رشد جرایم سازمان‌یافته در اروپا؛ قلعه سبز یا سرزمین باندهای جنایت‌کار

10:11 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۰۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد جرایم سازمان‌یافته در اروپا؛ قلعه سبز یا سرزمین باندهای جنایت‌کار
زنگ‌های هشدار درباره رشد مهارناپذیر جرایم سازمان‌یافته در سراسر اروپا از مدت‌ها پیش به صدا درآمده، اما نتوانسته است مانع رشد قارچ‌گونه ۸۲۱ باند جنایت‌کار سازمان‌یافته شود.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های سازمان‌یافته در اروپا در حال گسترش هستند و زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده‌اند.

مقادیر بی‌سابقه کوکائین در اروپا کشف و ضبط می‌شود؛ جرایم خشونت‌آمیز از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر در بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا مانند بلژیک و فرانسه به‌طور فزاینده‌ای قابل مشاهده هستند؛ قاچاق انسان به‌ویژه زنان و کودکان به چالش مهمی تبدیل شده که رشد روزافزونی دارد؛ خشونت‌های مسلحانه در کشورهایی مانند سوئد در حال رکوردشکنی هستند؛ مصرف مواد مخدر در اروپا به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ ...

کاترین دی بوله، مدیر اجرایی آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا (یوروپل)، به‌تازگی هشدار داد که جرایم سازمان‌یافته در اروپا در حال گسترش است و از هر فرصت و نقطه ضعفی برای رشد روزافزون استفاده می‌کند.

به گزارش اشپیگل، مدیر اجرایی آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا با اشاره به روند افزایش خشونت در عمده کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، از آلمان به‌عنوان نمونه‌ای یاد کرد که شاهد افزایش تجارت و قاچاق مواد مخدر است که به نوبه خود سبب افزایش خشونت‌ها در این کشور شده است.

دی بوله همچنین به موضوع رشد جرایم مرتبط با مواد مخدر در اروپا پرداخته و گفت: تولید کوکائین در آمریکای جنوبی و مرکزی رو‌به‌افزایش است و در نتیجه آن اروپا پر از مواد مخدر است؛ تجارت انواع دیگر مواد مخدر نیز رو‌به‌رشد است؛ وضعیت در اروپا هشدارآمیز شده است.

به گفته وی، پولی که از تجارت مواد مخدر در اروپا به دست می‌آید، بیشتر در همین قاره باقی می‌ماند و در اقتصاد محلی سرمایه گذاری می‌شود؛ همین موضوع سبب می‌شود تا جنایت سازمان‌یافته یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات حال حاضر برای اروپا باشد.

براساس داده‌های یوروپل، ۸۲۱ شبکه جنایی سازمان‌یافته بزرگ با بیش از ۲۵ عضو در سراسر اتحادیه اروپا فعال هستند؛ از نظر تعداد عضویت برای هر گروه، تصور می‌شود که تعداد اعضا اغلب بین ۸ تا ۳۸ عضو است.

این باند‌ها اگرچه فعالیت‌های مجرمانه گسترده‌ای دارند، اما تجارت اصلی آن‌ها قاچاق مواد مخدر است.

یوروپل همچنین اعلام کرد که سود باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته از قاچاق مواد مخدر و اسلحه و همچنین کلاهبرداری مالیاتی در سراسر اروپا مبلغ هنگفتی است که در حوزه‌های مختلف از جمله املاک و مستغلات، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

رشد هشدارآمیز جرایم سازمان‌یافته در اروپا؛ قلعه سبز یا سرزمین باندهای جنایت‌کار

رشد جرایم سازمان‌یافته در اروپا

جرایم و جنایت‌های سازمان‌یافته همچنان تهدیدی قابل توجه و بزرگ برای امنیت داخلی اتحادیه اروپا هستند؛ این امر ناشی از ماهیت باندهای جنایت‌کار سازمان‌یافته است که جامعه مبتلابه را به فساد و خشونت شدید دچار می‌کند.

براساس گزارش آوریل ۲۰۲۴ (اسفند سال گذشته) یوروپل، در حال حاضر ۸۲۱ باند جنایت‌کار سازمان‌یافته در اروپا شبکه‌ای جنایی را تشکیل داده‌اند که رشد خشونت‌ها را در قاره سبز به دنبال داشته است؛ باند‌های یاد شده در طیف وسیعی از زمینه‌های جرم و جنایت، از قاچاق مواد مخدر گرفته تا قاچاق مهاجر، جرایم مالی تا پولشویی، ... فعال هستند.

گزارش یاد شده که با عنوان رمزگشایی از تهدیدکننده‌ترین باندهای جنایی اتحادیه اروپا منتشر شد، تلاش کرده است تا درپی رشد قابل ملاحظه باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته و پیامد‌های مرگ‌بار آن‌ها برای اروپا، تحلیلی دقیق از بدترین و مخاطره‌آمیزترین تهدید‌ها داشته باشد.

مهم‌ترین دلایل ناتوانی اروپا در مقابله با باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته

باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته دارای ویژگی‌هایی هستند که از طریق همان مولفه‌ها از خود در برابر اقدام‌های پاکسازی‌کننده کشور‌ها و سازمان‌های مختلف حفاظت می‌کنند.

یکی از این ویژگی‌ها فعالیت بدون مرز است؛ تهدیدکننده‌ترین شبکه‌های جنایی سازمان‌یافته فعالیت‌های خود را بدون در نظر داشتن مرز‌ها انجام می‌دهند؛ این امر سبب می‌شود تا فعالیت‌های جنایت‌کارانه‌شان بر شمار قابل توجهی از کشور‌ها تاثیر سوء داشته باشد.

باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در اروپا در فراسوی مرز‌ها فعالیت می‌کنند؛ براساس آمارها، بیش از سه چهارم باندهای جنایت‌کار سازمان‌یافته در ۲ تا هفت کشور حضور دارند یا فعال هستند.

در مجموع ۱۱۲ ملیت در میان اعضای ۸۲۱ تهدیدکننده‌ترین باند جنایی سازمان‌یافته در اروپا وجود داشتند و ۶۸ درصد از باند‌های این شبکه از اعضای چند ملیتی تشکیل شده‌اند.

کنترل ویژگی دیگر باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته است؛ این نوع باند‌ها بر فعالیت‌های مجرمانه خود کنترل و تمرکز دقیقی دارند.

حجم بالای تخریب‌گری این باند‌ها نیز قابل توجه است؛ باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته فعالیت‌های مجرمانه و اقدام‌های مفسده‌آمیز خود را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند که آسیب قابل توجهی به امنیت داخلی، حاکمیت قانون و اقتصاد محل فعالیت خود وارد کنند.

درباره اروپا باید گفت که نیمی از تهدیدکننده‌ترین باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در قاچاق مواد مخدر به‌عنوان فعالیت مجرمانه اصلی درگیر هستند؛ بیش از ۷۰ درصد از باند‌ها برای تسهیل فعالیت‌های مجرمانه یا ممانعت از اجرای قانون یا اقدام‌های قضایی درگیر فساد هستند؛ ۶۸ درصد از شبکه‌ها از خشونت و ارعاب به‌عنوان ویژگی ذاتی شیوه عمل خود استفاده می‌کنند.

 

رشد هشدارآمیز جرایم سازمان‌یافته در اروپا؛ قلعه سبز یا سرزمین باندهای جنایت‌کار

نفوذ باند‌های جنایت‌کار به ساختار‌های قانونی اروپا

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور‌های اروپایی در مواجهه و مقابله با باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته، نفوذ گسترده این باند‌ها در ساختار‌های قانونی به‌ویژه ساختار‌های قانونی تجاری است؛ این نفوذ به باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته فرصت سوءاستفاده بیشتری می‌دهد، برای آن‌ها امکان تمیز کردن سود‌های مالی ناشی از فعالیت‌های مجرمانه را می‌دهد و از آن‌ها در برابر شناسایی شدن محافظت می‌کند، ...

آمار‌ها نشان می‌دهند که ۸۶ درصد از تهدیدکننده‌ترین شبکه‌های جنایی سازمان‌یافته، از ساختار‌های تجاری قانونی استفاده می‌کنند که اکثریت قریب به اتفاق در اتحادیه اروپا است.

باید توجه داشت که نفوذ باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته محدود به ساختار‌های قانونی نیست و براساس اعلام یوروپل، کارتل‌ها، مافیا‌ها و باند‌ها در اروپا از کسب و کار‌های میوه فروشی، هتل‌ها و دیگر مشاغل قانونی به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال، تجارت موز یکی از فعالیت‌های پوششی اصلی باند‌های جنایت‌کار در اروپا برای قاچاق مواد مخدر و پولشویی است؛ در سوئد نیز توت فرنگی به تجارت پوششی باندهای جنایت‌کار سازمان‌یافته تبدیل شده است.

قاچاق مواد مخدر؛ اصلی‌ترین فعالیت باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در اروپا

اگرچه باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در اروپا در طیف وسیعی اقدام‌های مجرمانه مانند تجارت مواد مخدر، کلاهبرداری، جرایم اموال، قاچاق مهاجران و قاچاق انسان فعال هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده آن‌ها بر قاچاق مواد مخدر متمرکز هستند.

توزیع مواد مخدر یک فعالیت کلیدی برجسته باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در اروپا است و نیمی از تهدیدآمیزترین باند‌های یاد شده در قاچاق مواد مخدر به‌طور انحصاری یا به‌عنوان بخشی از یک مجموعه گسترده‌تر درگیر هستند؛ یک سوم نیز فقط تمرکز خود را بر قاچاق مواد مخدر قرار داده‌اند.

درون مرز‌های اتحادیه اروپا، عملیات قاچاق مواد مخدر اغلب در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و اسپانیا انجام می‌شود؛ این اقدام‌های مجرمانه معمولا با باند‌های جنایت‌کار خارج از اتحادیه اروپا در آلبانی، برزیل، کلمبیا، اکوادور و انگلیس ارتباط دارد.

 

رشد هشدارآمیز جرایم سازمان‌یافته در اروپا؛ قلعه سبز یا سرزمین باندهای جنایت‌کار

جرایم سازمان‌یافته آمریکای لاتین در حال تغییر چشم‌انداز اروپا است

نفوذ فزاینده باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته آمریکای لاتین به قلمرو اتحادیه اروپا به‌طور جدی وضعیت جرایم سازمان‌یافته در قاره سبز را تغییر داده است.

این در حالی است که تعاملات بین باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته آمریکای لاتین و همتایان اروپایی سال‌ها ادامه داشته است، اما افزایش نقش باند‌های جنایت‌کار مکزیکی در تولید متامفتامین در اروپا و همکاری برای قاچاق بیشتر کوکائین به قاره سبز، رشد همکاری باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در برزیل به‌عنوان مبدا اصلی صادرات کوکائین و پرتغال به‌عنوان دروازه اصلی ورود این ماده مخدر به اروپا و تشدید بحران خشونت‌های مسلحانه در کشور‌های اروپایی سبب وخامت اوضاع شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *