نتیجه دور دوم انتخابات فرانسه؛ ائتلاف چپ به پیروزی رسید

10:25 - 18 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۲۲۲
نتیجه دور دوم انتخابات فرانسه؛ ائتلاف چپ به پیروزی رسید
اعلام نتیجه دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه به غافل‌گیری جدی در سراسر اروپا منجر شد.

خبرگزاری میزان – یک ائتلاف چپ در فرانسه توانست در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور که روز یکشنبه، ۱۷ تیر برگزار شد، پیروزی قاطع و در عین حال شوکه‌کننده‌ای را کسب کند؛ این بدان معنا است که یک ائتلاف تازه تاسیس جلوتر از ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور و حزب راست افراطی به هدایت مارین لوپن، برنده این ماراتن شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت کشور فرانسه آمار مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور را ۶۶.۶۳ درصد اعلام کرد.

این گزارش همچنین آورده است که «جبهه جدید مردمی» ائتلافی از احزاب چپ‌گرا، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌رو‌ها «به سوی جمهوری» به هدایت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آورده‌اند؛ ائتلاف راست‌های افراطی به هدایت حزب اجتماع ملی وابسته به مارین لوپن نیز ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد.

با در نظر داشتن این موضوع که مجلس نمایندگان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد، هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانسته‌اند حداقل ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورند.

به همین دلیل، برای تشکیل دولت، احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان باید ائتلاف کنند؛ در عین حال، ائتلاف جبهه جدید مردمی با کسب بیشترین کرسی‌ها، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، پیروزی این ائتلاف چپ در انتخابات بسیار شوکه‌کننده بود، زیرا احزاب چپ در فرانسه در چند دهه گذشته با اختلاف‌های عمیقی مواجه بودند؛ به نظر می‌رسد عملکرد جنبش ضد مهاجر لوپن در دور اول نیرو‌های مختلف چپ‌گرا در فرانسه را با هم متحد کرد.

ائتلاف جدید که براساس ضرورت طی ۱۱ ساعت زاده شد، از دو حزب چپ میانه‌رو و دو جنبش چپ افراطی تشکیل شده است.

این ائتلاف وعده داده که سن بازنشستگی را که مکرون سال گذشته افزایش داد، کاهش و بودجه دولت برای رفاه اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و مراقبت‌های بهداشتی را به شدت افزایش خواهد داد.

مکرون ماه گذشته پس از شکست ائتلافش در انتخابات پارلمانی اروپا، انتخابات زودهنگام برگزار کرد؛ وی روی این مسئله که احتمال تشکیل یک دولت راست افراطی، رای‌دهندگان فرانسوی را وادار به تایید مجدد صلاحیت او می‌کند، به حد زیادی حساب باز کرده بود.

ژان لوک ملانشون، شناخته‌شده‌ترین چهره در ائتلاف تازه تاسیس چپ در فرانسه پس از پیروزی اعلام کرد که مکرون باید این شکست را بدون تلاش برای دور زدن آن بپذیرد و هیچ مزاحمتی برای ائتلافش قابل قبول نخواهد بود.

این در حالی است که حتی برخی از اعضای ائتلاف چپ، ملانشون را بیش از حد رادیکال می‌دانند و می‌گویند که ائتلاف تازه تاسیس چپ با هدف آشکار شکست دادن لوپن شکل گرفته است و باید دید که آیا اعضای آن می‌توانند از پس اختلاف نظر‌های خود برآیند و کار را ادامه دهند یا خیر.

مکرون پیشتر تاکید کرده بود که چپ افراطی همان قدر خطرناک است که راست افراطی می‌تواند خطرآفرین باشد.

برخی از رای‌دهندگان پیش از برگزاری دور دوم انتخابات گفتند که این لفاظی هشداردهنده مکرون در مورد چپ بود که آن‌ها را برای حمایت از ائتلاف تازه تاسیس گرد هم آورد.

شادی‌های خیابانی در پی اعلام نتایج انتخابات در پاریس، پایتخت فرانسه، درگیری‌های خشونت‌باری را درپی داشت که پلیس را به استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن افراد سوق داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *