گفت‌وگو|

توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌های تابستانی/ چرا خوردن میوه در تابستان ضرورت دارد؟

8:00 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۲۶۳
توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌های تابستانی/ چرا خوردن میوه در تابستان ضرورت دارد؟
یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌های تابستانی پرداخت و گفت: میوه‌ها و سبزیجات فصل تابستان غنی از مایعات، سرشار از آب فراوان و حاوی انواع ویتامین، املاح و آنتی‌اکسیدان هستند، مصرف میوه در فصل تابستان توصیه می‌شود چرا که در این فصل نیاز به مصرف مایعات، فیبر، املاح، ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدان بالا می‌رود.

منصور رضایی در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌های تابستانی پرداخت و گفت: در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا تعریق افزایش پیدا می‌کند. اگر چه تعریق سموم بدن را دفع و هم حرارت را به صورت مایع از بدن خارج می‌کند و مانع گرمازدگی می‌شود، اما هنگام تعریق مقدار زیادی آب و املاح را از دست می‌دهیم که باید جبران شود چراکه اگر جبران نشود می‌تواند ضعف، بی‌حالی و خستگی را به ویژه برای ورزشکاران، کارگران و کشاورزانی که در معرض نور مستقیم خورشید فعالیت می‌کنند، به همراه داشته باشد. مصرف آب به تنهایی نمی‌تواند املاح از دست رفته را جبران کند و به همین دلیل برای جبران آب و املاح از دست رفته بدن در این فصل، مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصلی نظیر هندوانه، خربزه، طالبی، آلبالو، گیلاس و.. توصیه می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزیجات فصل تابستان غنی از مایعات، سرشار از آب فراوان و حاوی انواع ویتامین، املاح و آنتی‌اکسیدان هستند، ادامه داد: رادیکال‌های آزاد تنها بر اثر پرخوری، سیگار کشیدن و هوای آلوده افزایش پیدا نمی‌کند. ورزش و فعالیت زیاد زیر آفتاب مستقیم نیز می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد را در بدن بالا ببرد. افرادی نظیر کشاورزان که در مکان‌های غیر مسقف فعالیت می‌کنند باید مراقب این موضوع باشند. نور خورشید حدود ۴۵ دقیقه برای ما مفید است و موجب تولید ویتامین D می‌شود، اما قرار گرفتن در معرض آن بیش از این مدت خطر تولید رایکال‌های آزاد را به همراه دارد که به کمک مواد آنتی‌اکسیدان خنثی می‌شود، خداوند آنتی‌اکسیدان‌ها را در قالب رنگ‌های مختلف در میوه‌ها و سبزیجات قرار داده است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه توصیه‌ها می‌شود میوه‌ها و سبزیجات در رنگ‌های مختلف و به صورت سالاد میوه مورد استفاده قرار گیرد تا انواع آنتی‌اکسیدان‌ها دریافت شود، افزود: اگر آنتی‌اکسیدان به مقدار کافی دریافت نشود می‌تواند موجب ایجاد التهاب در پوست، عروق، مفاصل و روده‌ها و آغاز بیماری‌های التهابی در بدن شود.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه در فصل تابستان نیاز به مصرف مایعات، فیبر، املاح، ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدان بالا می‌رود که در میوه‌ها وجود دارد، بیان کرد: بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات متنوع استفاده کنیم چراکه هر ماده غذایی خاصیت خود را دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود انواع میوه‌ها در اندازه‌های کم مورد استفاده قرار گیرد و اینگونه نباشد که نصف یک هندوانه خورده شود چرا که هم موجب سوء هاضمه می‌شود و هم ممکن است از میوه‌های دیگر استفاده نکنیم.

مصرف میوه‌های تابستانی در مبتلایان به دیابت

رضایی درباره مصرف میوه‌های تابستانی در مبتلایان به دیابت توضیح داد: میوه‌ها حاوی فیبر هستند و اگر به مقدار کم خورده شوند مشکلی را برای مبتلایان دیابت ایجاد نمی‌کنند. مشکل ما در مبتلایان به دیابت مصرف آب میوه است، چراکه برای یک لیوان آب هویج یک کیلو هویج آبگیری می‌شود که قند بسیاری دارد و حاوی فیبر نیز نیست و افراد را سیر نمی‌کند و این در حالی است که اگر یک هویج را بخوریم فکمان خسته می‌شود و از خوردن خسته می‌شویم. همچنین نمی‌توانیم در طول روز یک کیلو هویج بخوریم، اما طی چند دقیقه آب میوه‌ای که حاوی یک کیلو هویج است را استفاده می‌کنیم. به طور کلی اگر میوه‌های متنوع به مقدار کم مصرف و در طول روز توزیع شود مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

پیشگیری از بروز سوء هاضمه بر اثر مصرف میوه 

وی درباره راه‌های پیشگیری از بروز سوء هاضمه بر اثر مصرف میوه ضمن بیان اینکه نحوه مصرف میوه بسیار مهم است، عنوان کرد: می‌توان در طول روز ۳ واحد میوه مصرف کرد، اما در زمان‌های صبح، ظهر و شب و توصیه می‌شود مصرف میوه‌ها در طول روز توزیع شود و به صورت آهسته در میان وعده‌های بین صبحانه و نهار، نهار و شام و شام و زمان خواب مورد استفاده قرار گیرد. سردی و دل درد بر اثر مصرف میوه به دلیل کال بودن، تند خوردن و نجویدن میوه است و به همین دلیل توصیه می‌شود میوه‌های کاملا نرم و رسیده را مصرف کنیم و خوب آن‌ها را بجویم و بین مصرف میوه‌ها فاصله ایجاد کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *