جنگ رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها؛ شمار خبرنگاران شهید در غزه افزایش یافت

12:08 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۰۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها؛ شمار خبرنگاران شهید در غزه افزایش یافت
گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تاکنون بیش از ۱۵۰ خبرنگار هدف اشغالگران قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند.

خبرگزاری میزان - خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای در نوار غزه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه همواره از اهداف اشغالگران بوده‌اند. 

در همین حال، ساعتی قبل گزارش شد که محمد محمود ابوشریعه، یک خبرنگار فلسطینی دیگر به شهادت رسیده است.

این خبرنگار فلسطینی ۲ روز قبل در بمباران خانه‌اش در محله الصبره در شهر غزه از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مجروح شده بود.

با شهادت این خبرنگار، شمار شهدای رسانه از آغاز جنگ علیه غزه تا این لحظه به ۱۵۳ نفر افزایش یافت.

زمانی که رژیم صهیونیستی حمله نظامی خود را به غزه آغاز کرد، زندگی خبرنگاران در نوار غزه با چالش روبرو شد. هیچ‌کس این میزان از شهادت خبرنگاران و کارکنان رسانه را پیش‌بینی نمی‌کرد.

موسسه «گزارشگران عرب برای روزنامه‌نگاری تحقیقی» بیش از ۴ ماه با ۱۳ سازمان خبری دیگر برای تحقیق در مورد قتل، مجروح شدن، بازداشت، و تهدید علیه خبرنگاران فلسطینی و تخریب دفاتر رسانه‌ای در غزه همکاری کرد. همچنین تحقیق‌هایی درباره حمله‌ها به خبرنگاران در کرانه باختری انجام شده است.

یک کارشناس گفت: تعیین تعداد دقیق خبرنگارانی که کشته شده‌اند دشوار است، زیرا چندین سازمان اطلاعات را متفاوت جمع‌آوری می‌کنند؛ اما همه آن‌ها موافق هستند که شمار خبرنگاران کشته شده در غزه رکورد زده است. 

کمیته «حفاظت از روزنامه‌نگاران» مستقر در نیویورک، (CPJ) شهادت ۱۰۲ خبرنگار فلسطینی و سایر کارکنان رسانه‌ای را تا ۲۵ ژوئن (۵ تیر) مستند کرده است. این کمیته می‌گوید که جنگ غزه مرگ‌بارترین جنگ برای خبرنگاران در سراسر جهان از زمان آغاز جمع‌آوری داده‌های این سازمان در سال ۱۹۹۲ است. 

کارلوس مارتینز دلاسرنا، مدیر برنامه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفت: آن‌ها هنگام دریافت غذا کشته شده‌اند. آن‌ها در حال استراحت در چادر کشته شده‌اند.

مارتینز دلاسرنا اضافه کرد: آن‌ها در حین گزارش در مورد بمباران‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، یک سازمان مستقر در رام‌الله در کرانه باختری اشغالی، این رقم را حتی بیشتر اعلام کرد. 

به گفته شوروق اسعد، سخنگوی این سندیکا، این تعداد از شهدا ۱۰ درصد از خبرنگاران غزه را تشکیل می‌دهند. 

او گفت: خبرنگاران در همه جا باید بدون توجه به منطقه‌ای که در آن کار می‌کنند، محافظت شوند.

جنگ هدفمند علیه خبرنگاران

براساس آمار‌های موجود، بیشتر خبرنگارانی که به شهادت رسیده‌اند، هدف حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند. شماری از این خبرنگاران در زمان پوشش خبری جنگ و شماری هم در خانه‌های خود هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. در بیشتر موارد، اعضای خانواده آن‌ها نیز در این حمله‌ها به شهادت رسیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۱۲ نفر از خبرنگاران به شهادت رسیده زن بودند.

اتاق خبری که بیشترین تعداد خبرنگاران را از دست داد شبکه رسانه‌ای الاقصی بود. گفته می‌شود که ۲۰ نفر از خبرنگاران ان به شهادت رسیده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که خبرنگاران را هدف قرار نمی‌دهد. ارتش در بیانیه‌ای مدعی شد: ارتش اسرائیل صراحتا اتهام نادرست کشتار هدفمند خبرنگاران را رد می‌کند؛ ارتش تمامی اقدام‌های ممکن را از لحاظ عملیاتی برای کاهش هر گونه آسیب به غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران انجام می‌دهد.

کارلوس مارتینز دلاسرنا، مدیر برنامه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید مطمئن است که هر نامی که در فهرست تلفات این کمیته قرار دارد، مربوط به یک روزنامه‌نگار است. 

وی گفت که ارتش رژیم صهیونیستی به تروریست خواندن روزنامه‌نگاران بدون ارائه مدرک شناخته می‌شود. تبلیغات همان کاری است که ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور سنتی در هنگام کشته شدن یک روزنامه‌نگار انجام می‌دهد.

ده‌ها خبرنگار گفتند که بر این باورند که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته‌اند. بسیاری از آن‌ها از پوشیدن جلیقه و کلاه ایمنی خبرنگاری هراس دارند. 

یکی از خبرنگاران گفت که او ملاقات‌های خود را با همسر و فرزندانش که جدا از هم زندگی می‌کنند، محدود می‌کند، زیرا می‌ترسد که بودن با او آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد. 

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی ۷۳ دفتر رسانه‌ای را مستند کرده که در جنگ از سوی رژیم صهیونیستی به‌طور جزئی یا کامل تخریب شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *