جولان خشونت تسلیحاتی در آمریکا؛ از خیابان‌ها تا تجمع‌های انتخاباتی

7:30 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۹۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان خشونت تسلیحاتی در آمریکا؛ از خیابان‌ها تا تجمع‌های انتخاباتی
کارشناسان می‌گویند که دلیل مشاهده خشونت روزمره در آمریکا نهادینگی آن است که از قرن‌ها قبل آغاز شده بود.

خبرگزاری میزان - مدارس، کنسرت‌ها، مراکز خرید، عبادتگاه‌ها؛ به نظر می‌رسد که هیچ گوشه‌ای از آمریکا از خشونت مسلحانه در امان نیست.

روسای جمهور فعلی یا سابق بیش از ۴۰ سال بود که پیش از سوءقصد روز شنبه گذشته هدف قرار نگرفته بودند. ترامپ هدف گلوله قرار گرفت، یک نفر کشته شد و به گفته مقام‌ها، ۲ نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

براساس نظرسنجی پایگاه کی‌اف‌اف، بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی دست‌کم یک حادثه مرتبط با اسلحه گرم را تجربه کرده‌اند یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها این خشونت را لمس کرده‌اند.

حدود ۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفته‌اند که در تیراندازی زخمی شده‌اند. همچنین خشونت با اسلحه علت اصلی مرگ کودکان زیر ۱۹ سال در آمریکا است.

براساس گزارش کنگره آمریکا، تیراندازی‌ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار هزینه برای بیمارستان‌ها به بار می‌آورد.

برخی ممکن است سوء‌قصد به دونالد ترامپ را نشانه نگران‌کننده‌ای از دوران جدیدی از خشونت‌های بی‌سابقه بدانند. اما باید دانست که تیراندازی در آمریکا طی سال‌های گذشته یک چالش بزرگ برای مردم و دولت این کشور بوده است. 

تایم در گزارشی نوشت: جامعه آمریکا از خشونت شکل گرفته است و از آن زمان تاکنون خشن باقی مانده است. آمریکایی‌ها همیشه صاحب اسلحه بوده‌اند و از آن برای نشان‌دادن قدرت خود استفاده کرده‌اند.

خشونت در جامعه آمریکا پایدار بوده، اما اهداف آن در طول زمان متفاوت است. آمریکایی‌ها در ۱۵۰ سال اول تاریخ آمریکا خشونت را عمدتاً علیه کسانی انجام دادند که گسترش کشور و رشد برده‌داری را به چالش می‌کشیدند. اما این روند به مرور زمان تغییر کرده و خشونت کل این کشور و جوامع آن را در بر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

سوءقصد نافرجام به ترامپ: خشونت سیاسی یا تیراندازی جمعی؟

سرریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا

نشریه نیوزویک نیز در گزارشی تحلیلی درباره خشونت نهادینه در آمریکا، نوشت: کشوری که مبتنی بر خشونت باشد و اقتصادش ریشه در خشونت داشته باشد، جامعه‌ای خشن خواهد داشت.

نیوزویک در ادامه نوشت: هنوز مشخص نیست انگیزه فردی که قصد ترور رئیس‌جمهور سابق آمریکا را داشته، چیست، اما این موضوع مهم نیست؛ وابستگی سیاسی تیرانداز مهم نیست. این‌ها در مقایسه با آنچه اتفاق افتاده نگرانی‌های بی‌اهمیتی هستند. افراد بی‌گناه زخمی شدند و یک فرد بی‌گناه جان باخت؛ این موضوع مهمی است. 

تلاش برای درک اینکه چگونه و چرا آمریکا به چنین نقطه‌ای رسیده، مهم است. 

براساس آمار‌های ارائه شده از سوی آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا، یک سازمان غیردولتی، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۹ هزار و ۴۰۹ نفر درپی تیراندازی در این کشور کشته شده‌اند؛ ۱۸ هزار و ۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که در این دوره زمانی ۳۰۳ تیراندازی جمعی و ۱۸ کشتار جمعی در آمریکا ثبت شده است. براساس تعریف آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا، تیراندازی جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که طی آن ۴ نفر یا بیشتر (به‌جز عامل تیراندازی) هدف گلوله قرار گرفته و کشته یا زخمی می‌شوند. همچنین کشتار جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که طی آن بیش از ۴ نفر کشته می‌شوند.

براساس آمارها، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۳۸ کودک ۱۱ ساله و کمتر در پی تیراندازی کشته و ۳۲۶ نفر زخمی شده‌اند. همچنین ۶۵۶ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله کشته و هزار و ۸۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

در ادامه به‌روزرسانی آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا آمده که ۴۲ افسر پلیس در تیراندازی‌هایی که افسران پلیس در آن سهم داشتند، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۱۹۸ افسر پلیس درپی تیراندازی زخمی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *