دکترین هسته‌ای روسیه چیست؟

9:34 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۳۴
دکترین هسته‌ای روسیه چیست؟
رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برخی شرایط و حقیقت‌های موجود درباره جنگ اوکراین، دستور به‌روز رسانی دکترین هسته‌ای این کشور را صادر کرد.

خبرگزاری میزان - روسیه به تدارکات مستقیم جنگ ناتو با تهدید ضدحمله واکنش نشان می‌دهد؛ مسکو همچنین از برگزاری رزمایش‌هایی خبر داده است که در آن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شبیه‌سازی می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در حالی که احتمال ایجاد تغییرات در دکترین هسته‌ای این کشور را توضیح می‌دهد، گفت: روسیه به تغییرهای شدید در حوزه امنیت مانند توسعه سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر توجه می‌کند.

وی تاکید کرد: این موضوع در حال حاضر در دستور کار دولت روسیه قرار دارد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: این تصمیم به این دلیل است که دستکم ما می‌دانیم دشمن بالقوه روی این موضوع کار می‌کند؛ عناصر جدیدی در رابطه با کاهش آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، به عنوان مثال، دستگاه‌های انفجاری هسته‌ای با بازده فوق‌العاده کم در حال توسعه هستند.

پوتین گفت: برخی از کارشناسان غربی مشکلی در استفاده از چنین تسلیحاتی نمی‌بینند؛ اگرچه ممکن است مشکلی نباشد، ما همچنان باید به آن توجه داشته باشیم و ما به آن توجه می‌کنیم و از این رو بیانیه من درباره اینکه در حال فکر کردن به تغییر‌های احتمالی در استراتژی خود هستیم، به دست می‌آید.

وی همچنین افزود که «کشور‌های غیردوست» برای ایجاد عناصر جدید تسلیحاتی تلاش می‌کنند تا آستانه فعال سازی سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش دهند، بنابراین روسیه اکنون در حال بررسی اصلاح دکترین هسته‌ای خود است.

دکترین هسته‌ای روسیه چیست؟

دکترین هسته‌ای روسیه؛ اصول سیاست دولتی در مورد بازدارندگی هسته‌ای

دکترین هسته‌ای روسیه، که به‌طور رسمی به عنوان اصول اساسی سیاست دولتی در مورد بازدارندگی هسته‌ای شناخته می‌شود، استفاده از تسلیحات هسته‌ای را به شدت تحت یکی از سناریو‌های زیر مجاز می‌کند: دریافت اطلاعات قابل اعتماد در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک در حمله به قلمرو فدراسیون روسیه و یا متحدانش، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر انواع سلاح‌های کشتار جمعی از سوی دشمن علیه فدراسیون روسیه و یا متحدان آن، حمله دشمن به سایت‌های مهم دولتی یا نظامی فدراسیون روسیه که اختلال در آن اقدامات، واکنش نیرو‌های هسته‌ای را تضعیف می‌کند، تجاوز به فدراسیون روسیه با استفاده از تسلیحات متعارف زمانی که موجودیت دولت روسیه در خطر است.

پوتین پیش از این دکترین هسته‌ای را «ابزاری زنده» توصیف کرده بود که در صورت لزوم می‌توان آن را اصلاح کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: با توجه به نگرش جمعی غرب، تغییر‌های احتمالی در حال حاضر در حال انجام است.

دکترین هسته‌ای روسیه چیست؟

جنگ اواکراین و دکترین هسته‌ای روسیه

بار‌ها و بارها، بُعد هسته‌ای جنگ روسیه علیه اوکراین در فضای عمومی ظاهر می‌شود؛ روسیه مایل است از هر مزیتی که در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای به هنگام اجبار و بازدارندگی در برابر دشمنانش به همراه دارد، استفاده کند.

به گزارش «مرکز بین‌المللی برای دفاع و امنیت»، این امر با هدف محدود کردن سیاست‌های برخی از متحدان کلیدی اوکراین بوده است که لازم دانستند ابتدا انواع سلاح‌های عرضه‌شده را محدود و سپس محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن سلاح‌ها علیه اهداف قانونی در اوکراین اعمال کنند.

برخی از ایده‌ها در مورد قدرت و دکترین نظامی روسیه را که در بین غیرمتخصصان جا افتاده است، اما مبتنی بر فرضیه‌های نادرست یا برداشت نادرست از اهداف و روش‌های روسیه است، به چالش می‌کشد. برخی از این تصورات غلط ممکن است پیامد‌های مهمی برای هر رویارویی آینده بین روسیه و یک یا چند دشمن، از جمله اعضای ناتو داشته باشد.

این یک محصول زنده است که به محض در دسترس شدن، زیربخش‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود.

دکترین هسته‌ای روسیه چیست؟

تاریخ دکترین هسته‌ای روسیه

در طول جنگ سرد، شوروی سابق به سلاح‌های هسته‌ای به دلیل ویژگی‌های سیاسی و نظامی آن‌ها ارزش قائل بود؛ مسکو متعهد شد که اولین طرفی نخواهد بود که از سلاح هسته‌ای در یک درگیری استفاده می‌کند، بسیاری از تحلیلگران و محققان معتقد بودند که شوروی سلاح‌های هسته‌ای را در برنامه‌های جنگی خود ادغام کرد.

پس از جنگ سرد، روسیه سیاست «عدم استفاده اولیه» از شوروی را حفظ نکرد و چندین بار دکترین هسته‌ای خود را برای پاسخ به نگرانی‌ها در مورد محیط امنیتی و توانایی‌های نیرو‌های متعارف خود بازبینی کرده است.

وقتی این دکترین در حال تحول با تمرین‌های نظامی و بیانیه‌های عمومی مقام‌های روسیه ترکیب می‌شود، به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد روسیه به‌طور بالقوه اتکای بیشتری به سلاح‌های هسته‌ای دارد و ممکن است تهدید به استفاده از آن‌ها در طول درگیری‌های منطقه‌ای کند.

این دکترین برخی از تحلیلگران آمریکایی را به این نتیجه رسانده که روسیه در تلاش برای متقاعد کردن آمریکا، استراتژی «تشدید برای کاهش تنش» را اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *