حکم اعدام یک زندانی در ایالت تگزاس آمریکا اجرا شد

9:44 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکم اعدام یک زندانی در ایالت تگزاس آمریکا اجرا شد
هشتمین حکم اعدام سال جاری در آمریکا در ایالت تگزاس با تزریق کشنده اجرا شد.

خبرگزاری میزان – ایالت تگزاس آمریکا حکم اعدام رامیرو گونزالس، زندانی ۴۱ ساله را با تزریق کشنده اجرا کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، حکم اعدام گونزالس پس از درخواست‌های ناموفق لغو این حکم با دستور وزارت دادگستری ایالت تگزاس آمریکا روز عصر چهارشنبه به وقت محلی اجرا شد.

اعدام گونزالس به‌عنوان هشتمین حکم اعدام اجرا شده در سال ۲۰۲۴ در آمریکا، نخستین مورد از ۲ اعدام برنامه‌ریزی شده در این هفته در ایالت‌های تگزاس و اوکلاهما است.

احکام اعدام در آمریکا در سطوح ایالتی و فدرال در میانه انتقاد‌ها به روش‌های ناامن اجرای این احکام همچنان اجرا می‌شوند.

روش‌های اجرای حکم اعدام در آمریکا به شکل روزافزونی تهاجمی‌تر می‌شوند و این موضوع در روش‌های اعدام جایگزین تزریق کشنده و تلاش مقام‌های آمریکایی برای پنهان‌کاری در این باره قابل مشاهده است؛ در عین حال، موضوع روش‌های اجرای احکام اعدام در این کشور نوک تیز انتقاد‌ها را به سمت این کشور مدعی حقوق بشر برده و می‌برد.

موضوع اجرای ناموفق اعدام‌ها در آمریکا، مسئله‌ای است که این کشور را با انتقاد‌هایی مواجه کرده است.

براساس یک بررسی انجام شده در این رابطه، بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۰ حدود ۸ هزار و ۷۷۶ مورد اعدام در آمریکا اجرا شد که ۲۷۶ مورد آن یا معادل ۳.۱۵ درصد اعدام‌ها ناموفق بوده‌اند؛ منتقدان تاکید دارند که اعدام‌های ناموفق نتیجه رویکرد آمریکا در آزمایش روش‌های مختلف اجرای احکام اعدام هستند.

براساس آمار‌های موجود آمریکا در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۲۴ مورد حکم اعدام را اجرا کرد؛ همه اعدام‌های اجرا شده در آمریکا در سال ۲۰۲۳ با تزریق کشنده انجام شدند.

ایالت‌های تگزاس و فلوریدا، پیشتاز اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۳ بودند؛ در سال ۲۰۲۳ ایالت تگزاس ۸ و ایالت فلوریدا ۶ مورد اعدام را اجرا کردند؛ ایالت‌های آلاباما با ۲ مورد، میسوری با ۴ مورد و اوکلاهما با ۴ مورد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در چارچوب صدور احکام اعدام اشتباه در سیستم کیفری آمریکا، سه زندانی محکوم به اعدام نیز در سال ۲۰۲۳ تبرئه شدند؛ از سال ۱۹۷۲ تاکنون، ۱۹۵ زندانی محکوم به اعدام در آمریکا تبرئه شدند؛ گزارش مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا تاکید دارد که اکثریت دادخواست‌های تجدیدنظر زندانیان محکوم به اعدام، حتی آن‌هایی که شواهد و مدارک بی‌گناهی قوی داشتند، از سوی دادگاه عالی آمریکا رد شدند.

براساس این گزارش، بیشتر زندانیانی که در سال ۲۰۲۳ اعدام شدند، اگر امروز محاکمه شوند، احتمالا به دلیل تغییرات قابل‎توجه در قانون در چند دهه گذشته به اعدام محکوم نمی‌شدند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اعدام در آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *