آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ اولین مناظره پزشکیان و جلیلی آغاز شد

9:46 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۰۲۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ اولین مناظره پزشکیان و جلیلی آغاز شد
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم راه پیدا کردند تا روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات شانس خود را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری امتحان کنند.

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر، روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در  ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل ۱۱۷ قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

در ادامه این مطلب به بررسی اخبار و حواشی تبلیغات این ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهیم پرداخت و اخبار رسانه‌ها را درباره دور دوم انتخابات مرور خواهیم کرد.

 

پزشکیان: ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۲:۱۰
جلیلی: به همه دوستانم گفتم تقوا را رعایت کنند
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۲:۰۹
پزشکیان: به رسانه‌ها پول دادند که خبر بزنند پسر پزشکیان به مولوی عبدالحمید توهین کرده است.
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۲:۰۷
جلیلی: نباید به وضع موجود اکتفا کرد؛ باید به سمت وضع مطلوب رفت
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۲:۰۶
پزشکیان در نخستین مناظره دور دوم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: بنزین را گران نمی‌کنیم
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۱:۵۳
جلیلی در نخستین مناظره دور دوم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: اگر در کشور قدرتی داریم، حاصل حضور و مشارکت مردم است/ نتیجه انتخابات از قبل تعیین‌شده نبود و مردم تعیین‌کننده بودند
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۱:۵۳
مناظره اول دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۱:۴۱
ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای شرکت در مناظره
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۱:۲۷
ورود پزشکیان به صداوسیما برای حضور در مناظره
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۰:۵۵
واکنش پزشکیان به توییت بنزینی جلیلی
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۷:۲۶

پزشکیان در واکنش‌ به توییت جلیلی نوشت: این عزیزانی که با خط بدون فیلتر، توییت زده‌اند؛ برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم.

‏آقای جلیلی، من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح «وان» در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟

آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ اولین مناظره پزشکیان و جلیلی امشب برگزار می‌شود

جلیلی: اگر با فساد مبارزه کنیم شرمنده مردم نمی‌شویم
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۷:۲۱

سعید جلیلی در اجتماع جامعه سلامت و پزشکی: سال ۹۲ گفتند کاری می‌کنیم هم سانتریفیوژ و هم اقتصاد بچرخد، مگر مسیر هموار نشد، امتیازاتی بیش از تصورات دادید، آژانس ۱۵ بار گفت ایران همه تعهدات را انجام داد، اما خروجی آن این شد که آژانس به طور کل از توافق خارج شد.

بهمن ماه سال ۹۷ وزرای دولت وقت نامه زدند که اگر تا روز شنبه فلان موضوع یعنی همان fatf تایید نشود قادر به پرداخت حقوق اسفند ماه نیستیم و چنین نگاهی در مدیریت کشور وجود داشت. یادآوری می‌کنم امروز تیرماه ۱۴۰۳ است و هنوز آن مسئله امضا نشده است.

چه کسی باید عهده دار تلفات بیش از ۲۰ هزار نفری جاده‌ای در سال و چندین برابر همین رقم مجروحان جاده‌ای و همچنین نبود امنیت شغلی باشد؟ نقش رئیس جمهوری بسیار مهم است که چگونه دستگاه‌ها را در این زمینه‌ها پای کار بیاورد.

اگر با فساد مبارزه کرده و منابع کشور را حفظ کنیم آن وقت شرمنده کارگران کشاورزان پرستاران و غیره نمی‌شویم. 

 

حمایت حزب موتلفه اسلامی از جلیلی
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۶:۳۱

حزب موتلفه اسلامی در بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

جلیلی: باید از فردای انتخابات کار را آغاز کرد
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۵:۱۰

سعید جلیلی، صبح امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ در جمع مردم گرگان گفت: باید از فردای انتخابات با برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده باشد کار را آغاز کرد، نه اینکه گفته شود تازه می‌خواهیم بررسی کنیم ببنیم کارشناسان چه می‌گویند. 

می‌گفتیم «مشکلاتی که وجود دارد را چگونه حل می‌کنید»، می‌گفتند «اجازه دهید به دو سه قدرتی که با ما دشمنی داشتند امتیاز دهیم»؛ نتیجه آن چه شد، دیدید که توافق کردند و امتیازات را دادند و نهایتا طرف مقابل از توافق خارج شد و تحریم‌ها دوبرابر شد و دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ تومان کرد. 

وی با بیان اینکه هرگاه ملتی ایستاد و مقاومت کرد، امنیت را برای خود به ارمغان آورد و از سایه جنگ عبور کرد.

وقتی ملتی مصمم باشد تولید قدرت می‌کند، این تولید قدرت است که دیدید در عملیات وعده صادق، رژیم صهیونیستی و همه متحدانش، صد‌ها موشک به سمتش شلیک شد و هیچ غلطی نتوانست بکند.

 

برگزاری مناظره ۲ نفره بعد از ۱۵ سال
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۲:۳۲

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما: مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و در ۲ ساعت زمان مناظره حدود ۱۰ تا ۱۲ محور را مطرح و دیدگاه‌های نامزدها را اخذ خواهیم کرد. موضوع اصلی فرهنگ و سیاست است که مهمترین مسائلی که از نظر مردم اخذ شده یا دیدگاه‌های نامزدها، پرسیده می‌شود.

موضوع اصلی مناظره امشب فرهنگ و سیاست و محور مناظره فردا اقتصاد است و در کنارش حکمرانی و اداره کشور هم مطرح می‌شود.

این مناظره‌ها خیلی مهم است چون ۱۵ سال است مناظره ۲ نامزد را از سال ۸۸ نداشته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان: هیچ‌گونه شکایت و اعتراضی از سوی نامزد‌ها دریافت نکردیم
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۱:۲۷

طحان نظیف: خوشبختانه با وجود اینکه پیگیری‌ها و تماس‌هایی از سوی شورای نگهبان با نامزد‌ها و ستادهایشان برقرار شد، هیچ‌کدام شکایت و اعتراضی نسبت به روند برگزاری مرحله اول انتخابات نداشتند.

آرای پزشکیان و جلیلی چه نقشی در دور دوم بازی می‌کنند؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۵۴

محمد زعیم‌زاده، سردبیر روزنامه فرهیختگان نوشت: برای جلیلی و پزشکیان در وهله اول این موضوع اهمیت دارد که چقدر بتوانند پایگاه رای خود را حفظ کنند، به‌طور طبیعی رای ایدئولوژیک چسبندگی بیشتری به فرد دارد، از این منظر جلیلی یک مزیت نسبی دربرابر پزشکیان خواهد داشت.

مساله دوم برای جلیلی اضافه کردن از سبد رای قالیباف است. در سبد رای قالیباف آن بخش ایدئولوژیک و بخش مذهبی سنتی احتمالا خیلی راحت‌تر به رای جلیلی اضافه خواهد شد، اما او برای جذب رای طبقه متوسط از سبد قالیباف باید تلاش بیشتری کند.

مساله مسعود پزشکیان در دور دوم ابتدا حفظ رای پیرامونی و قومیتی خواهد بود که دومی از اولی راحت‌تر است. او در گام بعد جذب بخش طبقه متوسط پایگاه رای قالیباف را در دستورکار خواهد داشت. 

کمپین پزشکیان در این مرحله یک دغدغه دیگر هم خواهد داشت؛ با فعال شدن احتمالی کمپین تحریم‌خواهی اپوزیسیون آیا رای میانه  پزشکیان سقوط نمی‌کند؟

پزشکیان ضمن تلاش برای حفظ سبد خود تلاش خواهد کرد با بزرگ کردن رای منفی رقیب در موضوعات سیاسی اجتماعی به میزان مشارکت از کانال تحریمی‌ها اضافه کند. کاری که در این لحظه برآورد می‌شود خیلی‌ساده نباشد.

سرنوشت تعرفه‌های مرحله اول انتخابات چه می‌شود؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۳۲
 
برنامه‌های نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۲۹

با توجه به آغاز فعالیت نامزد‌ها در دور دوم، برنامه‌های مسعود پزشکیان و سعید جلیلی طبق برنامه اعلام شده و به ترتیب ذیل در رسانه ملی پخش خواهد شد.

- دوشنبه ۱۱ تیر

مناظره اول با حضور نامزد‌های مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳:۳۰

- سه‌شنبه ۱۲ تیر

مناظره دوم با حضور نامزد‌های مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳:۳۰

پخش مستند نامزد ۲، از ساعت ۱۹ الی ۱۹:۳۰ 

پخش مستند نامزد ۱، از ساعت ۲۰ الی ۲۰:۳۰ 

- چهارشنبه ۱۲ تیر

نطق نامزد ۱ (زنده)، از ساعت ۱۹ الی ۱۹:۳۰ 

نطق نامزد ۲ (زنده)، از ساعت ۲۰ الی ۲۰:۳۰

کدام رئیس جمهور؟ حتما فرق می‌کند
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۱۷

دیوارنگاره انتخاباتی میدان ولیعصر (عج) صبح امروز و در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رونمایی شد.

 

آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ اولین مناظره پزشکیان و جلیلی امشب برگزار می‌شود

رنگ صندوق‌های رأی در مرحلۀ دوم انتخابات قرمز می‌شود
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۰۷

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در فرایند انتخابات‌های مختلف دو صندوق رای آبی و قرمز رنگ داریم و اگر فرایند انتخابات طبیعی و روال عادی طی می‌شد، انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها در خرداد ۱۴۰۴ با هم برگزار می‌کردیم، اما اینگونه نشد.

صندوق‌های رای در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری آبی رنگ بود و تعرفه‌ها هم در همین صندوق‌ها توسط ستاد انتخابات و ناظر پلمب و دپو شده است و به همین خاطر برای رفع مشکل موجود، صندوق‌های درب قرمز که در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها موجود است در مرحله دوم استفاده خواهد شد.

 

 

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس: دخالت دولتی‌ها در امر انتخابات تخلف است
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۰۲

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس دوازدهم با اشاره بر لزوم عدم حمایت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری هرگونه دخالت در موضوع انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است و نباید از امکانات دولتی در این زمینه استفاده شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس دوازدهم ادامه داد: اگر مستنداتی در این رابطه باشد، طبق قانون، قوه قضائیه باید به مستندات رسیدگی کند، همچنین کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس نیز می‌تواند به این موارد ورود کرده و رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: بنابراین نباید مسئولان دولتی دخالتی در امر انتخابات داشته باشند بلکه تنها وزارت کشور مسئولیت برگزاری انتخابات داشته و هرگونه دخالت سازمان و مسئولان دولتی در فرایند انتخابات یا ارائه امکانات و خدمات به نامزد‌ها توسط استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تخلف محسوب می‌شود.

مناظره پزشکیان و جلیلی امشب برگزار می‌شود
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۹:۵۶

نخستین مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری امشب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

در این مناظره دو نامزد در بازه زمانی دو ساعته پاسخگوی سؤالات در چارچوب محورهای فرهنگی - سیاسی خواهند بود.

آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ اولین مناظره پزشکیان و جلیلی امشب برگزار می‌شود

این خبر در حال تکمیل است...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *