ازدحام در زندان‎های انگلیس؛ طرح دولت چیست؟

11:32 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۰۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ازدحام در زندان‎های انگلیس؛ طرح دولت چیست؟
زندان‌های کشور‌های غربی با وجود ادعا‌های حقوق بشری این کشور‌ها با شرایط و بحران مواجه هستند که از این میان می‌توان به زندان‌ها پرجمعیت انگلیس اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - دولت و جامعه انگلیس طی ماه‌های گذشته با یک چالش بزرگ روبرو بوده‌اند و آن چالش بزرگ، از دحام بیش از حد جمعیت زندانی این کشور بوده است. البته این نیز چالش بسیاری از کشور‌های دیگر در قاره اروپا بوده است.

مقام‌های انگلیس طی این زمان راه‌حل‌های مختلفی را برای مقابله با این بحران بررسی کرده‌اند، اما هیچ راه‌حل مناسبی برای این موضوع وجود نداشته است. اما مقام‌های لندن در هفته‌های گذشته از طرحی صحبت به میان آورده‌اند که هشدار کارشناسان را برانگیخته است.

سردرگمی مقام‌های انگلیسی برای مقابله با بحران زندان‌ها

وزیر دادگستری جدید انگلیس به‌تازگی اعلام کرد که هزاران زندانی قرار است اوایل سپتامبر (اوایل شهریور) آزاد شوند تا از فروپاشی سیستم زندان‌های این کشور جلوگیری شود.

شبانه محمود گفت که انجام ندادن این کار با خطر از هم پاشیدگی کامل قانون و نظم همراه است. او گفت که تنها ۷۰۰ مکان برای مردان در زندان‌ها باقی مانده و زندان‌ها از سال ۲۰۲۳ با ظرفیت ۹۹ درصد خود فعالیت می‌کنند.

طرح دولت انگلیس برای مقابله با بحران زندان‌ها؛ هشدار درباره آزادی مجرمان خطرناک

انگلیس و ولز بالاترین سرانه زندانیان را در اروپای غربی دارند. 

چارلی تیلور، رئیس سازمان بازرسی زندان‌های انگلیس به تازگی گفته بود که اقدام‌های فوری در زمینه کاهش جمعیت زندان‌ها لازم است، زیرا زندان‌ها در نقطه شکست قرار دارند.

مارک رولی، رئیس پلیس انگلیس، در حالی که از طرح‌هایی برای آزادی زودهنگام زندانیان برای جلوگیری از وضعیت بحرانی حمایت کرد، اما هشدار داد که زندان‌های انگلیس به پر شدن همه ظرفیت‌ها بسیار نزدیک هستند و نگرانی‌هایی درباره بی‌قانونی گسترده را ابراز کرد.

دلایل افزایش شمار زندانیان در انگلیس

براساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، ۲ عامل به‌طور خاص باعث رشد تعداد زندانیان شده است. 

به گفته یک اندیشکده موسسه دولتی، تعداد افراد بازداشت شده از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۸۴ درصد افزایش یافته و اکنون ۲۰ درصد از کل جمعیت زندانیان را تشکیل می‌دهند؛ همچنین نسبت کسانی که پس از نقض شرایط آزادی مشروط خود به زندان بازگردانده می‌شوند، نیز به‌شدت (۷۲ درصد از سال ۲۰۱۹) افزایش یافته است. 

طرح دولت انگلیس برای مقابله با بحران زندان‌ها؛ هشدار درباره آزادی مجرمان خطرناک

هر دوی این عوامل به دلیل عقب‌ماندگی پس از کووید در دادگاه‌های جنایی تقویت شده‌اند. بر این اساس، افراد زمان بیشتری را باید در انتظار محاکمه بگذرانند. 

کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سوال خبرنگاران در جریان سفرش به واشنگتن، پایتخت آمریکا درباره بحران زندان‌های انگلیس گفت: برخی از آنچه که ما دیده‌ایم تکان‌دهنده است؛ وضعیت بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کردم.

ازدحام بیش از حد زندانیان در زندان‌های انگلیس بسیاری از مشکل‌ها را در قلب سیستم کیفری این کشور تشدید کرده است.

کارکنان زندان‌های انگلیس به‌طور مداوم اعلام می‌کنند که تعداد بیش از حد زندانیان به معنای توجه کمتر به توانبخشی است، زیرا نسبت کارکنان به زندانی‌ها کاهش یافته است. 

طرح دولت انگلیس برای مقابله با بحران زندان‌ها؛ هشدار درباره آزادی مجرمان خطرناک

وضعیت در سال گذشته تا جایی پیش رفته بود که انگلیس اعلام کرد که قصد اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشور‌ها را دارد تا از ازدحام جمعیت در زندان‌‎های خود بکاهد.

دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس قصد داشت در تلاش برای حل بحران زندان‌های این کشور، مجرمان را به خارج منتقل کند.

جزئیات طرح لندن برای کاهش شمار زندانیان

دولت انگلیس اعلام کرده است زندانیانی که ۴۰ درصد دوران محکومیت خود را سپری کرده‌اند برای کمک به کاهش ازدحام آزاد خواهند شد.

دولت جدید این کشور اعلام کرده که بیش از ۱۰ هزار زندانی در دوره دولت قبلی بین اکتبر سال گذشته تا ژوئن سال ۲۰۲۴ (مهر ۱۴۰۲ تا تیر ۱۴۰۳)، زودتر از موعد آزاد شده‌اند.

مارک فیرهرست، رئیس انجمن افسران زندانبان انگلیس، گفت که این می‌تواند به این معنی باشد که حدود ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی تحت این طرح در چند ماه آینده آزاد می‌شوند.

هشدار کارشناسان

منتقدان هشدار می‌دهند که طرح دولت انگلیس ازدحام بیش از حد در زندان‌ها را از بین نمی‌برد و آزادی زودهنگام زندانی‌ها در واقع می‌تواند مشکل‌های تازه‌ای ایجاد کند. 

گزارش‌ها به نقل از یک دیده‌بان فاش کرد که مجرمان پرخطر، از جمله یک آزارگر خانگی که برای کودکان خطرآفرین بود، تحت طرح آزادی زودهنگام دولت انگلیس از زندان آزاد شده‌اند.

چارلی تیلور، رئیس اداره بازرسی زندان‌های انگلیس گفت که طرح وزارت دادگستری برای کاهش فشار بر زندان‌های پرجمعیت، نگرانی‌های جدی را برانگیخته و ایمنی و مدیریت ریسک را تضعیف کرده است.

این در حالی است که الکس چالک، وزیر وقت دادگستری انگلیس تعهد خود را مبنی بر اینکه این طرح فقط برای مجرمین سطح پایین اعمال می‌شود، زیر پا گذاشته بود.

طرح دولت انگلیس برای مقابله با بحران زندان‌ها؛ هشدار درباره آزادی مجرمان خطرناک

تیلور در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده گفت که تاریخ آزادی یک زندانی پرخطر در زندان اچ‌ام‌پی لِوِس که برای کودکان خطرآفرین در نظر گرفته می‌شود، اعلام شده است. این در حالی است که این زندانی سابقه تعقیب و آزار و اذیت خانگی را در پرونده خود دارد.

یک زندانی پرخطر دیگر با مشکل‌های قابل توجه مصرف مواد مخدر کلاس A و سابقه داشتن افکار خودکشی و آسیب رساندن به خود، از زندان آزاد شده است. آزادی این زندانی با وجود درخواست‌ها برای لغو این تصمیم و نگرانی جدی کارکنان برای امنیت او و دیگران انجام شده است.

نگرانی‌ها از زمان انجام بازرسی در زندان ساسکس شرقی در فوریه (بهمن)، اندکی پس از اجرایی شدن این طرح (طرح کاهش فشار بر زندان‌های پرجمعیت)، پدیدار شد.

در این گزارش آمده است که بازرسان مشکلات عمده‌ای را در رابطه با مواد مخدر، خشونت و آسیب رساندن به خود در زندان ویکتوریا کشف کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *