی در غزه؛ ۱۰ درصد از جمعیت شهید و مجروح شده‌‎اند
آمار ارائه شده از سوی نهاد‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت نوار غزه از زمان آغاز جنگ تاکنون به شهادت رسیده و یا مجروح و ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری میزان - آمار‌های اولیه حاکی از شهادت حدود ۵۰ هزار فلسطینی در نوار غزه از زمان آغاز جنگ غزه است.

براساس آمار ارائه شده از سوی ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) این تعداد شامل کسانی است که گفته می‌شود زیر آوار ساختمان‌های ویران شده دفن هستند یا اجساد آن‌ها یا در جاده‌ها یا در مناطق مرزی که به طور کامل ویران شده‌اند، باقی‌ مانده و در نتیجه قابل بازیابی نیستند.

در این میان بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند؛ اکثر این قربانیان غیرنظامی، عمدتا زنان و کودکان بودند، در حالی که حدود ۳ هزار فلسطینی دیگر پس از دستگیری از نوار غزه ناپدید شدند و سرنوشت آن‌ها مشخص نیست.

برآورد‌های ارائه شده بر اساس داده‌ها و آمار‌های جمع‌آوری شده از سوی تیم‌های میدانی در محله‌ها و اردوگاه‌های واقع در نوار غزه و همچنین براساس اطلاعات، دستکم ۵۱ هزار نفر در نتیجه محاصره کل نوار از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، ۱۰ درصد از جمعیت نوار غزه از زمان آغاز جنگ تاکنون به شهادت رسیده و یا مجروح و ناپدید شده‌اند.

 محرومیت از مراقبت‌های پزشکی؛ فروپاشی بخش بهداشت به دلیل هدف قرار دادن و محاصره از سوی رژیم صهیونیستی، خدمات ناکافی اورژانس به دلیل هدف‌گیری و محاصره مذکور و همچنین کمبود شدید دارو‌های اساسی، به‌ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان، جلوگیری از سفر به خارج از نوار غزه برای درمان و گسترش بیماری‌های عفونی و همه‌گیر از جمله آثار این جنگ هستند.

افزایش نرخ مرگ‌و‌میر در غزه

بر این اساس، نرخ مرگ‌ومیر طبیعی از ۳.۵ در هر هزار نفر پیش از شروع نسل‌کشی به ۲۲ نفر در هر هزار نفر در طول نسل‌کشی افزایش یافت.

تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان‌های فعال و بیمارستان‌های صحرایی در سراسر نوار غزه به کمتر از هزار و ۵۰۰ تخت رسیده است که برای پاسخگویی به نیاز‌های بیش از دو میلیون نفر ناکافی است.

 این وضعیت برخلاف ۳ هزار و ۵۰۰ تختی است که پیش از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در دسترس بودند؛ کمبود تجهیزات پزشکی و همچنین تخریب مداوم، سیستماتیک و گسترده بیمارستان‌ها و تأسیسات بهداشتی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی، کمبود تخت را تشدید می‌کند.

علاوه بر این، افزایش قابل توجهی در تعداد مجروحان و بیماران وجود داشته است که منجر به پاسخ ضعیف پزشکی و عوارض جدی سلامتی برای این افراد و همچنین مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در میان سالمندان شده است.

فقدان آب بهداشتی، ازدحام بیش از حد، خرابی زیرساخت‌های بهداشتی، تجمع زباله، کمبود وسایل نظافت و استریل‌سازی و تخلیه‌های اجباری مکرر همه به گسترش سریع بیماری‌های عفونی کمک می‌کنند.

از زمانی که رژیم صهیونیستی نسل‌کشی خود را از ۱۰ ماه پیش آغاز کرده است، مردم ساکن در نوار غزه بمباران‌های مداوم، تیراندازی، گلوله‌باران توپخانه، تخریب هدفمند و گسترده خانه‌ها و سایر اموال غیرنظامی و همچنین زیرساخت‌های ضروری و حملات مکرر به پناهگاه‌ها و چادر‌های موقت آوارگان را تحمل کرده‌اند.

حملات نظامی شدید رژیم صهیونیستی باعث شده که بیش از ۷۰ درصد از ساختمان‌های نوار غزه ویران شده یا به‌شدت آسیب ببینند و بیش از ۲ میلیون فلسطینی (از حدود ۲.۳ میلیون نفر) مجبور به تخلیه خانه خود شوند.

بیشتر این افراد چندین بار مجبور به جابجایی شده‌اند و آن‌ها را در چادر‌های موقتی آلوده و ناراحت کننده که مستعد ابتلا به عوامل بیماری هستند رها کرده‌اند که این افراد را به‌ویژه در برابر بیماری‌های عفونی که به سرعت در مناطق شلوغ پخش می‌شود، آسیب‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *