بحران مصرف مواد مخدر در اروپا؛ هشدار درباره افزایش مرگ‌ومیر‌ها

9:59 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۵۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مصرف مواد مخدر در اروپا؛ هشدار درباره افزایش مرگ‌ومیر‌ها
مصرف‌کنندگان مواد مخدر در اروپا به‌طور فزاینده‌ای از ترکیب‌های مخدر خطرناک استفاده می‌کنند و این موضوع هشدار کارشناسان را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا به‌تازگی هشدار داده که مصرف‌کنندگان اروپایی مواد مخدر به‌طور فزاینده‌ای ترکیب‌های متنوعی از محرک‌ها، مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها مصرف می‌کنند. در این هشدار آمده که سوءمصرف چند ماده به یک تهدید فزاینده برای سلامت عمومی تبدیل می‌شود.

فایننشال‌تایمز می‌نویسد که در اروپا، افرادی مواد افیونی را با آرام‌بخش‌هایی مانند والیوم ترکیب می‌کنند؛ همچنین برخی افراد ترکیب‌های خطرناکی مانند به اصطلاح «کوکائین صورتی» و سایر محصولات جدید ارائه شده از سوی باند‌های مواد مخدر را مصرف می‌کنند.

الکسیس گودل، مدیر آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا، گفت: استفاده رو به رشد از ۲ یا چند ماده به‌طور همزمان بخشی از یک مشکل رو به رشد در زمینه مواد مخدر است که به همه جا، همه چیز، همه افراد در حال گسترش است. 

گودل همچنین گفت: ما هرگز این میزان از مواد مخدر را در اروپا نداشتیم.

براساس گزارش آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا، حشیش رایج‌ترین ماده مخدر مورد استفاده در اتحادیه اروپا است؛ تخمین زده می‌شود که حدود ۲۲.۸ میلیون نفر (یعنی ۸ درصد) از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در سال گذشته از این ماده مخدر استفاده کرده‌اند.

کوکائین دومین ماده مخدر پرمصرف است که در سال گذشته از سوی حدود ۴ میلیون بزرگسال در اتحادیه اروپا مصرف شده است. 

این گزارش همچنین می‌گوید که متداول‌ترین مواد مخدر مورد استفاده در اروپا هروئین است.

اما گودل گفت که افزایش سوءمصرف مواد ترکیبی با شیوع مواد افیونی مصنوعی، از جمله فنتانیل و آرام‌بخش‌هایی مانند والیوم و زاناکس مشخص شده است. فنتانیل همچنین عامل صد‌ها هزار مرگ و بحران بی‌سابقه در آمریکا است.

کوکائین صورتی، پودری با رنگ روشن (با سابقه طولانی‌تر در آمریکای لاتین) در اروپا حاوی کتامین و اکستازی است. این آژانس همچنین در حال ردیابی «ترانک دوپ» است که ترکیبی از مواد افیونی مصنوعی و یک مسکن حیوانی به نام زایلازین است. این ماده در انگلیس یافت شده است.

براساس گزارش‌ها، تعداد مرگ‌ومیر‌های گزارش شده ناشی از مواد مخدر در برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. برآورد کلی موقت حدود ۶ هزار و ۴۰۰ مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ نشان دهنده افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است. 

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که مواد افیونی، معمولا در ترکیب با سایر مواد، گروهی از موادی هستند که معمولا در مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر نقش دارند. به طور کلی، روند مرگ‌ومیر در مواردی که مواد افیونی دخیل هستند ثابت به نظر می‌رسد، اما نسبت مرگ‌ومیر در گروه‌های سنی بالاتر در حال افزایش است.

تخمین زده می‌شود که هروئین در بیش از هزار و ۸۰۰ مورد مرگ‌ومیر در اتحادیه اروپا نقش داشته و هروئین همچنان ماده مخدری است که معمولا در مرگ‌های مرتبط با مواد افیونی در برخی از کشور‌های اروپای غربی نقش دارد.

میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۲.۵ مرگ‌ومیر به ازای هر میلیون جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله برآورد شده است.

میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد معمولا در بین مردان ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنان است و مردان بین ۲۵ تا ۳۹ سال بیشترین آسیب را دارند.

مردان ۴۰ تا ۵۹ ساله در تعدادی از کشور‌های اروپایی از جمله دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، هلند، پرتغال و نروژ بیشترین آسیب را از مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر تجربه کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *