کمپین محرومیت رژیم صهیونیستی از حضور در المپیک؛ همدستی نهاد‌های ورزشی در نسل‌کشی غزه

15:29 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۹۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمپین محرومیت رژیم صهیونیستی از حضور در المپیک؛ همدستی نهاد‌های ورزشی در نسل‌کشی غزه
رژیم صهیونیستی که از ماه اکتبر نسل‌کشی و جنایت در غزه را در راس سیاست‌های خود قرار داده، هنوز با هیچ محرومیتی از سوی نهاد‌های ورزشی روبرو نشده و با وجود درخواست‌های تعلیق، قرار است تیم‌های آن در المپیک حضور داشته باشند.

خبرگزاری میزان - فلسطینی‌هایی که با کشتار رژیم صهیونیستی علیه غزه روبرو هستند و معترضان حامی فلسطین در سراسر جهان، از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند این رژیم را از حضور در المپیک منع کند.

براساس آمارها، حدود ۳۸ هزار فلسطینی از جمله دست‌کم ۱۵ هزار کودک در حمله‌های رژیم صهیونیستی در غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به شهادت رسیده‌اند.

کسانی که خواهان این ممنوعیت هستند می‌گویند رژیم صهیونیستی که در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده است، باید با پیامد اقدام‌های خود روبرو شود. 

رژیم صهیونیستی با وجود جنگ و کشتار طی حدود ۱۰ ماه گذشته با هیچ تهدیدی برای محرومیت از مسابقه‌های المپیک مواجه نیست.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در ماه مارس (اسفند/فروردین) در پاسخ به پرسشی درباره شرکت نکردن تیم‌ها و ورزشکاران رژیم صهیونیستی در پاریس، گفت: خیر، در این مورد بحثی وجود ندارد. 

دیگر فعالان حامی فلسطین از طریق طومار‌های آنلاین و اعتراض‌های جهانی از کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهند که رژیم صهیونیستی را در روز‌های منتهی به بازی‌ها از حضور در المپیک منع کند. 

براساس گزارش‌ها، در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک هیچ اقدامی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت و نسل‌کشی در جنگ غزه اتخاذ نکرده، بیش از ۳۵۰ ورزشکار، مربی و سایر دستاندرکاران ورزشی فلسطینی در این جنگ به شهادت رسیده‌اند.

پیش از این، در ماه خرداد نیز صد‌ها معترض در سوئیس خواستار ممانعت از شرکت رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نسل‌کشی در غزه شدند.

تظاهرکنندگان با دستان آغشته به رنگ قرمز در مقابل مقر کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان تجمع کردند تا توجه‌ها را به تلفات غیرنظامی در غزه جلب کنند. آن‌ها در تلاش برای متقاعد کردن کمیته برای اقدام علیه اسرائیل، آثار قرمز رنگی بر ورودی ساختمان برجای گذاشتند. 

 

کمپین محرومیت رژیم صهیونیستی از حضور در المپیک؛ همدستی نهاد‌های ورزشی در نسل‌کشی غزه

معترضان با اشاره به این‌که کمیته طی تنها چند روز روسیه و بلاروس را از المپیک ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد حذف کرد، بنری را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: بیایید اسرائیل نسل‌کش را از بازی‌های المپیک منع کنیم. 

آن‌ها رژیم صهیونیستی را یک رژیم جنایتکار نامیدند؛ رژیمی که دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور حکم بازداشت برای سران ارشد آن است. 

برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی به خاطر حمله‌های ارتش این رژیم به شخصیت‌های ورزشی فلسطینی پاسخگو یا مجازات نشده‌اند.

یک فعال حامی فلسطین این پرسش را مطرح کرد: چرا اتحادیه فوتبال اسرائیل هنوز همانطور که در مورد روسیه انجام دادند، تعلیق نشده است؟

فعالان حامی فلسطین در ماه‌های گذشته خواستار ممنوعیت حضور رژیم صهیونیستی در المپیک شدند، در حالی که دیگران خواستار تحریم این رویداد شده‌اند.

یک نفر در شبکه‌های اجتماعی نوشت: هیچ جایی برای نسل‌کشی در المپیک وجود ندارد؛ کمیته بین‌المللی المپیک باید اسرائیل را منع کند، اسرائیل را تحریم کند و اسرائیل را در فهرست سیاه قرار دهد.

یک نفر دیگر گفت: بازی‌های المپیک را تحریم کنید، کمیته بین‌المللی المپیک شریک جرم است. اسرائیل به نوعی اجازه دارد در صحنه بین المللی رقابت کند و در همین حال مرتکب جنایت‌های شیطانی علیه بشریت می‌شود.

پایگاه ای‌کی‌اُ هم در گزارشی درباره لزوم ممنوعیت حضور تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی در مسابقه‌های بین‌المللی، نوشت: با وجود نسل‌کشی مداوم، تیم‌های ورزشی اسرائیل به حضور رقابت‌های بین‌المللی ادامه می‌دهند. اکنون زمان آن فرا رسیده که نهاد‌های ورزشی به کمیته‌های بین‌المللی پیوسته و فشار لازم را برای توقف خشونت اسرائیل اضافه کنند.

روح المپیک به معنای ساختن جهانی صلح‌آمیز و بهتر برای زندگی است؛ اما آنچه که امروز می‌بینیم، استاندارد‌های دوگانه در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه است. 

پایگاه دیم ۲۵ هم در مقاله‌ای نوشت: حمله اسرائیل به غزه جان ده‌ها هزار غیرنظامی از جمله نوزاد و کودکان را گرفته است. ۹۰ درصد فلسطینی‌ها آواره داخلی هستند و در شرایط غیرانسانی بدون برق، بدون غذا، بدون آب، بدون سوخت زندگی می‌کنند. 

براساس این مقاله، بیمارستان‌های کاربردی وجود ندارد. دولت‌ها همچنان از خط رسمی اسرائیل حتی با وجود نقض بی‌شمار قوانین بین‌المللی، قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل، پیروی کرده و حمایت دیپلماتیک، مالی و نظامی از آن را افزایش می‌دهند.

کمیته بین‌المللی المپیک، فیفا، یوفا، فیبا و سایر نهاد‌های ورزشی همدست رژیم صهیونیستی هستند؛ زیرا اجازه می‌دهند این رژیم اشغالگر آپارتاید در رویداد‌های آن‌ها مشارکت مداوم داشته باشد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *