گفت‌وگو|

القای نیاز کاذب به استفاده از مکمل‌های غذایی توسط بازار جهانی/ چه افرادی نیاز به مصرف مکمل دارند؟

9:00 - 12 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۶۳۴
القای نیاز کاذب به استفاده از مکمل‌های غذایی توسط بازار جهانی/ چه افرادی نیاز به مصرف مکمل دارند؟
یک متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه بازار جهانی برای همه افراد نیاز کاذب به مصرف مکمل‌ ایجاد می‌کند، گفت: راهکار رفع نیاز به مصرف مکمل‌ها تنظیم برنامه غذایی و مصرف مواد غذایی متنوع است.

منصور رضایی در گفت‌وگو با میزان درباره مصرف مکمل‌ها بدون تجویز پزشک گفت: به طور کلی اگر ماده غذایی حتی مفید بیش از حد نیاز دریافت شود می‌تواند موجب بروز اختلال شود و هر نوع ماده غذایی باید به مقدار مناسب مورد استفاده قرار گیرد. برخی از افراد هنگامی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند در رابطه با تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدنشان احساس امنیت می‌کنند و شاید کمتر به دنبال منابع اصلی ویتامین‌ها در انواع مواد غذایی بروند.

وی ضمن اشاره به اینکه هنگامی که فردی قرص امگا ۳ می‌خورد تنها امگا ۳ دریافت می‌کند، اما در صورتی که ماهی بخورد علاوه بر امگا ۳، آهن، روی، ید، سلنیوم، منیزیم و پروتئن را نیز دریافت می‌کند، ادامه داد: در صورت مصرف مکمل ویتامین C تنها این ویتامین را دریافت می‌کنیم و این در حالیست که با خوردن انواع مرکبات علاوه بر این ویتامین آنتی اکسیدن، آب، فیبر و اسید فولیک را نیز دریافت می‌کنیم.

مصرف مکمل‌ها برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در شرایط خاص و با تجویز پزشک نیاز به مکمل داریم، افزود: بانوان در سنین باروری ممکن است دچار کمبود آهن و اسیدفولیک شوند و توصیه می‌شود در صورت کمبود این مکمل‌ها را مصرف کنند. همچنین با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد مصرف هفته‌ای ۲ بار ماهی چنانچه هفته‌ای ۲ بار این ماده غذایی را مصرف نمی‌کنید ممکن است دچار کمبود امگا ۳ شوید و توصیه می‌شود از این مکمل استفاده کنید.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه در دوران بارداری و شیردهی مصرف تعدادی از مکمل‌ها بنا به صلاحدید پزشک توصیه می‌شود، بیان کرد: در دوران رشد و پس از جراحی نیز نیاز به مصرف برخی از مکمل‌ها وجود دارد، برای ورزشکاران و تعدادی از بیماران که رژیم‌های خاصی را رعایت می‌کنند نیز مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود.

 القای نیاز کاذب به مصرف مکمل‌ها توسط بازار جهانی

رضایی ضمن بیان اینکه بازار جهانی برای همه افراد نیاز کاذب به مصرف مکمل‌ ایجاد می‌کند، توضیح داد: اگر افرادی که در شرایط خاص قرار ندارند، منابع ویتامین‌ها را بشناسند و به خوبی آن‌ها را مصرف کنند و ۶ گروه غذایی را با حداکثر تنوع در رژیم غذایی خود داشته باشتد، نیازی به مصرف مکمل ندارند.

وی ضمن اشاره به اینکه لازم است برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن انواع نان‌ها، انواع گوشت‌ها و انواع میوه و سبزیجات را مورد استفاده قرار دهیم، عنوان کرد: راهکار رفع نیاز به مکمل‌ها تنظیم برنامه غذایی و مصرف مواد غذایی متنوع است البته باید توجه داشته باشیم که انواع مواد غذایی را به مقدار مناسب مصرف کنیم و پرخوری نکنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: مصرف مکمل ها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *