جنگ عامل اصلی کاهش واکسیناسیون جهانی

16:05 - 27 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۵۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ عامل اصلی کاهش واکسیناسیون جهانی
گزارش یونیسف و سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌ها به بحران بهداشت و درمان از بین رفته و تغذیه نامناسب اضافه شده است.

خبرگزاری میزان - مقام‌های ارشد بهداشتی جهان هشدار داده‌اند که درگیری و جنگ‌ها تلاش‌ها را برای واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان مختل کرده است. ارقام جدید نشان می‌دهد که حدود ۱۴.۵ میلیون کودک حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

براساس داده‌های آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، بیش از نیمی از کودکان در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که درگیری‌های مسلحانه یا سایر بحران‌های بشردوستانه موقعیت‌های شکننده و آسیب‌پذیری را ایجاد کرده است. 

جنگ در سودان به افزایش شدید تعداد کودکان واکسینه نشده از حدود ۱۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به ۷۰۱ هزار نفر در سال گذشته منجر شده است. یمن ۵۸۰ هزار کودک واکسینه نشده دارد که این رقم در ۳ سال قبل ۴۲۴ هزار نفر بود.

علاوه بر ۱۴.۵ میلیون کودکی که هیچ یک از دوز‌های واکسن را در سال ۲۰۲۳ تزریق نکردند، ۶.۵ میلیون کودک کمتر واکسینه شده (کودکانی که همه واکسن‌ها نه، اما برخی دوز‌ها را دریافت کردند) بودند.

مقام‌های بهداشت جهانی به تازگی گفتند که هر ۲ رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و هشدار دادند که با وجود پیشرفت در برخی مناطق، هدف بین‌المللی برای نصف کردن تعداد کودکان با دوز صفر تا سال ۲۰۳۰ دور از مسیر است. 

کاترین اوبراین، مدیر بخش ایمن‌سازی و واکسن سازمان بهداشت جهانی، گفت: این موضوع جان آسیب‌پذیرترین کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

او گفت که کودکان در محیط‌های بشردوستانه همچنین فاقد امنیت، تغذیه، کمبود مراقبت‌های بهداشتی هستند و به احتمال زیاد در نتیجه این موارد در صورت ابتلا به یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن جان خود را از دست خواهند داد.

پوشش جهانی واکسن هنوز به سطح سال ۲۰۱۹، قبل از اینکه همه‌گیری کووید-۱۹ برنامه‌های ایمن‌سازی را مختل کند، بازنگشته است. در آن سال، ۱۲.۸ میلیون کودک به‌عنوان دوز صفر و ۵.۵ میلیون کودک دیگر به‌عنوان کودک کمتر واکسینه شده طبقه‌بندی شدند.

بیش از نیمی از کودکان با دوز صفر در جهان در ۱۰ کشور زندگی می‌کنند که به گفته مقام‌ها، ترکیبی از کودکانی با همگروهی‌های بزرگ تولد (افرادی که در یک دوره زمانی خاص به دنیا آمده‌اند)، سیستم‌های بهداشتی ضعیف یا هر ۲ هستند. 

این کشور‌ها شامل نیجریه، هند، کنگو و اندونزی هستند. همچنین سودان، یمن و افغانستان در سال ۲۰۲۳ به این فهرست پیوستند. 

داگلاس هیگمن، نماینده یونیسف در سودان، گفت که سیستم بهداشتی این کشور در طول جنگ سقوط کرده است. 

هیگمن گفت: پوشش ملی واکسیناسیون از ۸۵ درصد قبل از جنگ به حدود ۵۰ درصد در حال حاضر کاهش یافته است. این نرخ به‌طور میانگین در مناطق درگیری فعال ۳۰ درصد و در دارفور جنوبی به ۸ درصد می‌رسد.

نماینده یونیسف در سودان، اضافه کرد، شیوع بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک، سرخجه و فلج اطفال در این کشور شایع است.

پیتر هاوکینز، نماینده یونیسف در یمن هم گفت که واکسیناسیون در این کشور به طرز نگران‌کننده‌ای کم است.

وی گفت: ترکیبی از عواملی که در سال‌های اخیر بدتر شده‌اند، از جمله دسترسی نداشتن به مراقبت‌های بهداشتی، تردید در واکسن و بدتر شدن بحران اقتصادی این وضعیت را تشدید کرده است. 

کاترین اوبراین، مدیر بخش ایمن‌سازی و واکسن سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اطلاعات غلطی که در طول همه‌گیری منتشر می‌شود در بسیاری از کشور‌ها به طنین خود ادامه داده و در واقع به مرگ منجر می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *