آغاز دور دوم انتخابات فرانسه؛ چشم‌انداز سیاسی به کدام سو می‌رود؟

10:05 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۱۱
آغاز دور دوم انتخابات فرانسه؛ چشم‌انداز سیاسی به کدام سو می‌رود؟
دور دوم انتخابات فرانسه می‌تواند چشم‌انداز سیاسی این کشور را با قدرت‌گیری راست افراطی به سمت وضعیت نامعلوم و بی‌سابقه‌ای بکشاند.

خبرگزاری میزان – مردم فرانسه امروز یکشنبه، ۱۷ تیر، در دور دوم انتخابات سراسری در این کشور رای خواهد داد.

این انتخابات می‌تواند پیروزی تاریخی را برای احزاب راست افراطی اجتماع ملی به ارمغان آورد یا یک پارلمان معلق و سال‌ها بن‌بست سیاسی ایجاد کند.

احزاب راست افراطی در دور نخست انتخابات فرانسه که هفته گذشته برگزار شد، در جایگاه نخست قرار گرفتند.

تاثیر انتخابات فرانسه بر موضوعات مختلف

انتخابات زودهنگام در این کشور تاثیر بالقوه‌ای بر جنگ اوکراین، دیپلماسی غرب و ثبات اقتصادی اروپا دارد.

در همین حال، ۴۹ میلیون رای‌دهنده در میانه مهم‌ترین انتخابات این کشور در دهه‌های اخیر هستند؛ اگر اجتماع ملی اکثریت مطلق را به دست آورد و جردن باردلا، رئیس ۲۸ ساله آن، نخست‌وزیر شود، فرانسه می‌تواند اولین دولت راست افراطی خود را از زمان جنگ جهانی دوم داشته باشد.

آغاز دور دوم انتخابات فرانسه؛ چشم‌انداز سیاسی به کدام سو می‌رود؟

احزاب راست افراطی اجتماع ملی در رای‌گیری دور اول که هفته گذشته برگزار شده بود، در صدر قرار گرفتند.

سناریو‌های محتمل درباره چشم‌انداز سیاسی فرانسه

به گزارش آسوشیتد پرس، نتیجه بسیار نامشخص باقی مانده است؛ نظرسنجی‌های بین دو دور از انتخابات نشان می‌دهد که اجتماع ملی ممکن است بیشترین کرسی‌ها را در مجلس ملی با ۵۷۷ کرسی کسب کند.

اما اجتماع ملی از کسب ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای اکثریت فاصله دارد؛ اگر حزبی با پیوند‌های تاریخی با بیگانه‌هراسی به بزرگ‌ترین نیروی سیاسی فرانسه تبدیل شود، این موضوع همچنان در اروپا تاریخ‌ساز خواهد شد.

آغاز دور دوم انتخابات فرانسه؛ چشم‌انداز سیاسی به کدام سو می‌رود؟

اجتماع ملی اگر اکثریت را به دست آورد، مکرون مجبور خواهد شد در یک روند ناخوشایند که در فرانسه به عنوان «هم‌زیستی» شناخته می‌شود، قدرت را به اشتراک بگذارد.

احتمال دیگر این است که هیچ حزبی اکثریت نداشته باشد و در نتیجه پارلمان معلق شود؛ این امر می‌تواند مکرون را وادار کند که مذاکرات ائتلافی با چپ میانه را دنبال کند.

آشفتگی در بازار‌های مالی فرانسه

هر دو سناریو برای فرانسه مدرن بی‌سابقه خواهد بود و تصمیم‌گیری در مورد تسلیح اوکراین، اصلاح قوانین کار یا کاهش کسری گسترده آن را برای اقتصاد شماره ۲ اتحادیه اروپا دشوارتر می‌کند؛ بازار‌های مالی از زمانی که مکرون حتی نزدیک‌ترین متحدان خود را با اعلام انتخابات زودهنگام شوکه کرد، دچار آشفتگی شده است.

آغاز دور دوم انتخابات فرانسه؛ چشم‌انداز سیاسی به کدام سو می‌رود؟

بسیاری از رای دهندگان فرانسوی، به ویژه در شهر‌های کوچک و مناطق روستایی، از درآمد پایین و مدیریت سیاسی پاریس که بی‌توجه به مبارزات روزمره کارگران دیده می‌شود، ناامید هستند.

اجتماع ملی اغلب با مقصر دانستن مهاجرت برای مشکلات فرانسه با این رای‌دهندگان ارتباط برقرار کرده و حمایت گسترده و عمیقی را در دهه گذشته به دست آورده است.

رای‌گیری دور دوم از روز شنبه در سرزمین‌های فرادریایی فرانسه از اقیانوس آرام جنوبی تا کارائیب، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس شمالی آغاز شده و انتخابات یکشنبه، ساعت ۲۰ به وقت محلی به پایان می‌رسد.

امانوئل مکرون، با حضور در پای صندوق، در این انتخابات شرکت کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *