کشتار خبرنگاران در نوار غزه برای پنهان ماندن جنایت‌های رژیم صهیونیستی

10:42 - 12 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۱۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشتار خبرنگاران در نوار غزه برای پنهان ماندن جنایت‌های رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی برای فاش نشدن اقدام‌های ناقض حقوق بشر خود در نوار غزه همواره خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها را در این باریکه هدف قرار داده است.

خبرگزاری میزان - گروه فعال در زمینه آزادی مطبوعات موسوم به گزارشگران بدون مرز به‌تازگی اعلام کرده که سومین شکایت خود را به دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایت‌های جنگی علیه روزنامه‌نگاران در غزه ارائه کرده است. تاکنون بیش از ۱۰۰ متخصص رسانه‌ای از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر به هشادت رسیده‌اند.

گزارشگران بدون مرز (RSF) مستقر در پاریس از دیوان بین‌المللی کیفری می‌خواهد درباره به شهادت رسیدن ۸ خبرنگار فلسطینی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی و مجروح شدن یک نفر دیگر بین ۱۵ دسامبر تا ۲۰ می (۲۴ آذر تا ۳۱ اردیبهشت) و به‌طور گسترده‌تر، شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان حوزه رسانه‌ای که در جریان تهاجم حدود ۸ ماهه این رژیم به غزه، تحقیق کند.

گروه گزارشگران بدون مرز گفت: دلایل منطقی برای این موضوع دارد که برخی از این خبرنگاران به‌طور عمدی کشته شده‌اند و شمار دیگری قربانیان حمله‌های عمدی ارتش رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بوده‌اند.

قصد رژیم صهیونیستی برای ریشه‌کن کردن رسانه‌های فلسطینی

این گروه رژیم صهیونیستی را به ریشه‌کن کردن رسانه‌های فلسطینی متهم کرد.

براساس آمار‌های دقیق‌تر، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) غزه تاکنون حدود ۱۵۰ خبرنگار و دیگر اهالی رسانه از سوی ارتش این رژیم به شهادت رسیده‌اند.

آنتوان برنارد، مدیر حمایت و کمک گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای گفت: مصونیت از مجازات نه تنها در فلسطین بلکه در سراسر جهان خبرنگاران را به خطر می‌اندازد. کسانی که خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند به حق مردم برای اطلاعات حمله می‌کنند. حق مردم برای اطلاعات در مواقع درگیری ضروری‌تر است. 

برنارد در ادامه گفت: آن‌ها (رژیم صهیونیستی) باید پاسخگو باشند و گزارشگران بدون مرز در همبستگی با خبرنگاران غزه به کار خود برای این منظور ادامه خواهد داد. 

نام خبرنگارانی که در این شکایت آمده عبارت است از مصطفی ثریا و حمزه الدهدوح، خبرنگاران آزاد که برای الجزیره در رفح کار می‌کردند. آن‌ها در حمله هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی به وسیله نقلیه خود در ۷ ژانویه (۱۷ دی) به شهادت رسیدند و حازم رجب نیز در این حمله مجروح شد. 

یک گروه دیگر حمایت از خبرنگاران، موسوم به کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، پیش از این آن‌چه را الگوی آشکار هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها خواند، محکوم کرد. این گروه به مواردی اشاره کرد که در آن کارکنان رسانه در حالی که نشان مطبوعاتی داشتند و پس از تهدید مقام‌های صهیونیست به شهادت رسیدند.

چند روز قبل سالگرد با نهمین سالگرد قطعنامه ۲۲۲۲ شورای امنیت سازمان ملل بود که به حفاظت از خبرنگاران در مناطق درگیری مربوط می‌شود. این قطعنامه بر مسئولیت دولت‌ها برای رعایت تعهد‌های مربوطه براساس قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به معافیت از مجازات و محاکمه کسانی که مسئول نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه هستند، تاکید می‌کند.

غزه مرگ‌بارترین مکان در جهان برای خبرنگاران

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین در ماه گذشته نیز گفته بود: کشتن خبرنگاران جنایت جنگی است که ابتدایی‌ترین حقوق بشر را تضعیف می‌کند. عدالت با پایان دادن به بی‌عدالتی آغاز می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر غزه مرگ‌بارترین مکان در جهان برای خبرنگاران است. آمار‌های مربوط به شهادا خبرنگاران (خدود ۱۵۰ نفر) نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰ خبرنگار در غزه، تاکنون یک نفر به شهادت رسیده است.

کشتار خبرنگاران و هدف قرار دادن رسانه‌ها از سوی رژیم صهیونیستی موضوع جدید و مختص جنگ غزه از ۷ اکتبر نیست. 

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ نیز برج رسانه‌ای الجلاء در غزه را بمباران کرد. دفتر‌های خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و الجزیره در این ساختمان قرار داشت.

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ نیز شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار الجزیره را که نقش مهمی در گزارش الجزیره از انتفاضه دوم داشت، به شهادت رساندند. 

رژیم صهیونیستی همچنین دسترسی خبرنگاران خارجی به غزه را ممنوع کرده است و این در حالی است که خبرنگاران فلسطینی تنها صدای میدان هستند.

این حمله شوم به آزادی مطبوعات نمونه‌ای از چگونگی انجام یک نسل‌کشی و ادامه بی‌وقفه آن از سوی رژیم اشغالگر است. 

هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی رزیم صهیونیستی، اقدام‌های سانسور شدید و قطع ارتباط منظم از سوی این رژیم، بخشی از پایه پرونده آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر در دادگاه بین‌المللی دادگستری را تشکیل می‌داد.

رژیم صهیونیستی می‌خواهد سازمان‌های مطبوعاتی و خبرنگاران نتوانند اقدام‌های این رژیم را زیر سوال ببرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *