کار اجباری مهاجران و پناهجویان در آلمان؛ برده‌داری جدید در سرزمین ژرمن‌ها

14:27 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۰۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کار اجباری مهاجران و پناهجویان در آلمان؛ برده‌داری جدید در سرزمین ژرمن‌ها
برنامه جنجالی کار اجباری مهاجران و پناهجویان در آلمان با انتقاد‌های جدی مواجه شده که این برنامه را نوعی برده‌داری مدرن توصیف می‌کنند.

خبرگزاری میزان – سیاست مهاجرتی آلمان در عصر پسامرکل چرخش شدیدی را شاهد بوده است؛ آلمان که زمانی به‌عنوان سرزمین مهاجرت شناخته می‌شد و بیش از سه میلیون پناهجو و مهاجر را با میل در خود جای داده بود، در یک دهه گذشته تغییر آشکار و سخت‌گیرانه‌ای را در سیاست‌های مهاجرتی خود اعمال کرده است.

سخت‌گیری‌های اعمال شده در سیاست مهاجرتی آلمان با تقویت موج راست افراطی در این کشور چالش‌های جدی را برای مهاجران و پناهجویان رقم زده است؛ چالش‌هایی که ابعاد مختلف و متعددی دارند.

آلمان در حال حاضر در حال اجرای یک برنامه آزمایشی برای مهاجران و پناهجویان است؛ برنامه‌ای که براساس آن آلمان درپی افزایش سن جمعیت، نیاز جدی خود به کارگران جدید را با مجبور کردن پناهجویان و مهاجران به انجام کار‌های کوتاه مدت و کاذب و البته با دستمزد پایین رفع می‌کند.

این موضوع سبب شده تا بسیاری از گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان و مهاجران و کارشناسان حقوقی از آن به‌عنوان شکل جدیدی از برده‌داری مدرن یاد کنند و خواهان توقف آن شوند.

آلمان با اجرای آزمایشی برنامه‌های کار اجباری و کم دستمزد برای مهاجران و پناهجویان جنجالی حقوق بشری را برانگیخت؛ این کشور طی یک دهه گذشته به شدت منتقد ورود مهاجران و پناهجویان به‌ویژه از منطقه غرب آسیا بود و اکنون آن‌ها را وارد فرآیند کار اجباری با حداقل دستمزد می‌کند.

در حالی که آلمان از این برنامه آزمایشی به‌عنوان موتور یکپارچه و ادغام مهاجران و پناهجویان یاد می‌کند، منتقدان تاکید دارند که این کشور از قشر آسیب‌پذیر یاد شده به‌عنوان نیروی کار برده استفاده می‌کند تا مشکلاتی مانند انتقاد راست‌گرایان افراطی به ورود مهاجران و پناهجویان و کمبود نیروی کار خود را حل‌وفصل کند.

 

کار اجباری مهاجران و پناهجویان در آلمان؛ برده‌داری جدید در سرزمین ژرمن‌ها

آن‌ها همچنین می‌گویند که چنین برنامه‌هایی تلاش سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی شده برای تقویت احساسات ضد مهاجرتی در میان رای‌دهندگان و تشدید روایت‌های نادرست درباره پناهجویان و مهاجران است.

منتقدان همچنین این برنامه را نژادپرستانه و غیرانسانی می‌خوانند و ادعا‌های مربوط به تلاش برای ادغام مهاجران و پناهجویان از طریق این برنامه را رد می‌کنند؛ برخی نیز طرح کار اجباری آلمان را اقدامی تبعیض‌آمیز علیه پناهجویان است.

البته منتقدان و مخالفان این طرح شامل گروه‌ها و سیاستمداران ضد مهاجرتی که خواهان سیاست‌های سختگیرانه‌تر در این زمینه هستند، نیز می‌شود؛ آن‌ها می‌گویند که این طرح آلمان را به مقصدی مطلوب برای مهاجران و پناهجویان تبدیل می‌کند؛ ضمن اینکه با تسریع روند ادغام، امکان اخراج آن‌ها را دشوارتر می‌سازد.

در پس زمینه کار اجباری و کم دستمزد مهاجران و پناهجویان در آلمان، پیری جمعیت این کشور مطرح است؛ در حالی که اقتصاد آلمان به شدت به کارگران نیاز دارد، در مقابل جامعه مهاجر که در طول دوره پذیرش درخواست اقامت با محدودیت‌های جدی برای کار مواجه است، به شغل نیاز دارد.

بازار کار آلمان در حال حاضر تحت تاثیر پیری جمعیت و کمبود کارگران ماهر به شدت متزلزل شده است و این کشور برای حفظ نرخ فعلی رشد اقتصادی خود سالانه به ۴۰۰ هزار کارگر جدید نیاز دارد.

در ایالت تورینگن در شرق آلمان که یکی از برنامه‌های آزمایشی کار اجباری مهاجران و پناهجویان در حال اجرا است، ده‌ها مهاجر با دستمزدی ناچیز معادل یک سوم دستمزد معمول کار می‌کنند؛ کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، جز مشاغل کاذبی مانند هرس کردن درختان، نظافت باشگاه‌ها، ... است که پیشتر از سوی کارگران پاره‌وقت یا داوطلب انجام می‌شد.

 

کار اجباری مهاجران و پناهجویان در آلمان؛ برده‌داری جدید در سرزمین ژرمن‌ها

امتناع مهاجران از شرکت در برنامه آزمایشی یادشده سبب کاهش کمک هزینه تعیین شده قانونی برای مهاجران و پناهجویان می‌شود.

برنامه کار اجباری مهاجران و پناهجویان در حالی در آلمان اجرا می شود که این افراد به دلیل مشکلات در مهارت زبانی، نداشتن صلاحیت و مهارت کافی یا نداشتن صلاحیت‌های مورد تایید مقام‌های آلمانی به ندرت می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

یک بررسی در سال ۲۰۲۳ نشان داد که کمتر از دو سوم مهاجران و پناهجویانی که سال ۲۰۱۵ وارد آلمان شدند، تا سال ۲۰۲۲ شغل پیدا کردند؛ در عین حال، در میان افرادی که شغل پیدا کردند، ۴۱ درصد در قیاس با دوره پیش از مهاجرت به آلمان در شغل پایین‌تری کار می‌کنند.

قانونی که اجازه کار اجتماعی اجباری جنجالی با چنین دستمزد‌های پایینی را در آلمان می‌دهد، در سه دهه گذشته وجود داشته است، اما به ندرت اجرا شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آلمان کار اجباری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *