رنج مهاجران و پناهجویان آفریقایی در مسیر رسیدن به دریای مرگ

14:28 - 25 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۳۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رنج مهاجران و پناهجویان آفریقایی در مسیر رسیدن به دریای مرگ
گزارش مشترک سه آژانس تخصصی در زمینه مهاجرت درباره شکنجه، خشونت فیزیکی، بازداشت خودسرانه، مرگ، آدم‌ربایی، بهره‌کشی جنسی، برده‌داری، قاچاق، برداشتن اعضای بدن و اخراج‌های دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویان آفریقایی در مسیر حرکت به سواحل مدیترانه هشدار داد.

خبرگزاری میزان - مهاجران و پناهجویان آفریقایی در مسیر‌های زمینی منتهی به سواحل مدیترانه با حجم گسترده‌ای از خشونت و آزار مواجه هستند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) و مرکز مشترک مهاجرت (JMC) تهدیدهای را که مهاجران و پناهجویان در طول سفر زمینی با آن روبرو هستند، برجسته کردند.

گزارش مشترک سه آژانس تخصصی هشدار داده است که شکنجه، خشونت فیزیکی، بازداشت خودسرانه، مرگ، آدم‌ربایی، بهره‌کشی جنسی، برده‌داری، قاچاق، برداشتن اعضای بدن و اخراج‌های دسته‌جمعی برخی از آزار‌هایی است که مهاجران و پناهجویان آفریقایی در مسیر حرکت به سواحل مدیترانه با آن‌‌ها مواجه می‌شوند و از آن‌ها رنج می‌برند.

همین امر سبب شده تا شمار مرگ‌ومیرها در بیابان ساهارا بیشتر از شمار مرگ‌ومیرها در مدیترانه باشد.

گزارش یادشده همچنین نشان می‌دهد که این مهاجران و پناهندگان بسیار آسیب‌پذیر هستند و اغلب در مورد خطرهای سفری که انجام خواهند داد، اطلاعات ناچیزی دارند.

این گزارش استدلال می‌کند که با وجود تاکیدهای مکرر درباره تعهدات جامعه بین‌المللی برای نجات جان‌ پناهجویان و مهاجران و رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های افراد در حال حرکت، مقام‌های مختلف به سوءاستفاده‌ها و خطراتی که مهاجران و پناهندگان با آن‌ها مواجه هستند، پاسخگویی کافی وجود ندارد؛ در نتیجه گروه‌های جنایت‌کار و قاچاقچیان اغلب مرتکب تخلفات وحشتناکی می‌شوند، اما مقام‌های دولتی مانند پلیس، ارتش و مرزبانان پاسخگویی کافی ندارند.

آژانس‌های تخصصی در زمینه مهاجرت نشان می‌دهند که مسیر‌های قاچاق به مناطق دورافتاده‌تر تغییر می‌کنند تا از مناطق درگیری فعال یا کنترل‌های مرزی از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی جلوگیری شود و مردم در حال حرکت را در معرض خطرات بیشتری قرار دهند.

گزارش مشترک آژانس‌های تخصصی در زمینه مهاجرت، با اشاره به بودجه ناکافی و محدودیت‌های دسترسی بشردوستانه و ناکافی بودن اقدام‌های بشردوستانه، تصریح می‌کند که حمایت و دسترسی به عدالت برای بازماندگان اشکال مختلف سوءاستفاده به ندرت در هر کجای مسیر‌ها در دسترس است؛ این امر به‌ویژه در مکان‌های کلیدی مانند بازداشتگاه‌های غیررسمی و رسمی صدق می‌کند.

وینسنت کوچتل، فرستاده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور مدیترانه مرکزی و غربی توضیح داد که مهاجران و پناهندگان صرف نظر از وضعیت خود، در طول مسیر با نقض جدی حقوق بشر و نقض حقوق بشر روبرو هستند.

وی تاکید کرد: ما نباید در مقابل این سطح از خشونت بی‌تفاوت باشیم.

براساس گزارش مشترک سه آژانس تخصصی در زمینه مهاجرت، داده‌های سه ساله نشان می‌دهند که تعداد افرادی که از صحرای ساهارا عبور می‌کنند بیشتر از دریای مدیترانه است و تعداد پناهجویان و مهاجران کشته شده در ساهارا دو برابر بیشتر از مرگ‌ومیر در مدیترانه است.

این گزارش همچنین با اعلام این هشدار که افراد بیشتری در حال انجام این سفر‌های خطرناک از طریق زمینی هستند، از مقام‌های مرزی در کشور‌هایی که این مسیر‌ها از آن‌ها می‌گذرد، خواست اقدام‌های لازم را برای محافظت از آن‌ها انجام دهند.

این گزارش بر شکاف‌های بزرگ حفاظتی و کمکی در مسیر مدیترانه مرکزی نیز تاکید کرده است.

مدیر مرکز مشترک مهاجرت، توضیح داد: هفته گذشته متوجه شدیم که ۵ هزار نفر در مسیر اقیانوس اطلس به جزایر قناری در پنج ماه اول سال جاری جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ درصد افزایش داشته است؛ در حالی که ارقام دقیقی در دست نیست، اما تعداد زیادی از مردم در مسیر‌های زمینی، تا سواحل مدیترانه جان خود را از دست می‌دهند، احتمالا بیشتر از دریا.

مدیر دفتر هماهنگی مدیترانه IOM، یادآوری کرد که تعداد بسیار زیادی از مردم هنوز در معرض خطر سفر‌های بسیار خطرناک هستند؛ وی در ادامه تاکید کرد: بدیهی است که افراد زیادی وجود دارند که نمی‌خواهند جابه‌جا شوند، اما درگیری سیاسی یا بی‌ثباتی آن‌ها را هدایت می‌کند.

مهم‌ترین عواملی که ساکنان بخش‌هایی از آفریقا را مجبور مهاجرت می‌کند، عبارتند از وخامت اوضاع در کشور‌های مبدا و کشور‌های میزبان مانند درگیری‌های جدید در ساحل و سودان، تاثیر مخرب تغییرات آب‌وهوایی و بلایای طبیعی در شرایط اضطراری جدید و طولانی در شرق و شاخ آفریقا و همچنین نژادپرستی و بیگانه هراسی نسبت به پناهندگان و مهاجران.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *