پیام مرگ از قلعه اروپا؛ مواجهه مهاجران با خشونت فزاینده در مرز و بازداشتگاه‌ها

9:00 - 29 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۲۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیام مرگ از قلعه اروپا؛ مواجهه مهاجران با خشونت فزاینده در مرز و بازداشتگاه‌ها
یونان طی سال‌های گذشته همواره به دلیل رویکرد ضد حقوق بشری خود در قبال مهاجران، مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - تحقیقات تازه یک رسانه انگلیسی نشان داد که گارد ساحلی یونان باعث کشته شدن ده‌ها مهاجر در دریای مدیترانه در یک دوره ۳ ساله شده است. 

اخراج اجباری مهاجران

براساس این گزارش، دست‌کم ۹ نفر به‌طور عمدی از سوی نیرو‌های گارد ساحلی یونان به دریا پرتاب شدند. این ۹ نفر از جمله بیش از ۴۰ نفری هستند که گفته می‌شود در نتیجه به عقب راندن اجباری از آب‌های سرزمینی یونان یا پس از رسیدن به جزایر یونان به دریا بازگردانده شدند. 

این حوادث در حالی رخ دادند که قوانین یونان در ظاهر به همه مهاجرانی که به دنبال پناهندگی هستند این امکان را می‌دهد که درخواست خود را در چندین جزیره در مراکز ویژه ثبت کنند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که هزاران نفر از افراد متقاضی پناهندگی در اروپا به‌طور غیرقانونی از یونان به ترکیه بازگردانده و از حق درخواست پناهندگی محروم شده‌اند؛ این در حالی است که حق درخواست پناهندگی در قوانین بین‌المللی و اتحادیه اروپا ذکر شده است.

یونان همیشه به عقب راندن اجباری مهاجران را رد کرده است. 

یونان راه ورود به اروپا برای بسیاری از مهاجران است. بیش از ۲۶۳ هزار ورود دریایی به اروپا در سال گذشته انجام شد که از این تعداد بیش از ۴۱ هزار نفر (۱۶ درصد) وارد یونان شدند.

گارد ساحلی یونان پیش‌تر نیز به دلیل نقش در بزرگترین حادثه غرق شدن کشتی مهاجران در دریای مدیترانه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

وضعیت مراکز بازداشت مهاجران

در میان گزارش‌های متعدد از خشونت و شرایط اسفناک در مراکز بازداشت مهاجران در یونان، تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد، در گزارشی نوشت: مهاجران خشونت وحشیانه را پس از دوره‌های طولانی بازداشت خودسرانه در شرایط زندگی ضعیف، مانند سلول‌های آلوده به حشرات و دسترسی محدود به آب گرم، غذای کافی و مراقبت‌های پزشکی (حتی در شرایط اضطراری) گزارش کرده‌اند.

این گزارش‌ها به امکانات فردی محدود نمی‌شوند، بلکه در سرتاسر کشور در کمپ‌های بسته و بازداشتگاه‌های پیش از انتقال به طور یکسان به صورت بومی وجود دارند.

خشونت از سوی ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در ۲۱ بازداشتگاه در یونان از جمله مراکز پیش از انتقال، کمپ‌های بسته، ایستگاه‌های پلیس و ایستگاه‌های نگهبانی مرزی گزارش شده است.

تشدید سیاست و لفاظی‌ها ضد مهاجران

میدل ایست‌آی نیز در گزارشی نوشت که فراتر از درک است که همان افرادی که وظیفه نجات جان‌ها را برعهده دارند مرتکب چنین اعمالی می‌شوند. 

اقدام‌های گارد ساحلی یونان به صورت مجزا اتفاق نیفتاد؛ این اقدام‌ها ناشی از سال‌ها سیاست و لفاظی‌ها ضد مهاجران هستند. در سراسر اروپا، ما شاهد افزایش مداوم زبان نفرت نسبت به کسانی هستیم که به دنبال امنیت و زندگی بهتر هستند.

در همین حال، سیاستمداران ملی در سراسر این قاره چنین احساس‌هایی را تکرار کرده‌اند.

قلعه اروپا برای هر کسی که رویای زندگی بهتری را در سر می‌پروراند یک پیام جدی ارسال می‌کند: به اینجا نیایید وگرنه ممکن است با مرگ روبرو شوید. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *