اسکله کمک‌رسانی آمریکا در غزه؛ نمایشی که به پایان خود می‌رسد

8:56 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۵۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسکله کمک‌رسانی آمریکا در غزه؛ نمایشی که به پایان خود می‌رسد
آمریکا که چندی قبل برای اجرای نمایش کمک به مردم غزه یک اسکله موقت ساخته بود، حال طی روز‌های آینده این اسکله را جمع‌آوری خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - اسکله نظامی آمریکا که ۲ ماه قبل با ادعای راهی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه از طریق دریا به غزه ساخته شده بود، قرار است ظرف چند روز برای همیشه برچیده شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد که اسکله که به دلیل وضعیت آب‌وهوایی بار‌ها جابجا شده، امروز چهارشنبه، ۲۰ تیر مجددا به خط ساحلی غزه متصل می‌شود؛ اما تنها چند روز کار خواهد کرد و پس از آن برچیده خواهد شد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های ناشناس گفته است که اسکله مدت زمان کوتاهی برای انتقال تدارکات بشردوستانه که در قبرس و در یک اسکله شناور از ۲۸ ژوئن (۸ تیر) به دلیل شرایط آب‌وهوایی بد انباشته شده است، در جای خود قرار خواهد گرفت.

طرح ساخت اسکله برای اولین بار از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی وضعیت اتحادیه در ماه مارس (اسفند/فروردین) رونمایی شد. اما کارشناسان معتقد بودند که ساخت این اسکله اقدامی موقت برای اجرای نمایش کمک‌رسانی به مردم غزه است. 

در حالی گزارش‌ها حاکی از برچیده شدن اسکله آمریکایی است که مقام‌های واشنگتن در ژوئن (خرداد/تیر) مدعی شده بودند که این کمک تا آگوست یا سپتامبر (مرداد/شهریور) ادامه خواهد داشت.

این اسکله از زمانی که برای اولین بار در ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) رونمایی شد، برای کمتر از ۲۰ روز عملیاتی شده و در بیشتر آن روزها، به دلیل نگرانی‌های امنیتی، کمک‌های ارسالی به سادگی در ساحل تخلیه می‌شد؛ بدون اینکه در اطراف غزه توزیع شود.

برنامه جهانی غذا (WFP) فعالیت کاروان‌های توزیع غذا را در ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) در پی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات که به شهادت ۲۷۴ فلسطینی منجر شد، به حالت تعلیق درآورد.

اسکله‌ای نمایشی

نیوزویک، می‌نویسد که اسکله شناور ۲۳۰ میلیون دلاری متصل به سواحل غزه بیش از آنکه عملیاتی شود، در خارج از خدمت بوده است. این اسکله یکی از اجزای حیاتی استراتژی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای آنچه کمک به فلسطینیان در طول جنگ غزه خوانده شده، بوده است.

این اسکله از زمان آغاز به کار خود در ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) تاکنون کمتر است ۲۰ روز فعال بوده است.

اسکله که در ابتدا از سوی پرسنل نظامی آمریکا در ۱۷ می‌راه‌اندازی شد، قرار بود تا میزان قابل توجهی ارسال کمک به جمعیت گرسنه غزه را تسهیل کند. اما در واقعیت این هدف ادعایی آمریکا محقق نشده است.

در روز‌هایی که این اسکله فعال بوده، تنها حدود ۲۷ کامیون در روز بارگیری شده است. کارشناسان می‌گویند که این میزان به هیچ وجه کافی نبوده و برای جلوگیری از قحطی روزانه حدود ۶۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه باید وارد نوار غزه شوند.

کارشناسان بسیاری تاکنون عملکرد نمایشی این اسکله را زیر سوال برده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *