ازدحام در زندان‌های انگلیس؛ لندن اجاره سلول‌ در کشورهای دیگر را بررسی می‎کند

11:36 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۵۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ازدحام در زندان‌های انگلیس؛ لندن اجاره سلول‌ در کشورهای دیگر را بررسی می‎کند
انگلیس اعلام کرده که موضوع اجاره سلول‌های زندان را در خارج از این کشور برای حل بحران ازدحام جمعیت در زندان‌های خود بررسی می‎کند.

خبرگزاری میزان – سیستم زندان‌های انگلیس که در سال‌های اخیر با بحران‌هایی مانند ازدحام جمعیت، خشونت‌های مرگبار، مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر وکمبود کارکنان شناخته می‌شد، در ماه‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته و مقام‌های انگلیسی را ناچار به اخذ تصمیم‌های جدیدی کرده است.

انگلیس که اکنون سومین جمعیت زندانی در اروپا را دارد، در سال‌های اخیر با مشکلات و بحران‌های متعددی در این زمینه مواجه شده که اگرچه ریشه‌دار بوده‌اند، اما با ازدحام جمعیت در این مراکز تشدید شدند.

انگلیس به‌تازگی اعلام کرد که قصد اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشورها را دارد تا از ازدحام جمعیت در زندان‌‎های خود بکاهد.

وضعیت جمعیت زندان‌ها در انگلیس

انگلیس در میان کشور‌های اروپایی سومین جمعیت زندانی را دارد؛ جمعیت زندان‌های این کشور از سال ۲۰۲۰ تاکنون به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که شمار زندانیان در انگلیس تا مارس ۲۰۲۷ از رقم ۱۰۰ هزار نفر نیز بگذرد.

برنامه‌های دولت انگلیس برای ایجاد ۲۰ هزار سلول زندان اضافی تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به دلیل اختلاف‌های داخلی به تعویق افتاده و همین امر ازدحام جمعیت در زندان‌های این کشور را رقم زده که پیامد‌هایی نیز در پی داشته است.

 

نتیجه فشار بر سیستم ورشکسته زندان‌های انگلیس؛ اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشور‌ها

 

وضعیت اضطراری زندان‌ها در انگلیس

اعلام خبر اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشور‌ها از سوی وزیر دادگستری انگلیس در حالی انجام شد که براساس آمار‌های وزارت دادگستری این کشور، تا سه‌شنبه گذشته فقط ۲۵۸ مکان خالی در زندان‌های مردان بزرگسال این کشور باقی مانده بود.

در عین حال، رسانه انگلیسی «تلگراف»، ۲ هفته پیش فاش کرد که با دستور پلیس مبنی بر قرار دادن ۴۰۰ سلول در حالت آماده‌باش دائمی، زندان‌های مردان در انگلیس برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته در معرض خطر پر شدن قرار گرفتند.

آخرین باری که زندان‌های انگلیس تا این حد به ظرفیت کامل خود نزدیک شدند، ژوئن ۲۰۰۷ در دولت «تونی بلر» بود؛ دولت «بلر» برای مقابله با این بحران، آزادی زودهنگام اضطراری بیش از هزار و ۵۰۰ زندانی را قبل از اتمام دوران محکومیتشان آغاز کرد.

اکنون برای پلیس و مردم انگلیس این نگرانی جدی وجود دارد که دولت «سوناک» نیز اقدام به آزادی پیش از موعد زندانیان کند.

افزایش جمعیت زندان‌ها در انگلیس در حالی رخ می‌دهد که براساس هشدار انجمن افسران زندان این کشور، گروه‌های جنایی سازمان‌یافته همکاران خود را با هدف قاچاق موادمخدر و تلفن همراه برای آموزش به عنوان افسر زندان، به این اماکن می‌فرستند.

از دیگر مشکلات متعاقب ازدحام جمعیت در زندان‌های انگلیس می‌توان به نرخ بالای خشونت‌های مرگ‌بار و البته نرخ بالای مرگ‌ومیر به دلایلی مانند کمبود کارکنان اشاره کرد.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، زندانیان انگلیسی بیش از هر زمان دیگری به دلیل نقص در سیستم مراقبت‌های بهداشتی در خطر مرگ قرار دارند.

کمبود کارکنان زندان‌ها در انگلیس سبب می‌شود تا مراقبت‌های بهداشتی و روانی در بهترین حالت با تاخیر به دست زندانیان برسد و همین امر مرگ‌و‌میر زندانیان بر اثر مشکلات و بیماری‌های جسمی از یک سو و خودکشی را از سوی دیگر افزایش داده است.

در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۳ حدود ۳۲۲ مورد مرگ در زندان‌های انگلیس رخ داده است که این رقم در ۱۲ ماه گذشته ۲۸۷ مورد بود.

از این تعداد، ۸۲ مورد خودکشی بوده‌اند که نسبت به ۷۹ مورد در ۱۲ ماه گذشته، نشان‌دهنده افزایش مرگ‌و میر‌هاست.

 

نتیجه فشار بر سیستم ورشکسته زندان‌های انگلیس؛ اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشور‌ها

لندن به دنبال اجاره سلول‌های زندانی در خارج از انگلیس

دولت «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد در تلاش برای حل بحران زندان‌های این کشور، مجرمان را به خارج بفرستد، چرا که ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌های انگلیس به نقطه شکست رسیده است.

«الکس چالک»، وزیر دادگستری انگلیس به‌تازگی اعلام کرد که این کشور برای مقابله با بحران ازدحام جمعیت در زندان‌های این کشور، قصد دارد تا سلول‌های زندانی را در خارج از کشور اجاره کند.

وی بدون اشاره به جزئیات این طرح و زمان اعلام آن به پارلمان، گفت که انگلیس قصد دارد با الگوبرداری از کشور نروژ از این طریق فشار بر سیستم زندان‌ها به دلیل ازدحام جمعیت زندانیان را کاهش دهد.

وزیر دادگستری انگلیس مدعی شد که این کشور در حال اجرای بزرگ‌ترین برنامه گسترش زندان از دوران ویکتوریاست.

هنوز مشخص نیست که دولت انگلیس به دنبال اجاره سلول‌های زندانی در کدام کشور است، اما مشخص است که مذاکرات با شرکای احتمالی در اروپا قبلا انجام شده و ادامه دارد.

در حالی که انگلیس ادعا می‌کند که زندانیان در صورت تطابق امکانات، رویه‌ها و توان‎بخشی زندان‌های دیگر کشور‌ها با استاندارد‌های انگلیس به سلول‌های زندانی اجاره‌ای خارجی منتقل می‌شوند، بررسی‌ها نشان‌دهنده ضعف جدی استاندارد‌های زندانی این کشور است.

چندی پیش یک دادگاه آلمانی از استرداد یک زندانی به انگلیس به دلیل استاندارد‌های زندانی ضعیف این کشور خودداری کرد.

 

 

انتقاد‌ها از طرح اجاره سلول‌های زندانی در خارج از انگلیس

منتقدان وضعیت زندان‌ها در انگلیس با اشاره به رشد ۵۷ درصدی میانگین زمان حبس از زمان روی کار آمدن محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۰، ادعا‌های این حزب مبنی بر دور نگه داشتن مجرمان از خیابان‌ها را نادرست خوانده و این شرایط را ناامیدکننده می‌دانند.

مدیر اجرایی صندوق اصلاح زندان انگلیس، گفت: واکنش دولت به سطوح خطرناک و فزاینده ازدحام بیش از حد در زندان‌های ما، ایده‌ای نیمه کاره برای اجاره مکان‌های زندان خارجی است؛ مقام‌های زندان از چنین پاسخ سطحی به نگرانی‌های بسیار واقعی و فوری خود ناامید خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه چند ماه است که چراغ قرمز هشدار بحران ظرفیت در حال چشمک زدن روی میز سرویس زندان است، تاکید کرد: وزرا به‌صورت فوری باید طرح‌های عملی برای کاهش فشار بر نظام زندان‌ها ارائه کنند؛ خطرات عدم انجام این کار بسیار خطرناک‌تر از آن است که بتوان نادیده گرفت.

وزیر دادگستری در سایه انگلیس درباره وخامت اوضاع زندان‌های این کشور، گفت: هیچ چیز به اندازه تلاش برای اجاره سلول‌های زندانی نمی‌تواند شکست سیستم کیفری کشور را نشان دهد؛ حضور ۱۰ وزیر دادگستری در ۱۰ سال گذشته نتوانست از فروپاشی سیستم کیفری انگلیس جلوگیری کند.

برخی از منتقدان دولت انگلیس برای حل مشکل ازدحام جمعیت در زندان‌ها، می‌گویند که طرح اجاره سلول‌های زندانی در دیگر کشور‌ها بخشی از کارزار تبلیغاتی شکست‌خورده دولت انگلیس برای حل‌وفصل مشکلات است؛ آن‌ها می‌گویند که این طرح نیز یکی دیگر از طرح‌های جدید نیمه‌کاره مانند انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی روآنداست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *